شناسهٔ خبر: 87725 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان خبر داد

توانایی ذوب آهن اصفهان در تولید ۲۵۰۰ تن ریل سوزنی/ قطع واردات سوزن ریل با تولید داخل/ امکان تولید ریل مترو در صورت تقاضا

قطار ترن ست معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ذوب آهن توان تولید تمام ۲۵۰۰ تن ریل سوزنی مورد نیاز کشور را دارد، گفت: تولید این محصول در راستای کامل شدن سبد محصولات ریلی ذوب آهن و همچنین خودکفایی کشور در تولید انواع ریل است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، مهرداد تولائیان، معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص آخرین محصول تولیدی ذوب‌آهن، اظهار کرد: سوزن ریل یا ریل زبانه سوزن مربوط به بخشی است که دو خط راه آهن با یکدیگر تلاقی دارند و قطار از یک خط به روی خط دیگری جابجا می‌شود، همچنین در ایستگاه‌های قطار و مسیرهای ریلی که دوشاخه می‌شود، ریل زبانه سوزن نقش تعویض خطوط راه آهن را دارد.

وی با بیان اینکه شکل مقطع این ریل متفاوت و پروفیل آن غیرمتقارن است، گفت: این پروفیل پیش از این در کشور تولید نمی‌شد و یک شرکت، پروفیل آن را از اسپانیا وارد و در داخل تراشکاری و در نهایت ریل زبانه سوزن را تولید می‌کرد، اما اوایل امسال این شرکت در دیدار با ذوب‌آهن پیشنهاد تولید این محصول را داد و مقرر شد مراحل تولید این محصول را بررسی کنیم.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان توضیح داد: از تیر ماه امسال، نزدیک سه ماه طراحی این خطوط ریل انجام شد و در مهرماه غلتک‌های تولید این ریل تراشیده شد و در نهایت آبان امسال موفق به تولید ریل سوزنی در مجموعه ذوب آهن شدیم.

وی تاکید کرد: تولید این محصول در راستای کامل شدن سبد محصولات ریلی ذوب‌آهن و همچنین خودکفایی کشور در تولید انواع ریل است، چرا که وابستگی ریلی پاشنه آشیل کشور است.

تولائیان با اشاره به اینکه آلیاژ سوزن ریل همانند آلیاژ ریل است، گفت: البته از نظر سطح مقطع شکل، تفاوتهایی از نظر فنی با ریل معمولی وجود دارد که در نهایت موفق به تولید ریل زبانه سوزن شدیم.

وی با بیان اینکه تمام خطوط راه‌آهن زمانی که با یکدیگر تلاقی و دو خط از کنار یکدیگر عبور می‌کنند از سوزن ریل استفاده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار سوزن ریل در کشور نصب شده که به مروز زمان نیازمند تعمیر و تعویض است و با توجه به پیش بینی توسعه ۱۳ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور، پیش بینی می‌شود نیازمند تولید ۱۲ هزار سوزن ریل دیگر در کشور باشیم.

معاون بهره برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان توضیح داد: شاید از نظر تناژ در برابر ریل این عدد آن چنانی نباشد؛ اما با توجه به اینکه سبد محصولات ریلی ذوب‌آهن کامل می‌شود، شرکت نسبت به تولید آن اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذوب‌آهن توان تولید تمام ۲۵۰۰ تن ریل سوزنی مورد نیاز کشور را دارد، گفت: با توجه به خودکفایی تولید، دیگر نیاز به واردات این محصول به کشور را نداریم.

تولائیان در خصوص اینکه آیا این مدل ریل برای خطوط مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: اگرچه مدل تولید آن اندکی متفاوت است، اما اگر مشتری وجود داشته باشد ذوب‌آهن توان تولید ریل سوزنی را برای خطوط مترو دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه قیمت هر تن محصول ۹۰۰ دلار است، در مجموع تولید این محصول منجر به جلوگیری خروج ارز از کشور می‌شود.