امین ترفع مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه نخستین نشست سهجانبه همکاریهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، هندوستان و ازبکستان روز گذشته ۲۴ آذرماه در ساختمان دادمان تشکیل شد، در خصوص اهداف این نشست و نقش حملونقل ترکیبی در ترانزیت کالا، توضیحاتی را ارایه کرد.
مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی، گفت: نشست سهجانبه ایران، هند و ازبکستان با این هدف برگزار شد تا ایران این امکان را برای کشورهای آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان ایجاد کند تا از طریق چابهار بتوانند نیازمندیهای خود را تامین کنند و هند به عنوان قدرت منطقهای از این موضوع حمایت میکند تا خط ترانزیتی بین چابهار و کشورهای آسیای مرکزی شکل بگیرد.
ترفع با یادآوری اینکه مسیر ترانزیتی از ایران به ازبکستان چندین مسیر دارد و تمامی آنها نیز باز هستند، افزود: در نشست سه جانبه تمامی امکانات ریلی، جادهای، بندری و حمل و نقل ترکیبی در این مسیر (چابهار به آسیای میانه) بررسی شد. همچنین تمامی امکانات چابهار برای ازبکستان تشریح شد که با چه شیوههایی می تواند به چابهار متصل شود. از سوی دیگر، با توجه به آنکه ازبکستان اعلام علاقمندی کرده بود تا در موافقتنامه چابهار عضو شود، هم ایران و هم هند در خصوص پتانسیلهای موافقتنامه، کمکهایی که در حوزههای تجاری می تواند انجام شود، بهره مندی از حمل و نقل ترانزیتی برای ازبکستان توضیحاتی ارایه کردند.
تشکیل کارگروه مشترک همکاری های ترانزیتی ایران، هند و افغانستان با مشارکت ازبکستان
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد تا کارگروه مشترکی بعد از این با همکاری اعضای موافقتنامه؛ ایران، افغانستان، هند با مشارکت ازبکستان برگزار شود.
مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: با توجه به آنکه طرف ازبکستان میخواهد از ظرفیت بندر چابهار استفاده کند و بهرهبرداریهایی داشته باشد، جزییات اتفاقاتی که در بندر چابهار می افتد هم از سوی ایران و هم طرف هند ارایه شد. در عین حال، در خصوص مسیرهای در حال ساخت، همچون مسیر چابهار- زاهدان توضیحاتی از سوی شرکت ساخت ارایه شد و مشخصا برای هند شفاف شد که دسترسی به آسیای مرکزی از طریق ایران چه مسیرهایی است، چه آلترناتیوهایی دارد، با چه زمان ها و با چه هزینههایی اینکار انجام میشود.
ترفع با یادآوری این مطلب که هماکنون همه مسیرها به سمت ازبکستان با شیوه ریلی، جادهای و یا ترکیبی باز و قابل انجام است، گفت: یکسری تجربیات موفقی برای انتقال بار آزمایشی بین ایران و ازبکستان از مسیر افغانستان داشتیم که تجربه موفقی بود. بنا شد تا پایان ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ بتوانیم از سمت ازبکستان به ایران از مسیر افغانستان نیز بار آزمایشی داشته باشیم که ترانزیت از مسیر افغانستان تبدیل به یک مسیر تجاری بشود. در کنار آن ازبکستان تلاش میکند تا به این توافق ملحق شود و این اتفاق ارزشمندی برای ایران و رونق ترانزیت است.
وی افزود: در خصوص خط آهن خواف- هرات نیز به تفصیل در نشست سهجانبه گفتگو شد و اینکه چگونه میتواند در مسیر ترانزیتی با حمل و نقل ترکیبی به چابهار دسترسی پیدا کند. همچنین گفتگوهایی در خصوص استفاده هند از این مسیر برای اتصال به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان نیز انجام شد که بخشی از آنها بعد از تکمیل مسیر چابهار-زاهدان، محقق میشود.
تمدیدموافقتنامه سه جانبه ایران، هند، افغانستان/ازبکستان نیز به این موافقتنامه ملحق شد
وی در خصوص توافقات نخستین نشست سه جانبه، اعلام کرد: در موافقتنامه ترانزیتی بین سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان، هر سه طرف اعلام آمادگی کردند تا این موافقتنامه تمدید شود. ایران و ازبکستان در تلاش هستند تا پروتکل الحاقی را تهیه کنند تا موافقتنامه تمدید شود.
به گفته ترفع، در مورد آنکه ازبکستان با چه شرایطی، با چه زمانبندی قرار است به بندر چابهار بیاید، قرار شد سازمان بنادر و دریانورد و ازبکستان در این خصوص، مفصل با یکدیگر و در سطح کارشناسی گفت و گو کنند.
حمایت جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل مسیر ریلی مزار شریف- هرات
مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در مورد مسیر ریلی مزارشریف- هرات نیز گفتگوهایی انجام شد. این ریل مورد تاکید تمامی طرفین این همکاریهاست که باید ساخته شود و ایران نیز جدیت دارد تا این مسیر احداث شود.