شناسهٔ خبر: 87833 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تاریخچه روز حمل و نقل و رانندگان

از یک فرمان تا یک بسیج تاریخی

رشد 90 درصدی تخلیه  کالاهای اساسی در بندر امام هر سال ۲۶ آذرماه، یادآور صدور فرمان امام راحل(ره) در سال ۱۳۶۲ در زمینه اعزام كامیون ها به بنادر جنوبی برای تخلیه كالاهای وارداتی از مبادی دریایی كشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بروز جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعثی به ایران، مشكلات و محدودیت‌های فراوانی در گلوگاه‌های اصلی كشور به وجود آمد. مساله‌ای كه باعث شد بنادر فعال پنجگانه به كلی از صحنه حمل ونقل حذف و بندر امام نیز به دلیل نزدیكی به مناطق جنگی به حالت نیمه تعطیل درآید.

این اتفاق و از سوی دیگر به علت نیازهای فزاینده ناشی از ضرورت‌های جنگ و افزایش جمعیت، میزان واردات كالاهای اساسی از طریق بنادر افزایش یافته بود و تعداد كثیری از كشتی‌ها در انتظار تخلیه در بنادربودند. این امر از یک طرف نگرانی‌های فراوانی را در زمینه بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره كالاهای اساسی در شهرها و جبهه‌های جنگ، فساد محمولات غذایی كشتی‌های در انتظار تخلیه به وجود آورده بود و از سوی دیگر نگرانی تهدید كشتی‌های منتظر تخلیه از سوی هواپیماها و توپخانه دشمن و شمول دموراژها و بیمه‌های جنگی سنگین و كمرشكن به كشتی‌های منتظر را به همراه داشت.

  با اوج گرفتن بحران، گزارش‌هایی در زمینه وجود كالاهای اساسی و مورد نیاز كشور در بنادر جنوبی و محدودیت شدید در زمینه حمل ونقل و انتقال آن‌ها به شهرها ومناطق جنگی، از سوی مقامات وزارت راه و ترابری و وزارت بازرگانی، به حضرت امام «ره» ارایه شد.

همین امر سبب شد در آن مقطع حضرت امام خمینی (ره)، رهبر كبیر انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در روز ۲۶ آذر ماه ۱۳۶۲ ضمن اطمینان دادن به مردم در زمینه وجود مایحتاج عمومی به مقدار مورد نیاز در بنادر جنوب، كامیونداران كشور را به مشاركت در تخلیه هرچه سریعتر بنادر فرابخوانند.

در پی صدور فرمان تاریخی امام راحل (ره )، كامیونداران، رانندگان و مؤسسات و انجمن‌های صنفی، آمادگی خود را برای مشاركت در بسیج تخلیه بنادر اعلام كردند و با اتخاذ تمهیداتی و در نهایت  با درایت حضرت امام ( ره)  و فداكاری، ایثار و تلاش شبانه‌روزی دست اندركاران حمل ونقل، مشكل تجمع كالاهای وارداتی و نوبت‌های طولانی تخلیه كشتی‌ها در بنادر كشور حل شد.

همین اتفاق سبب شد ۱۴ سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل (ره)، در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل ونقل، روز ۲۶ آذر ماه، از سوی شورای فرهنگ عمومی كشور به عنوان روز «حمل ونقل و رانندگان»  اعلام شد.

همچنین از سال ۱۳۷۵ روز اول دی ماه به منظور ترویج فرهنگ نگهداری را ه‌ها و معرفی خدمات راهداران زحمتکش به مردم که با تلاش شبانه روزی در گرمای سخت تابستان و و سرمای دشوار زمستان مسئولیت نگهداری از سرمایه ملی و راه های کشور را بعهده دارند، به عنوان «روز راهدار»، تعیین شده است. به همین خاطر و به منظور ارج نهادن به تلاش‌های خانواده حمل ونقل به ویژه قشر تلاشگر رانندگان و همچنین خانواده راهداری و با هدف انسجام در فعالیت‌های مربوط به گرامیداشت، روزهای یادشده از ۲۶ آذر لغایت ۱ دی به عنوان «هفته حمل ونقل، رانندگان و راهداری» در نظر گرفته شده است.