شناسهٔ خبر: 87915 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل:

راه دسترسی ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان اردبیل آسفالت است/ استقرار ۸۰ گروه راهداری در جاده‌های استان برای راهداری زمستانی

3.jpg مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: در قالب طرح ابرار یک و دو ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان اردبیل آسفالت می‌شود که از این مقدار راه روستایی تاکنون ۴۰ کیلومتر بهسازی،مرمت، شن‌ریزی و آسفالت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اردبیل)، کلیم‌الله وثوقـی، همزمان با هفته حمل و نقل در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه میانگین راه روستایی آسفالت در استان اردبیل از متوسط کشوری بیشتر است، تصریح کرد: متوسط راه روستایی آسفالت در کشور ۵۲ درصد است که این رقم در استان اردبیل ۵۸ درصد است.

عضو شورای اداری استان اردبیل با اشاره به اینکه راه دسترسی ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان اردبیل آسفالت است، بیان کرد: با اینکه راه ۵۸ درصد از روستاهای استان آسفالت است، اما به علت پر جمعیت بودن این روستاها، ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان تحت پوشش جاده‌های آسفالته هستند.

وثوقی، بهسازی، مرمت، شن‌ریزی و آسفالت راه‌های روستایی را از اولویت‌های اداره کل راهداری برشمرد و اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه روستاهای بالای ۵۰ و ۲۰ خانوار در استان اردبیل مرمت و آسفالت خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ابرار در استان تاثیر قابل‌توجهی در ارتقای ایمنی، کاهش تلفات رانندگی و تسهیل جابجایی بار و مسافر روستایی خواهد داشت، افزود: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله بازسازی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی موجب تسهیل در داد و ستد و افزایش درآمد روستاییان شده و مانع مهاجرت آنها به شهرها می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اولویت نخست این اداره کل را  ارتقای سطح ایمنی راه‌های این استان  ذکر کرد و افزود: علاوه بر ارتقای سطح ایمنی راه ها، احداث و توسعه راه‌‌‌های روستایی و استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی موجود از دیگر اولویت‌‌های اداره‌‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌ها و حمل و نقل یکی از شاخص‌های مهم توسعه هر جامعه است، اظهار داشت: استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلو متر انواع راه‌ها مانند بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ارزش ریالی امروز آن‌ها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که سرمایه عظیم و ارزشمندی بوده و حفاظت و نگهداری آنها بسیار مهم است.

وثوقی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل کالا و مسافر در استان اردبیل از طریق جاده است، بیان کرد: با توجه به اینکه اردبیل یکی از قطب‌‌های کشاورزی است، نیاز استان به راه و جاده مناسب محسوس بوده و برای همین در سال‌‌های اخیر برای توسعه شبکه راه‌های ارتباطی استان گام‌‌های خوبی برداشته شده است.

علت بیشتر تصادفات جاده‌ای عامل انسانی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: طبق اعلام نظر کارشناسان عامل ۷۰ درصد علت تصادفات جاده‌‌ای منجر به فوتی، جرحی و خسارتی، انسانی است و باید فرهنگ درست رانندگی کردن در جامعه ارتقاء یابد.

وثوقی عامل انسانی، جاده و وسائل نقلیه را سه عامل مهم در حادثه و تصادف رانندگی برشمرد و افزود: بر اساس بررسی‌‌ها نقش جاده‌ها در تصادفات رانندگی فقط ۱۰ درصد است که تلاش می‌شود با رفع و اصلاح معایب نقاط حادثه‌ساز و حادثه‌خیز این مقدار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه معایب نقاط حادثه‌خیز جاده‌های اردبیل برطرف می‌شود، اظهار داشت: ۲۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان شناسایی شدند که بیشتر تصادفات جاده‌‌‌ای در این مسیرها روی می‌‌دهد.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل بیان کرد: از این تعداد معایب ۱۲ نقطه حادثه‌خیز رفع و اصلاح‌شده و معایب هشت نقطه در دست اصلاح و معایب مابقی نقاط نیز در صورت تامین اعتبار در آینده نزدیک رفع و اصلاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: با برطرف کردن معایب نقاط حادثه‌خیز و احداث بزرگراه‌ها در استان می‌توان میزان تصادفات را در جاده‌ها کاهش داد.

وضعیت ماشین آلات راهداری استان اردبیل مطلوب نیست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه وضعیت ماشین آلات راهداری مطلوب نیست، گفت: متوسط عمر ماشین آلات سنگین راهداری در استان ۲۵ سال و میانگین عمر ماشین آلات نیمه سنگین هم ۲۳ سال است.

وثوقی علاوه بر تعمیر اساسی و آماده سازی ماشین آلات راهداری از تخصیص اعتبار برای خرید چندین دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین با هدف افزایش خدمات به مردم و رانندگان در راه های ارتباطی استان خبر داد.

وی افزود: امسال برای نوسازی و خرید ماشین آلات راهداری استان ۱۵۰ میلیارد ریال اختصاص یافته که در آینده نزدیک ماشین آلات مورد نیاز خریداری خواهد شد.

۸۰ گروه راهداری در جاده‌های استان اردبیل مستقر هستند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای استان اردبیل با بیان اینکه امسال در طرح زمستانی ۸۰ گروه راهداری برای خدمات‌رسانی در راهدارخانه‌ها و جاده‌های استان مستقر هستند، گفت: در مجموع ۲۳۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین راهداری برای ارائه خدمات به رانندگان و مسافران در ایام زمستان در راه های ارتباطی استان مستقر شده اند.

وثوقی افزود: خودروهای سبک سواری و وانت، لودر، بولدزر، بیل مکانیکی و کریدر، ماشین آلات نیمه سنگین شامل انواع کمپرسی، تریلی، کامیونت و سایر تجهیزات ویژه راهداری در این طرح تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به آمادگی اکیپ‌های راهداری در استان بیان کرد: در طرح زمستانی امسال هم اکنون ۴۲۰ نفر نیروی راهداری در گردنه‌ها، محورها و راهدارخانه‌های استان مستقر هستند تا در مواقع نیاز و ضروری به مردم و رانندگان ارائه خدمت کنند.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمین حمل ونقل استان اردبیل اضافه کرد: همچنین ۲۸ هزار تن شن و نمک خریداری شده و در انبارها و راهدارخانه‌های استان برای استفاده در مواقع ضروری ذخیره‌سازی شده است.

وی از شهروندان استان خواست تا از سفرهای غیرضروری خودداری و در صورت ضرورت با رعایت سرعت مطمئنه حرکت کرده و خودروهای خود را به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیرچرخ مجهز کنند.

 امسال اعتبارات راهداری اردبیل ۹۰ درصد افرایش داشته است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای استان اردبیل گفت: پارسال مجموع اعتبارات راهداری استان ۹۲۰ میلیارد ریال بود که این رقم امسال با افزایش ۹۰ درصدی به هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

وثوقی افزود: ساختمان مرکزی اداره کل راهداری استان اردبیل با زیربنای هشت هزار متر مربع و با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در حال احداث بوده و پیش بینی می شود در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری برسد.

عضو شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۴ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در استان اردبیل به مردم ارائه خدمت می‌کند، اظهار داشت: ۱۴ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی هم در حال ساخت و ۱۳ مجتمع دیگر نیز در مرحله استعلام هستند.

وی بیان کرد: در مجموع ۱۳۹ سامانه ترددشمار، دوربین نظارت تصویری و دوربین کنترل سرعت و توزین حین حرکت در محورهای مواصلاتی استان اردبیل فعال است.

گفتنی است از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک‌‌‌میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۶۹۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.