شناسهٔ خبر: 87934 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره‌کل مهندسان مشاور و ارزیابی روسازی راه‌های شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک:

وضعیت سطحی روسازی ۴۷ درصد از شبکه راه‌های شریانی کشور پایش شده است

پایش وضعیت سطح راه دستگاه RSP سرپرست اداره‌کل مهندسان مشاور و ارزیابی روسازی راه‌های شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه 47 درصد وضعیت سطحی روسازی شبکه از راه‌‌های شریانی کشور (PMS) ، پایش شده است، گفت: تا پایان سال جاری ۶۰ هزارکیلومتر از راه‌های شریانی کشور با استفاده از تجهیزات RSP پایش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک، فرهاد احمدنیا گفت: سیستم مدیریت روسازی ، مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌هایی است که به تصمیم‌گیران در یافتن راهکارهای بهینه برای ارزیابی و نگهداری روسازی های شریانی کشور در سطح مطلوب در یک بازه زمانی مشخص کمک می‌کند.

ایشان در ادامه با اشاره به اهداف سیستم پایش داده های مرتبط با شبکه راههای شریانی کشور گفت: این سیستم یک ابزار تصمیم‌گیری در دست مدیران به منظور کاهش هزینه‌های چرخه عمر روسازی است که این کاهش هزینه از طریق حفظ کیفیت روسازی در سطح سرویس استاندارد با استفاده از نگهداری درست و به هنگام ، عملی می‌گردد . در این صورت به طور خودکار هزینه‌های بهره برداران راه نیز در مصرف سوخت، استهلاک خودرو و ... کاهش می یابد .

وی با بیان این که پایش وضعیت روسازی شبکه راه‌های شریانی از سال 94 در کشور آغاز شده و هر دو سال یک بار ، کل راه‌های شریانی ، ارزیابی و تحلیل می‌شود گفت: هم اکنون در دور سوم پایش وضعیت روسازی شبکه راه‌های شریانی کشور هستیم ، ضمن اینکه در این دوره از برداشت داده‌های راه‌های شریانی کشور ، ارائه و توسعه مدل‌های پیش‌بینی و ارتقاء شاخص وضعیت روسازی ها به عنوان یک خدمت جدید و برای نخستین بار توسط شرکت آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ارائه می گردد .

مهندس فرهاد احمد نیا با بیان اینکه دور سوم پایش راه‌های شریانی کشور از مهر امسال آغاز شده است، گفت: کار پایش بیش از 28 هزار کیلومتر از شریان‌های کشور در استان‌های تهران، مازندران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، البرز، قزوین، زنجان، گیلان، اردبیل، شرقی و آذربایجان غربی ، کردستان ، همدان و سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون کارشناسان این حوزه به صورت همزمان ، با دو اکیپ در نیمه شرقی و غربی کشور در حال برداشت داده‌های وضعیت روسازی شبکه راه‌های شریانی کشور هستند و در نهایت با حضور کارشناسان خبره در ستاد شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک نسبت به تحلیل داده‌ها برای تهیه گزارش نهایی به کارفرما اقدام می گردد .

ایشان در ادامه به اطلاعاتی که با این پایش به دست می‌آید اشاره کرد و گفت: ارزیابی و تحلیل شاخص‌های وضعیت روسازی (IRI) و (PCI)، پارامترهای هندسی روسازی، شیب طولی، شعاع قوس‌ها، ثبت تصاویر 10 متری از وضعیت موجود جاده‌ها و ... ، از جمله اطلاعات سودمند حاصل از این پایش هستند که در نهایت منجر به ارائه وضعیت سطحی روسازی های موجود و رویکرد نگهداری بهینه راه‌های کشور می‌شود.