شناسهٔ خبر: 87996 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

همزمان با هفته حمل و نقل؛

برنامه ارزیابی ایمنی راههای ایران، "بارا " رونمایی شد

كیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، گفت: برنامه ارزیابی ایمنی راه‌های ایران "بارا" به همت کارشناسان فنی دفتر مهندسین مشاور و ارزیابی راه‌های این شرکت و طی زمانی در حدود ۶ ماه تولید و توسعه یافته که به مناسبت تقارن هفته حمل و نقل و هفته پژوهش و فناوری رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجید کیانپور با اشاره به اینکه هر ساله آمارهای نسبتا زیادی از تعداد تلفات و مجروحین ناشی از تصادفات جاده‌ ای در کشور گزارش می‌شود گفت: امنیت راه‌ها نیازمند اجرای برنامه جامع مدیریت ارزیابی ایمنی راه ها در کشور می باشد .

رئیس هیئت مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: توجه بیشتر به مقوله آموزش، قانون‌گذاری، افزایش کیفیت وسائل نقیله و ... عوامل مهمی در کاهش تلفات جاده‌ای در کشور هستند ، لکن بحث ایمن‌سازی زیرساخت‌ها و حریم ، به این معناست که حتی اگر راننده ای مرتکب اشتباهی شد برای وسیله نقلیه اتفاقی نیفتد و بتوان از وقوع تلفات یا جراحات سنگین در راه‌های کشور جلو‌گیری کرد و یا آنها را کاهش داد .

وی با بیان اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای برنامه های پژوهشی خود و ارائه خدماتی نوین در راستای افزایش ایمنی بهره برداران از راه و تعامل با متولیان این امر در کشور ، تصمیم به تهیه سامانه "بارا " گرفت، تصریح کرد: این برنامه برگرفته از پروژه بین المللی “iRAP” است که هم اکنون در حدود ۱۰۰ کشور جهان اجرا می‌شود و این نرم‌افزار به صورت کامل توسط متخصصان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توسعه یافته و با اقلیم و جغرافیای کشور بومی‌سازی شده است که به زودی با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای در کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

مجید کیانپور با اشاره به اهداف کلی سامانه " بارا " گفت: برداشت علائم و تجهیزات موجود برای کل شبکه راه‌های کشور، نمایش داده‌ای ابنیه راه اعم از پل ها ، تونل‌ها، تقاطع‌ها، گالری‌ها، و دیوارهای حائل، موانع کنار راه، حفاظ‌های جانبی، تمامی علائم کناره جاده و خط‌کشی سطح راه و غیره، رتبه‌بندی شبکه راه‌های کشور از نظر ایمنی در ۵ سطح (۱ تا ۵ ستاره) ، تعیین نقاط مستعد حادثه و اولویت دهی به آن‌ها، نمایش آمار تصادفات اتفاق افتاده و مقایسه آن با وضعیت موجود و رتبه ایمنی راه، معرفی اقدام‌های اصلاحی با آنالیز هزینه به فایده به منظور بهبود وضعیت ایمنی، نمایش داده‌ها در محیط GIS و نقشه‌های گوگل و تهیه یک ابزار مناسب برای ایجاد دید مدیریتی از وضعیت کل ایمنی راه‌ها ، از مهمترین اهداف در اجرای این برنامه خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه سامانه بارا در دو فاز اجرا می گردد افزود: در فاز نخست رتبه‌بندی راه‌ها از نظر ایمنی و در فاز دوم پیشنهاد اقدامات اصلاحی و پلان سرمایه‌گذاری برای ارتقاء ایمنی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه " بارا " در چند مرحله نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام می‌کند، اضافه کرد: تهیه تصاویر از راه‌های کشور توسط دستگاه RSP، توسعه نرم افزار به منظور ثبت آسان اطلاعات ایمنی، ثبت مولفه‌های تاثیرگذار در ایمنی از روی تصاویر توسط کارشناسان و محاسبه شاخص ریسک به کمک مدل‌های توسعه یافته ، بخشی از این مراحل است که می‌توان به آن اشاره کرد.