شناسهٔ خبر: 88146 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد

نظام‌‌‌ مهندسی و شهرداری‌ها در موضوع تاب‌‌آوری اندک ساختمان‌ها پاسخگو باشند/ ضرورت ارتقای آگاهی عمومی جامعه در بحران‌‌‌های طبیعی

اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر مقاوم‌‌سازی ساختمان‌‌های موجود تاکید کرد و گفت: میزان واحدهای ساخته‌‌شده بر روی گسل‌‌های خطرناک زیاد است و همین امر برای تهران و سایر شهرها به‌‌عنوان یک هشدار محسوب می‌‌شود؛ بنابراین، نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب‌‌‌آوری اندک ساختمان‌‌ها، پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در نشستی که به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد بر ضرورت رعایت قوانین و آیین نامه ها در ساخت و ساز تاکید کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور، با یادآوری زلزله بم که ۳۴ هزار کشته و ۲۰ هزار مجروح داشت، گفت: در شهر تهران بیش از ۱۲ هزار پهنه و نقطه بر روی گسل های زلزله خیز  ساخته شده است، در کرج بیش از ۵۴ هزار خانه بر روی گسل و در شهر تبریز، میزان واحدهای ساخته شده بسیار زیاد است.

نجار با اشاره به اینکه میزان واحدهای ساخته شده  بر روی گسل های زلزله خیر بسیار زیاد است و همین امر برای تهران و سایر شهرها به عنوان یک هشدار محسوب می شود، افزود:  نظام مهندسی و شهرداری ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان ها، پاسخگو باشند.

 وی ادامه داد: باید مقاوم سازی  واحدهای مسکونی در برابر زلزله فرهنگ سازی شود و واحدها به گونه ای احداث شود که یک واحد مسکونی  دیگر بر اثر زلزله دچار حادثه نشود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه  متاسفانه در زلزله بم  هیچ ساختمانی و یا حتی واحد اداری هم سالم نماند  و این خود یک هشدار است که باید  مسئولان ، مهندسان و شهرداری‌ها برای این موضوعات توجه کنند چرا که ما در پیشگاه عدل الهی و محضر خداوند باید پاسخگو باشیم.

نجار تاکید کرد:  در زلزله بم ۳۴ هزار خانه و زیر آوار ماندند  و تجربه هم نشان داده که  ما یک کشور پر حادثه است و ساخت خانه های با مقاومت کم  باعث ایجاد مشکل بر اثر حوادث خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران  کشور با بیان اینکه باید اندیشه‌ها در این زمینه شکل گیرد و باید این موضوع فرهنگ سازی شود گفت:  کشور ژاپن یک کشور پر حادثه  است و در این کشور ما شاهد وقوع زلزله های ۷.۶ ریشتری هستیم  اما مردم  به این زلزله  هیچ توجهی نمی کنند  چراکه از ساخت و مقاومت واحدهای خود آگاه هستدو مردم این شهر هیچ نگرانی ندارند.
 او با اشاره به اینکه ما در ساخت واحدها اندیشه و فکر می‌خواهیم افزود:   امروز ایران را باید درست بسازیم و ساخت واحدها باید مطابق با  آیین نامه ۲۸۰۰  ساخته شود و باید همه مباحث و قوانین نظام مهندسی را رعایت کنیم.

رئیس مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در  ساختمان‌‌ها باید آهن و میلگرد استفاده شود افزود: باید به استاندارد این واحدها و محصولات ساختمانی توجه کنیم.

نجار تاکید کرد:  باید از تجارب دستگاه‌های اجرایی در این زمینه هم استفاده کنند و رسانه ها همه  باید در وقوع  حادثه به این موضوعات  توجه کنند  گفت:  در روزهای اخیر ۱۵ استان درگیر بارش برف بودند اما در این حادثه شاهد آن بودیم که برخی از افراد برای کوهنوردی  اقدام کردند آیا در این شرایط آب وهواییکوهنوردی لازم بود و در این حادثه  چندین نفر از نیروهای هلال احمر درگیر شدند .بنابراین مردم باید در این ایام از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند و باید با تجهیزات کامل سفر را انجام دهند.

نجار توضیح داد: توجه به توزیع کالاها توسط هلال احمر و جمعیت مدیریت بحران بسیار پر اهمیت است اما در سرپل ذهاب شاهد آن بودیم که چادر ها به برخی از افراد داده شد اما   دو ساعت بعد هم آنجا را در میدان کرمانشاه به فروش می‌رسید.

 وی با بیان اینکه در آواربرداری از تجهیزات نوین هم استفاده می‌کنیم  افزود: در سرپل ذهاب ۲۰ هزار کیلومتر ساختمان دچار حادثه شدند که شامل هزار و ۹۳۰ روستا و هفت شهرستان می‌شد؛ در این حادثه هزار و ۸۱۷ نفر دچار حادثه شدند و اگر در این حادثه اعلام کنند که  یک نفر بیشتر دچار سانحه شده به هیچ عنوان قبول ندارم چرا که با همین عنوان تمامی مجروحان و کشته ها ثبت شدند .

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در حادثه سرپل ذهاب هم  ۶۲۲ نفر جان باختند اما برخی ادعا می‌کنند که بیش از ۲۴  هزار نفر در این حادثه کشته و دچار حادثه شدند  که به صورت کامل این موضوع را رد می کنم.