شناسهٔ خبر: 88217 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های دوجانبه؛

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و پژوهشکده سوانح طبیعی تفاهم‌نامه مشترک امضا کردند

تفاهمنامه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و پژوهشکده سوانح طبیعی برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مدیریت سوانح ، مخاطرات محیطی، اقلیم، سنجش از دور و GIS، توسعه سامانه‌های کاربردی و سایر موضوعات مرتبط و مورد توافق، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و سید امیرحسین گرکانی، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی و رئیس کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی، ضمن دیدار و گفت‌وگو پیرامون همکاری‌های مشترک، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

در ابتدای این دیدار، رهنما به معرفی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پرداخت و توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این پژوهشگاه، همکاری آموزشی با مراکز آموزش عالی و مشارکت با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در اجرای پروژه‌های مطالعاتی و عملیاتی در زمینه‌های مرتبط با علوم هواشناسی ارائه کرد.

وی افزود: پژوهشگاه هواشناسی در خصوص طراحی و توسعه سامانه‌های هشدار سریع مخاطرات جوی نظیر سیل، گردوخاک، رعدوبرق، تگرگ، بهمن و یخبندان در حال فعالیت است. در بحث آلودگی هوا هم کارهای مناسبی انجام‌شده که می‌توان به طراحی سامانه مدل‌سازی و پیش‌بینی کیفیت هوا برای ۱۰ کلان‌شهر که در حال اجرا است و به‌‌زودی به مرحله بهره‌‌برداری در می‌‌آید اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در پایان سخنانش افزود: پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بر اساس رسالت پژوهشی و کارنامه اجرایی که دارد آماده همکاری و تبادل‌‌نظر با سازمان‌های دولتی از جمله وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پژوهشکده سوانح طبیعی است.

در ادامه این دیدار گرکانی، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی  ضمن تشکر از برگزاری این دیدار گفت: پژوهشکده سوانح طبیعی شامل ۵ گروه پژوهشی که دارای امکاناتی نظیر نشریه علمی، مرکز رشد و یک اندیشکده است که کلیه فعالیت‌های پژوهشی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این پژوهشکده ارجاع داده می‌شود.

گرکانی اشاره نمود: پروژه‌ایی تحت‌عنوان شناسایی روستاهای در معرض خطر کشور طبق ۸ اولویت‌بندی  مخاطراتی در دست اقدام داریم که از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور درخواست همکاری مشترک در این پروژه داریم که انشاالله بتوانیم همکاری‌های مثمر ثمری داشته باشیم.     

در پایان این نشست، طرفین به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های علمی، تخصصی، مشورتی، تجهیزاتی و کتابخانه‌ایی مشترک، تفاهم‌نامه‌ایی با موضوع همکاری در حوزه‌های مدیریت سوانح، مخاطرات محیطی، اقلیم، سنجش از دور و GIS، توسعه سامانه‌های کاربردی و سایر موضوعات مرتبط و مورد توافق طرفین منعقد شد.