شناسهٔ خبر: 88269 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی عنوان کرد

انتظار بارش کمتر از نرمال تا نرمال برای فصل زمستان/ کاهش ۱۳/۵ درصدی بارش‌های پاییزه نسبت‌‌به سال گذشته

آذر زرین رییس پژوهشکده اقلیم شناسی رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور جدیدترین پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور در دی ماه  ۱۳۹۹ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از سازمان هواشناسی، آذر زرین، با تشریح جدیدترین پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور برای دی‌‌ماه ۱۳۹۹ اظهار داشت: انتظار می‌رود، میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال و دمای آن حدود یک درجه بیشتر از نرمال باشد. با توجه به افزایش فعالیت امواج و احتمالی وقوع پدیده "بندال"، رخداد بارش حدی به‌‌‌ویژه در انتهای فصل زمستان محتمل است.

کاهش ۱۳/۵ درصدی بارش‌های پاییزه نسبت‌به سال گذشته

 وی افزود: پاییز در حالی به پایان رسید که میانگین بارش آن نسبت‌‌به نرمال دوره مشابه ۱۰/۳ درصد افزایش داشته است اما در مقایسه با سال گذشته ۱۳/۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. افزایش بارش عمدتا در استان‌های مجاور زاگرس مرکزی تا جنوبی و مرکز کشور و کاهش آن در استان‌های نوار شمالی و جنوبی کشور رخ داده است. در بین استان‌های کشور بیشترین افزایش در یزد با ۹۵ درصد و بیشترین کاهش در استان هرمزگان با ۶۳ درصد نسبت به نرمال ثبت شده است.

انتظار می‌‌رود از نیمه اسفند تا فروردین ۱۴۰۰ بارش‌ها افزایش یابد

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تصریح کرد: انتظار می‌‌رود از نیمه اسفند ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ بارش کشور افزایش یافته و در محدوده نرمال تا قدری بیشتر از آن قرار گیرد. در دی‌‌ماه بارش در شمال‌‌غرب و غرب سواحل خزر متمایل به بیشتر از نرمال، استان‌‌هایی در محدوده دامنه زاگرس و بخش‌‌هایی از جنوب شرق و شرق کشور در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال و سایر مناطق در محدوده نرمال است. در بهمن ماه بجز بخش هایی از شمال غرب، سایر مناطق کشور بارش کمتر از نرمال دریافت می کنند. بارش ماه اسفند در شمال غرب، غرب، سواحل خزر، شمال شرق و احتمالا بخش هایی از جنوب شرق کشور بیشتر از نرمال و سایر مناطق در محدوده نرمال تا کمتر از آن خواهد بود.

میانگین دمای زمستان حدود یک درجه بیشتر از نرمال

 زرین ادامه داد: در زمستان دمای هوای کشور حدود یک درجه بیشتر از نرمال است که میانگین آن در شرق کشور به نسبت کمتر از نیمه‌‌غربی کشور خواهد بود. در دی‌‌ماه دمای مناطق شرقی کشور بین نیم تا یک درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌‌شود در حالی‌که دما در غرب کشور عمدتا نرمال و در برخی مناطق تا نیم درجه بیشتر از نرمال است. در بهمن‌‌ماه دمای هوا در نوار شرقی در محدوده نرمال ولی در سایر مناطق حدود یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود. در بخش‌‌هایی از جنوب کشور افزایش دمای بیش از یک درجه مورد انتظار است. دمای هوای اسفند در مناطق ساحلی خزر و شمال‌‌غرب نرمال در برخی مناطق تا نیم درجه بیش از نرمال ولی میانگین آن در سایر مناطق کشور حدود یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی یادآور شد: پژوهشکده اقلیم‌‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور مسئولیت صدور پیش‌بینی فصلی کشور را عهده‌دار بوده و پیش‌بینی ماهانه آن در اولین روز هر ماه برای ۶ ماه آینده و سه‌شنبه هر هفته برای شش هفته آینده و با استفاده از روش‌های دینامیکی و آماری تهیه می‌شود.

وی در پایان با اشاره به این‌که درستی پیش‌بینی‌های ماهانه این پژوهشکده حدود ۶۵ درصد است، گفت: محصولات پیش‌بینی ماهانه و هفتگی پژوهشکده اقلیم‌‌‌شناسی بر روی نشانی اینترنتی www.cri.ac.ir  در دسترس عموم قرار دارد.