شناسهٔ خبر: 88287 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد

نیاز اولیه مسیر فیروزآباد-جم به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار/ تکمیل تونل زنجیران در فارس تا پایان سال/ بازار سرمایه محل مناسب برای تامین منابع مالی احداث آزاد‌راه‌های کشور

محمد اسلامي وزیر راه و شهرسازی از نیاز پروژه مسیر فیروزآباد به جم در استان فارس به حداقل ۲ هزار میلیارد تومان برای شروع خبر داد و اظهار کرد که در بخش های دیگر این پروژه، پیمانکار در حال کار است و تا پایان سال به افتتاح خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی سفر کاری خود به جنوب کشور و در جریان بازدید از پروژه‌های جاده‌ای واقع در استان‌های فارس و بوشهر، گفت: از پروژه فیروزآباد به جم به دقت بازدید کردیم و هم اکنون بخش‌های زیادی از این پروژه مطالعاتش تکمیل نشده است و برای شروع عملیات مناسب نیست و حداقل به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 وی افزود: در بخش‌های دیگر این پروژه هم پیمانکار در حال کار است و به امید خدا حداقل ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر آن را تا پایان سال و بخش دیگر باقی مانده آن را تا پایان دولت افتتاح خواهیم کرد.

 اسلامی عنوان کرد: تصمیمی که امروز در خدمت استاندار محترم بوشهر و معاونت محترم استاندار فارس گرفتیم این بود که ما در این پروژه‌ها سه تا رویه را دنبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصمیمات اخذ شده با مسئولان استان‌های بوشهر و فارس را برشمرد و اظهار کرد: اولین تصمیم این بود که ابتدا ایمن‌سازی و اصلاحات را در این پروژه‌ها انجام دهیم؛ چون شرایطی که متاثر از وضعیت زمین‌شناسی بوده و بارش‌های سنگینی که اخیراً در این مسیر اتفاق افتاده، باعث شده تا جاده در بسیاری از نقاط آسیب ببیند و اکنون پیمانکاران در آنجا مشغول به فعالیت هستند.

اسلامی گفت: دومین موضوع این بود که ما بتوانیم در بخش‌هایی از پروژه که کوهستانی هستند، باند سبقت ایجاد کنیم تا در گردنه‌هایی که موجود است، ایمنی آن را برای مردم به حداکثر برسانیم.

وی افزود: نکته سوم این بود که بتوانیم منابع مالی، به غیر از بودجه عمرانی، برای این پروژه فراهم کنیم که خدا را شکر با پیگیری که نمایندگان محترم و استانداران محترم هر دو استان داشتند و همچنین با اقداماتی که ما در یک و نیم سال گذشته برای ماده ۵۶ انجام دادیم که بتوانیم از بانک‌ها تسیهلات با تضمین دولت دریافت کنیم تا این پروژه ها اجرایی شوند.

نیاز مسیر گنبدنمکی به مطالعات جدید تخصصی

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اکنون جایی که هستیم و مطالبه به حق مردم عزیز فراشبند است، ۳۴ کیلومتر  است که ساخته شده و ۲۰ کیلومتر آن به روکش آسفالت نیاز دارد. در این مسیر در نقطه گنبد نمکی که یک پدیده کم نظیر در کشور و دنیا است، طی اجرای پروژه چند حفره بزرگ در راه ایجاد شد که به همین لحاظ ضرورت مطالعه مجدد مسیر را فراهم ساخت.

وی گفت: اکنون در حال انجام مطالعات جدید هستیم و از یکسری ابزار دقیق و سیستم اندازه گیری استفاده می‌نمائیم تا بتوانیم رفتار مصالح سنگی این مسیر را طی یک مانیتورینگ ۲۴ ساعته داشته باشیم تا بتوانیم از تمهیدات اطمینان حاصل کنیم که نشستی اتفاق نیفتد و اگر جواب داد و ما هم اطمینان حاصل کسب کردیم که از نظر دینامیک مشکل خاصی به وجود نمی‌آید، همین را به عنوان تصمیم جدی دنبال ‌کنیم؛ در غیر این صورت همان راهی را که قبلا مطالعه شده بود و اما پر هزینه است در دستور کار قرار می‌دهیم.

اسلامی درباره زمان تکمیل تونل زنجیران اظهار کرد: ساخت این تونل به زودی به اتمام می‌رسد و به محض اینکه به اتمام برسد در همین سال بهره برداری آن آغاز می‌شود.

نیاز آزادراه‌های کشور به مشارکت سرمایه‌گذران بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح پیشنهادی آزادراه اصفهان - شیراز گفت: هر آزادراهی برای احداث نیاز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و غیر دولتی دارد. اکنون حدود ۲۱ پروژه آزادراهی را در یک سال و نیم گذشته پیگیری کردیم تا بتوانیم مجوز برای تامین مالی از بازار سرمایه داشته باشیم.

 وی یادآور شد: اکنون راه آهن و آزادراه بوشهر -  شیراز در این لیست قرار دارند و مجوز آن را برای فراخوان اخذ کردیم تا بتوانیم با یک ترکیب اجرایی و عملیاتی و مالی و اقتصادی آن را به گونه‌ای تنظیم کنیم که این پروژه به طور قدرتمند در آن در بخش‌هایی که دست نخورده هستند شروع شود تا بتوانیم این پروژه را در قالب یکی از پروژه‌های زیرساختی کشوری انجام دهیم. ما هر هفته و پیوسته پیگیر آن هستیم.