شناسهٔ خبر: 88302 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از آزادراه تهران- شمال

فعالیت ۱۹۷۱ نفر در ۲۱ جبهه کاری در منطقه دو آزادراه تهران- شمال/ اهتمام دولت در بهره برداری از بخشی از پروژه با تامین منابع مالی

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه از آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۱ جبهه کاری به همراه ۱۹۷۱ نفر نیروی انسانی و ۸۲۲ دستگاه ماشین آلات در منطقه دو این آزادراه فعال است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  صبح امروز محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه معاون وزیر راه و شهرسازی از منطقه دو آزادراه تهران- شمال بازدید کرد و از نزدیک در روند عملیات اجرایی در این ابرپروژه آزادراهی کشور قرار گرفت.

نوبخت در این بازدید با تاکید بر عزم دولت در تکمیل هرچه سریعتر این پروژه گفت: آزادراه تهران- شمال به دلیل اهمیت ویژه در تسهیل سفر هموطنان به شمال کشور در صدر اولویت های راهسازی کشور برای دولت است و به همین منظور طی ۶ ماه گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان در این پروژه سهم مشارکت دولت پرداخت شده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به پیشرفت قابل توجه عملیات اجرایی در منطقه دو آزادراه طی ۶ ماه گذشته اظهار داشت: به منظور تکمیل بخشی از این منطقه تا پایان دولت که نقش مهمی در تسهیل تردد خواهد داشت از امروز پرداخت های سهم مشارکت دولت سرعت بیشتری می گیرد.

خیراله خادمی با تاکید بر ویژگی های خاص منطقه دو آزادراه تهران- شمال گفت:  این منطقه از دوآب شهرستاک تا پل زنگوله ۲۲ کیلومتر است که بیش از ۷۰ درصد مسیر را تونل تشکیل می دهد و شامل ۵۸ رشته تونل در دو باند رفت و برگشت به طول ۳۷.۳ کیلومتر است.

وی ادامه داد: در این محدوده ۳۲ دستگاه پل های بزرگ رفت و برگشت به طول ۳.۸ کیلومتر قرار دارد که طول بزرگترین پل آن ۳۲۰ متر است. حجم عملیات خاکی صورت گرفته در این محدوده بیش از ۳ میلیون متر مکعب است.

خادمی تونل های سه قلو البرز هر یک به طول ۶.۴ کیلومتر را به عنوان طولانی ترین تونل منطقه دو آزادراه دانست و گفت: اين تونل ۶۴۰۰ متر طول دارد و طولاني‌ترين تونل جاده‌اي خاورميانه است. در حال حاضر عملیات حفاری تاپ تونل شرقی و حفاری بنچ تونل به پایان رسیده و لاینینگ تاق با پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصد تکیمل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص عملیات اجرایی مسیر اتصال شمال تونل به جاده چالوس گفت: بیش از ۵۸ درصد عملیات حفاری تاپ تونل انجام شده است و ۳۹ هزار و ۱۲۰ متر مکعب عملیات خاکی با پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصد، بتن ریزی ۱۱۵۲ متر مکعب نیز تاکنون تکمیل شده است.

وی اعتبار مورد نیاز به منظور تکمیل تونل شرقی البرز و مسیر اتصال به جاده چالوس را حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی عملیات اجرایی این منطقه بیان داشت: در حال حاضر ۱۲۱ جبهه کاری به همراه ۱۹۷۱ نفر نیروی انسانی و ۸۲۲ دستگاه ماشین آلات در منطقه دو این آزادراه فعال است.

وی عمليات اجرايي این پروژه را بسیار عظیم دانست و گفت: بخش عمده مشكلات ما كوهستاني بودن مسير و کوتاه بودن فصل ساخت و ساز در این منطقه است که مشکلات تردد و حمل و نقل در جاده چالوس با توجه به محدودیت های ترافیکی، مشکلات تامین به موقع سیمان با توجه به تناژ بالای مصرف و محدودیت تولید کارخانجات تولید سیمان نیز از دیگر چالش های احداث این ابرپروژه آزادراهی کشور است.

وی اعتبار مورد نیاز تکمیل کل باند اول منطقه دو را بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به منظور تکمیل عملیات اجرایی تونل البرز شرقی و اتصال شمالی، کل باند اول این منطقه و عملیات تکمیلی در منطقه یک به بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.