شناسهٔ خبر: 88521 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون اول رئیس جمهور:

سواحل مکران می‌تواند به توسعه ملی و توسعه کشور‌های منطقه کمک کند/ ایجاد ۲۰۰۰ فرصت شغلی و احیای صیادی و گردشگری سواحل مکران در دستور کار

بازدید معاون اول رییس جمهور به منظور افتتاح و بازدید از چند طرح و برگزاری چند جلسه مهم، وارد سیستان و بلوچستان شد و از سوی استاندار و تعدادی از مدیران استان مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری عصر امروز در بدو ورود به فرودگاه چابهار در گفت‌وگو با خبرنگاران، سیستان و بلوچستان را از استان‌های پرظرفیت کشور برشمرد و گفت: متأسفانه با وجود ظرفیت‌های متعدد، این استان با موانع زیادی در مسیر توسعه روبرو است که باید با سفرهای متعدد مسئولین، این ظرفیت‌ها در جهت پیشرفت و توسعه استان استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور از دریای عمان و سواحل مکران به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان نام برد و گفت: سواحل مکران نعمتی بزرگ است که می‌تواند علاوه بر توسعه ملی و توسعه سیستان و بلوچستان، به توسعه کشورهای منطقه نیز کمک کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران مدتی است که در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار داشت: اخیراً دولت تغییراتی را در ستاد و دبیرخانه توسعه سواحل مکران ایجاد کرد تا سرعت اجرای طرح‌های توسعه بیشتر شود که به همین خاطر در این سفر از نزدیک در جریان پیشرفت طرح‌ها قرار خواهم گرفت.

وی با یادآوری اینکه طرح‌ها و کارهای بزرگی در سیستان و بلوچستان در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: گازرسانی به استان و احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان و ساخت بزرگراه‌های مختلف در دستور کار قرار دارد که امیدواریم شاهد سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرح ها باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه‌های سفر دو روزه خود به استان سیستان و بلوچستان افزود: جلسه ستاد توسعه سواحل مکران در چابهار برگزار و از پیشرفت طرح‌های توسعه مطلع خواهیم شد.

در جریان سفر معاون اول رئیس جمهوری به چابهار، فاز نخست اسکله بندر صیادی تنگ کنارک، افتتاح می شود. این طرح با هدف رونق صید و صیادی، شامل ساخت اسکله، موج شکن، تأسیسات خشکی، محوطه سازی و لایروبی، ‌با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در ۳۶ ماه به بهره برداری رسیده است و قابلیت پهلوگیری ۱۲۰ فروند شناور لنج، همچنین ۲۵۰ فروند قایق را دارد.

بندر صیادی تنگ یکی از قدیمی‌ترین اسکله‌های صیادی در حوزه شهرستان کنارک در ۱۱۰ کیلومتری مسیر چابهار – جاسک واقع شده و از نقاط مهم صیادی و گردشگری سواحل مکران به حساب می آید.

استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه به ویژه ذخایر خداداد دریا می‌تواند منجر به رونق اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار برای صدها نفر شود، با افتتاح این بندر جدید صیادی ۱۰ هزار تن به میزان تولید شیلات و حدود دو هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.