شناسهٔ خبر: 88631 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مروری بر رویدادهای صنعت حمل و نقل ریلی کشور:

اتصال ۴ استان به شبکه ریلی تا پایان برنامه ششم توسعه/رشد ۲۰ درصدی بهره‌برداری از ناوگان ریلی نسبت به سال قبل

قطار باری امسال در سال جهش تولید و در مجموع هشت مرحله، ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش یک هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا پایان برنامه ششم توسعه، ۴ خط ریلی در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کردستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل آماده بهره برداری شده است را مورد استفاده قرار خواهد داد.

همچنین در این زمینه با تکمیل و افتتاح کریدور شمال-جنوب و راه‌آهن چابهار – زاهدان توسط شرکت ساخت به‌عنوان پروژه‌هایی پراهمیت در حوزه ریلی، نقش آفرینی آن‌ها که تاثیر زیادی در جابه‌جایی حمل بار و مسافر خواهند داشت، آغاز می‌شود.

برای پیشبرد این اهداف ریلی در سال آینده، رقم بودجه برای اتصال سه مرکز دیگر به شبکه ریلی، قابل‌اتکا و تکمیل کننده برنامه‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. اتصال اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی از شمار این برنامه‌ها است.

اتصال ریلی شلمچه- بصره و هم‌چنین تکمیل مسیر ریلی میانه- بستان‌آباد- تبریز و تکمیل راه‌آهن چابهار که به‌صورت هدفمند در لایحه بودجه ١٤٠٠ تعریف شده و توسط شرکت ساخت در دست انجام و پیگیری است، نیز عملیاتی به نظر می‌رسند. همچنین پس از اتصال راه‌آهن ایران و افغانستان به یکدیگر، برنامه مالی برای اتصال راه‌آهن ایران به سایر همسایگان در بودجه سال آینده برنامه‌ریزی ‌شده است.

براساس اعلام انجام گرفته ۳ هزار و ۷٠٠ میلیارد تومان اعتبار بخش ریلی در بودجه ۱۴۰۰ است، اما انتظار می‌رود مطابق سال گذشته تخصیص‌های بالاتری از محل سایر منابع دریافتی عاید شرکت ساخت و پروژه‌های عمرانی شود.

اکنون حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط آهن اصلی وجود دارد که با خطوط فرعی و مانوری به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.  ۲۶ هزار دستگاه انواع واگن باری نیز در حال حاضر در کشور موجود بوده و ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری و ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو در ناوگان وجود دارد.

تا مهرماه امسال نیز ۱۲۰۰ دستگاه انواع واگن باری، مسافری، لوکوموتیو ساخت داخل و نوسازی شد و در اختیار شرکت‌های مختلف حمل‌ونقلی قرار گرفته است.

همچنین امسال در سال جهش تولید و در مجموع هشت مرحله، ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش یک هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.