شناسهٔ خبر: 88649 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

از سوی معاون رئیس‌جمهور انجام شد

ابلاغ آیین نامه اجرایی کارخانه‌ها و تعمیرگاه‌های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها

فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد معاون اول رئیس جمهور، «آیین نامه اجرایی کارخانه ها و تعمیرگاه های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها» را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، در جلسه هیئت وزیران مورخ ۱۷ دی ۱۳۹۹، به استناد ماده (۲۲) قانون هواپیمایی کشوری و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، آیین نامه اجرایی «کارخانه ها و تعمیرگاه های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها» را با هدف يكپارچه سازي قوانين و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و شناسایی و رفع خلاء های قانونی موجود، به تصویب رساند.

الزامات صلاحيت پروازي از جمله كارخانه ها و تداوم صلاحيت پروازي شامل تعميرگاه هاي مربوط به هواپيمايي، حوزه شمول این آیین نامه را تشکیل می‌دهند.

سازمان هواپیمایی نیز مرجع صدور، اصلاح، لغو، تعليق و يا محدود نمودن گواهينامه‌هاي موضوع این آیین نامه به شمار می رود.

گواهينامه‌هاي موضوع اين آيين‌نامه، گواهينامه تشكيلات طراحي، توليد، مديريت تداوم صلاحيت پروازي، نگهداري و گواهينامه‌هاي نوع، تغييرات در نوع، طراحي تعميرات، قابليت پرواز، تاييديه برنامه نگهداري و بازنگري صلاحيت پرواز و اجازه پرواز مخصوص وسيله پرنده است.

مطابق این آیین نامه، در صورتي كه گواهينامه تشكيلات طراحي به هر دليلي لغو،‌ محدود و يا عودت داده شود، استفاده از محصولات و قطعات مربوط به آن تشکیلات در عمليات پرواز مجاز نبوده، مگر اينكه تشكيلات طراحي ديگري، مسئوليت آن را به عهده گيرد.

علاوه بر این، در صورتي كه گواهينامه تشكيلات طراحي به هر دليلي تعليق شود، كليه محصولات و قطعات مربوط در مدت تعليق يا محدوديت تعيين شده قابل استفاده در عمليات پرواز نیستند.

همچنین به منظور صدور گواهينامه قابليت پرواز، وسیله پرنده باید علاوه بر تابعیت ایرانی، دارای گواهينامه بازنگري صلاحيت پروازي باشد، همچنین كتابچه‌ها، علائم، برچسب ها، فهرست ‌ها و ساير اطلاعات لازم به زبان فارسي يا زبان مورد تاييد سازمان بوده، ضمن اینکه علايم نصب شده براي مسافران در وسیله پرنده حداقل به زبان فارسي باشد.

اعتبار گواهينامه قابليت پرواز بدون محدوديت زماني و مشروط به تطابق وسيله پرنده با الزامات تداوم صلاحيت پروازي، عدم تغییر علامت ثبت وسيله مزبور و نیز لغو یا عودت نشدن گواهینامه نوع وسیله پرنده و یا قابلیت پرواز است.

همچنین سازمان هواپیمایی می‌تواند در موارد خاصی که وسیله پرنده با شیوه نامه‌های صلاحیت پروازی تطابق نداشته ولی برای پرواز ایمن باشد، اجازه پرواز مخصوص صادر نماید.