شناسهٔ خبر: 88699 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه وشهرسازی در مجلس شورای اسلامی:

راهداری باید جزء مشاغل حاکمیتی محسوب شود نه تصدی‌گری/ لزوم همراهی و حمایت مجلس در تکمیل و تجهیز راهداری‌های کشور

اسلامی در مجلس وزیر راه و شهرسازی تأکید دارد که باید رویکرد تصدی‌گری در حوزه راهداری به حاکمیتی تبدیل شود تا نیروهای راهداری بتوانند به استخدام سازمان راهداری درآیند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندرود، اظهار داشت: بالغ بر ۲۰ هزار نفر در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروها شرکتی یا قراردادی محسوب می‌شوند که با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور و به ویژه شرایط اقلیمی بارش کار سخت و طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نیروها در مسیر بهره‌برداری ۳۰۰ هزار پل بزرگ و کوچک، ۳ هزار دستگاه تونل، ۲۲ هزار کیلومتر محافظ جاده‌ای و ۵ هزار کیلومتر روشنایی را به صورت مستمر نگهداری می‌کنند.

وی تأکید کرد: شغل راهداری مشکلات سنگینی به دنبال دارد و باید جزء مشاغل حاکمیتی محسوب شود نه تصدی‌گری، چرا که بالغ بر ۹هزار دستگاه ماشین‌آلات برای نگهداری و بهسازی راه‌ها و جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این زمینه تخصص‌های گوناگون‌ و متنوع مورد نیاز است که بسیاری از نیروهای خبره در وزارتخانه به دلیل بازنشستگی دیگر حضور ندارند، بنابراین باید نیروهای جدید تخصصی جذب شوند تا شغل راهداری به شکل حاکمیتی تعریف و از شکل تصدی‌گری خارج شود.

اسلامی با تأکید بر اینکه با حاکمیتی شدن شغل راهداری امکان قرارداد مستقیم با سازمان راهداری وجود دارد، بیان کرد: نمی‌توان کار راهداری را پیمان‌سپاری کرد، پیش از این چنین تجربه‌ای داشتیم که در نهایت منجر به فساد شد و با تغییر رویکرد از تصدی‌گری به حاکمیتی ظرفیت‌های بهسازی راه‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

عضو کابینه دولت دوازدهم درخواست کرد: مجلس شرایطی فراهم کند تا نیروهای راهداری در قالب کار حاکمیتی مانند پلیس و اورژانس در فرآیند راه‌ها بتوانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور و با توجه به تغییرات ساختاری بعد از ادغام وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم نیروهای استخدامی که دارای مهارت‌های متنوع هستند استخدام و نسبت به مسئولیت شبانه روزی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: یک بار در هیأت دولت عقد قرارداد مستقیم با نیروهای راهداری تصویب شده بود اما در هیأت تطبیق مصوبات این مصوبه ملغی شد. از این رو نیاز داریم از طریق ماده واحده‌ای بتوانیم از مجلس مجوز بگیریم تا فرآیند جذب نیروی انسانی و گزینش افراد دارای مهارت و دانش فراهم شود.

اسلامی با بیان اینکه بالغ بر ۹ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری در هزار واحد راهداری در سراسر کشور وجود دارند، گفت: با کمبود جدی ماشین‌آلات اختصاصی برای نگهداری و بهسازی راه‌های کشور مواجه هستیم که نیاز داریم با حمایت مجلس راهداری‌های کشور تجهیز شود، چرا که ۶۰ درصد ماشین‌آلات راهداری فرسوده یا عمری بالای ۲۰ سال دارند که باید جایگزین شوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: با شرکت هپکو قراردادی منعقد شد تا بتوانیم ماشین آلات تولید داخل خریداری کنیم اما به دلایل گوناگون این اتفاق نیفتاد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ساماندهی، تعیین تکلیف نیروهای انسانی و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات راهسازی رقم بخورد، تأکید کرد: باید یک بار برای همیشه وضعیت نگهداری از راه‌ها ساماندهی شود تا از شرایط ناهمگون رها شویم.

در این جلسه مجلس بابایی کارنامی از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی درباره روند ساماندهی کارکنان قراردادی وزارتخانه به صورت مشروط قانع شد.

نماینده سوال کننده از پاسخ های وزیر به صورت مشروط قانع شده و مهلت یک ماهه به ایشان در خصوص ساماندهی نیروی انسانی وزارت راه داد.