شناسهٔ خبر: 88708 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر تجارت عراق:

فرصت همکاری ایران و عراق از طریق تامین و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی افزایش می‌یابد

دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر تجارت عراق

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان دیدار با علاء الجبوری وزیر تجارت عراق ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور، گفت: روابط بین دو کشور ایران و عراق روابط بسیار ضروری و راهبردی است و دوملت به لحاظ پیوند فرهنگی و عقیدتی که با هم دارند و تفاهماتی که پیش‌تر بین رهبران دو کشور انجام شده است باید روابط خود را در همه ابعاد، گسترش دهند. 

وزیر راه و شهرسازی، افزود: در سایه گسترش روابط بین دو کشور ایران و عراق، باید فعالان و تجار دو کشور بتوانند فعالیت‌های تجاری خود را گسترش داده و از فرصت‌های همکاری ایجاد شده بهره‌مندی لازم را ببرند. 

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه تعاملات متنوعی در مذاکرات دو کشور انجام گرفته است که آن تفاهمات در آینده نزدیک موجب تحرکات فراوانی در همکاری‌های آتی خواهد شد، خاطرنشان کرد: با فرصت‌های تجاری که در ایران وجود دارد و زمینه‌هایی که برای تجار و فعالان اقتصادی کشور عراق در ایران فراهم  شده امید است تا فرصت همکاری دو کشور از طریق تامین و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی افرایش یابد و ایران و عراق بتوانند راه‌های دسترسی به آسیای میانه و چین را به دست آورند.

اسلامی بر گسترش و تکمیل راه‌های مواصلاتی دو کشور از طریق ریل و جاده و رفع موانع همکاری در این مسیرها تاکید کرد و گفت: باید ترانزیت بین دو کشور فعال شود. 

وی یادآور شد: در خصوص حمل و نقل جاده‌ای و تسهیل در این حوزه مذاکراتی انجام شده تا کامیون‌های ایرانی بتوانند در هر دو کشور تردد کنند. همچنین تاکید شد تا پروازهایی که در خاک عراق از مقصد ایران بلند می‌شود مانعی نداشته باشند که مقامات عراق پیش‌تر تاکید کردند که در این خصوص، مشکلی وجود ندارد. 

به گفته اسلامی، مقدمات آغاز و تکمیل مسیر راه آهن شلمچه- بصره در مذاکرات متعدد بررسی شده است و مقدمات برای شروع عملیات اجرایی این خط آهن مهم بین دو کشور فراهم است. 

وی از همتای عراقی خود خواست تا برای تکمیل این خط مهم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مقدمات را فراهم کند و زمینی را در اختیار شرکت ساخت در خاک عراق قرار دهند تا بتوانند تجهیز کارگاه را برای انجام عملیات اجرایی در احداث پل‌ها و سایر زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در این خط فراهم کنند.