شناسهٔ خبر: 88767 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

برنامه‌ریزی برای ایجاد یک سایت برند گردشگری دریایی در مجاورت روستای تنبان جزیره قشم/ آغاز مطالعات امکان‌سنجی بندرگاه و موج‌شکن/ استفاده از نوار ساحلی در راستای اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور/ ارائه تسهیلات و امکانات لازم از سوی سازمان بنادر در حوزه خرید شناور گردشگری

مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تلاش برای برنامه ریزی برای ایجاد یک سایت برند گردشگری دریایی در مجاورت روستای تنبان جزیره قشم خبر داد و گفت: خوشبختانه مطالعات امکان‌سنجی بندرگاه و موج‌شکن آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در بازدید از محل اسکه و موج‌شکن مردمی روستای تنبان جزیره قشم که با حضور منصور آرامی؛ نماینده مردم بندرعباس انجام شد با اشاره به اینکه نوار ساحلی کشور سرشار از مواهب و ظرفیت است، اظهار داشت: باید حداکثر استفاده از این پتانسیل در راستای اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه مدنظر قرار گیرد و بتوانیم در بخش اسکله، بندرگاه و لنگرگاه این منطقه شرایط مطلوبی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: بندرگاه‌هایی که در این منطقه و مجاور آن ایجاد شده از نظر زیرساختی می تواند شرایطی داشته باشد که اهالی آن، بدون دغدغه و با ایمنی و آرامش خاطر؛ فعالیت‌های دریایی اعم از صیادی، تجاری و ... را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موضوع گردشگری دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان کرد: در مجاورت روستای تنبان جزیره قشم، حوضچه‌های دیگری نظیر “شیب‌دراز” و “کندالو” وجود دارد که ظرفیت‌هایی را برای جذب گردشگر ایجاد کرده، همچنین در “سایت دلفین” و “جزیره هنگام” چنین جاذبه گردشگری به وجود آمده است.

راستاد با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با گردشگری دریایی این امکان را دارد که شرایط ساخت و امکانات لازم را فراهم کند، گفت: خوشبختانه مطالعات امکان‌سنجی بندرگاه و موج‌شکن آغاز شده و پس از نهایی شدن در اختیار سازمان بنادر قرار می گیرد و با اولویت ویژه در دستور کار خواهد بود.

وی افزود: تحقق این مسئله؛ نه تنها عامل اشتغالزایی خواهد بود، بلکه فرصت و ظرفیت جدیدی در حوزه گردشگری دریایی ایجاد می کند و امکانات و تسهیلات مورد نیاز نیز به اهالی محترم منطقه ارائه خواهد شد تا شناورهای مناسب گردشگری دریایی را خریداری کرده و از آن استفاده کنند و شاهد ایجاد یک سایت معروف گردشگری دریایی در مجاورت روستای تنبان باشیم و مردم کشور بتوانند از امکانات خوب و مناسب آن در آینده بهره‌مند شوند.

گفتنی است پتانسیل ها و مزایای ساخت بندر چندمنظوره روستای تنبان در سواحل جزیره قشم شامل معافیت های مالیاتی به دلیل قرارداشتن در منطقه آزاد قشم، توسعه صید ماهی و مزارع میگو، راه های دسترسی متعدد از طریق جزایر دیگر، بندرعباس و کشورهای حاشیه خلیج فارس، توسعه گردشگری، ارز آورز، اشتغالزایی است.

همچنین موج شکن تنبان در حوالی روستای تنبان قرار دارد و محل عبور و مرور لنج ها و قایق های زیادی به آن است. در عین حال ساخت بندر چندمنظوره روستای تنبان در سواحل جزیره قشم به دلیل بازار پررونق و ورود کالاهای بسیار مهم از کشورهای حاشیه خلیج فارس به جزیره قشم، این بندر باعث رونق اقتصادی تنبان و جزیره قشم است.