شناسهٔ خبر: 88955 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

صدور رایگان پروانه ساختمانی برای بافت فرسوده شهری

دکترعبوری در اصفهان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به همراه رئیس کمیسیون عمران مجلس در سفر به شهرستان‌های کاشان،آران و بیدگل و نطنز ضمن بازدید از پروژه‌های بازآفرینی شهری این شهرستان‌ها به بررسی مشکلات و برنامه‌ریزی جهت تسریع و تسهیل اجرای این پروژه‌ها پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به همراه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس به‌منظور بازدید از بافت تاریخی، محلات هدف بازآفرینی و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان های کاشان، نطنز و آران و بیدگل امروز یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ به استان اصفهان سفر کرد.

وی در بدو ورود با استقبال علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با "آیت اله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان" و "سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی" دیدار  و در این نشست به بررسی وضعیت پروژه‌های بازآفرینی، بافت فرسوده، بافت تاریخی و مناطق حاشیه نشین کاشان پرداخت. 

صدور پروانه در بافت فرسوده شهری رایگان شد 

مهدی عبوری در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت پروژه های اقدام مشترکی که وزارت راه و شهرسازی در شرکت بازآفرینی شهری ایران برای شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل دارد اظهار داشت: پروژه‌های محلات، در حال حاضر شامل ساخت کلانتری، فضای ورزشی، ساخت مدرسه و غیره در دست اقدام است. 

وی با بیان اینکه در ساخت و تکمیل پردیس فرهنگی کوی مفتح، شهرداری کاشان را همراهی می‌کنیم، افزود: ۶۱۴ پروژه در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی کشور در حال انجام است که تلاش می‌کنیم پس از تخصیص اعتبارات، پروژه‌ها را تا پایان دولت دوازدهم تحویل مردم شریف ایران دهیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۴۸ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور شناسایی شدند، ابراز داشت: در راستای نوسازی خانه‌ها در بافت فرسوده به صورت خودمالکی در حال حاضر ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات تبصره‌ای در اختیار هموطنان قرار دادیم. 

وی گفت: در مورد صدور پروانه بر اساس ماده ۱۶ قانون ساماندهی املاک ۵۰ درصد هزینه صدور پروانه بر عهده دولت است اما با هماهنگی شهرداران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاران کشور مابقی را شهرداران تقبل کردند و بر همین اساس صدور پروانه در بافت فرسوده رایگان است. 

عبوری ضمن اشاره به ارائه تسهیلات پرداختی تصریح کرد: در شهرهایی نظیر کاشان که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۹ درصد، ۴۰ میلیون ودیعه مسکن چهار درصد و تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۸ درصد پرداخت می‌کنیم. 

وی تأکید کرد: بر اساس قانون برنامه ششم باید سالانه ۲۷۰ محله در بافت‌های هدف وارد نوسازی و بهسازی شود و در حال حاضر از یک هزار و ۵۰ سکونتگاه غیر رسمی حدود ۳۷۰ محله در دست اقدام است و تصمیمات خوبی در منطقه کاشان و آران و بیدگل اتخاذ می‌شود.  

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در استان اصفهان بالغ بر ۴۰ پروژه بازآفرینی در بحث بافت فرسوده داریم، اظهار کرد:  عرصه کل بافت فرسوده استان بالغ بر ۱۴ هزار هکتار مساحت دارد و‌ با  توجه به گستردگی استان، نگاه ویژه‌ای به این مقوله داریم. 

مدیرکل‌ راه و‌ شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه کاشان و آران و بیدگل یکهزار هکتار از این مساحت را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: این بافت‌ها در قالب طرح‌های مصوب و طرح‌های ابلاغیه است که توسط وزارت خانه انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه ‌حدود ۸ پروژه در مجموعه شهرستان کاشان و‌ آران و بیدگل در بخش باز آفرینی در سال‌های گذشته فعال بوده است، افزود: بودجه اختصاصی به طور متوسط سالانه بین ۲۰ میلیارد تا ۳۰ میلیارد بسته به پروژه‌های تعریف شده اختصاص داده می‌شود. 

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه کاشان و‌ آران و بیدگل از جمله شهرستان‌های مهم استان هستند و بخش عمده قیر به مجموعه این شهرستان‌ها اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری‌ها در بافت داخلی شهرها نقش اساسی و‌ مهم را دارند اکثر پروژه‌ها در بحث‌های تملک، ساخت و‌ توسعه و بهسازی معابر در بافت‌های فرسوده با مشارکت شهرداری‌ها انجام می‌شود. 

وی افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی در کنار شهر و‌کلان‌شهرها شکل  می‌گیرد که‌ کاشان هم از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به گستردگی شهر رسیدگی به این مقوله بخش عمده‌ای از بازآفرینی و‌ ساماندهی به این مسائل را به خود اختصاص می‌دهد.  

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه کاشان قرار است به صورت پایلوت قرار بگیرد چه مقدار بودجه برای طرح بازآفرینی اختصاص یافته است، گفت: در بخش معابر و‌ آسفالت در سال گذشته برای کاشان ۴۰۰ تن قیر تامین شده است و در صدد هستیم  امسال ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش سهمیه در کل  استان داشته باشیم که طبیعتا برای شهرستان کاشان هم افزایش پیدا می‌کند.  

مدیرکل‌ راه و‌ شهرسازی استان اصفهان با بیان این که در بخش پروژه‌های تعریف شده اولویت اول پروژه‌های قبلی و‌ نیمه تمام است، بیان داشت: ۲۰ میلیارد تومان به صورت کلی در بخش بافت فرسوده به استان اصفهان اختصاص داده شده است و‌ با توجه به پروژه‌هایی که در شهرستان وجود دارد به تناسب خود پروژه‌ها تزریق مالی خواهد شد.  

قاری‌قرآن در پاسخ به این سؤال که چند طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد، افزود: از ۸ پروژه ۶ پروژه تکمیل شده است و تا پایان سال اجرا می‌شود، ۲ پروژه هم جاری است و تا سال آینده تکمیل خواهد شد. 

وی در خصوص اعتبار پروژه‌ها گفت: این پروژه‌ها اعتبارش با مشارکت شهرداری و‌دستگاه‌های متولی مثل سازمان نوسازی مدارس و‌ بخش میراث فرهنگی به صورت ترکیب پروژه‌ها است و برآورد کلی پروژه‌ها  بالای ۲۰ میلیارد تومان ارزش اعتبار دارد.