شناسهٔ خبر: 88979 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی:

تردد در راه‌های اصلی آذربایجان‌شرقی با تلاش نیروهای راهداری برقرار است

بارش برف و کولاک شديد در محورهای زنجان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود بارش برف و کولاک شدید در جاده‌های استان، هم‌اکنون تردد خودروها در راه‌های اصلی و فرعی با تلاش نیروهای راهداری بدون مشکل در جریان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اروجعلی علیزاده،مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال بارش برف در شبانه‌روز گذشته و کولاک شدید در جاده‌ها به ویژه گردنه‌های استان، نیروهای راهداری با برف‌روبی و نمک‌پاشی، مانع از بسته شدن راه‌های اصلی و فرعی و آزادراه تبریز - زنجان شدند.

وی با بیان اینکه برودت هوا در استان امشب نیز ادامه داشته و احتمال بروز کولاک در جاده‌ها وجود دارد، از مردم و رانندگان خواست از سفرهای غیرضروری پرهیز و در صورت ضرورت، خودرو خود را به تجهیزات زمستانی مانند زنجیرچرخ، وسایل گرمایشی، پتو و پوشاک گرم مجهز کرده و در جاده‌ها با احتیاط رانندگی کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: نیروهای راهداری شب گذشته حدود ۱۴ هزار و ۴۰۶ کیلومترباند عملیات برف‌روبی در جاده‌های استان انجام داده و برای جلوگیری از لغزندگی راه‌ها ۳۲۴ تن مخلوط ماسه و نمک در سطح جاده‌ها استفاده کردند.

علیزاده با اشاره به اینکه نیروهای راهداری شب گذشته به ۴۴۱ خودرو گرفتار در برف و کولاک در جاده‌‍‌های استان امدادرسانی کرده و ۳۷ نفر از مسافران را در راهدارخانه ها اسکان دادند، از مسافران خواست پیش از آغاز سفر از طریق تلفن گویای ۱۴۱ که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوست از وضعیت راه‌ها و شرایط آب و هوایی اطلاع کسب کنند.

وی یادآوری کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، کولاک شب گذشته موجب بسته شدن راه ارتباطی حدود ۲۳۰ روستای استان شده و تلاش نیروهای راهداری برای بازگشایی راه ارتباطی این روستاها در جریان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ارتفاع برف در برخی از مناطق شهرستان ورزقان حدود ۳۰ سانتی‌متر و در سایر شهرستان‌ها حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با تلاش نیروهای راهداری تا پایان امروز حدود ۷۰ درصد از راه‌های روستایی مسدود شده بازگشایی شود و بقیه راه‌ها نیز فردا بازگشایی می‌شوند.  

علیزاده، افزود: این روستاها بیشتر در مناطق کوهستانی و برف گیر استان واقع هستند و بیشتر آن ها به علت نداشتن راه ارتباطی مناسب در اثر بارش برف و کولاک بسته می شود.

آذربایجان شرقی دارای ۱۴۲ دهستان و ۲ هزار و ۷۰۶ روستا بوده و حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ نفر در این روستاها سکونت دارند.

این استان دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.