شناسهٔ خبر: 88992 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

هشدار به شهروندان نسبت به وزش بادهای شدید/خیزش گردوخاک، کاهش دید و اختلال در تردد جاده‌ای/شهروندان از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند

وزش باد سازمان هواشناسی نسبت به تغییر ناگهانی هوا از امروز تا شنبه و همچنین وزش بادهای شدید به شهروندان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در اطلاعیه شماره ۷۰، نسبت به تغییر ناگهانی توده هوا از امروز تا شنبه و همچنین وزش بادهای شدید، هشدار داد.

متن این اطلاعیه بدین شرح است: تغییر ناگهانی هوا از امروز پنج‌شنبه ۲ بهمن آغاز و تا ظهر شنبه ۴ بهمن ادامه خواهد یافت. وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، وزش باد لحظه‌ای شدید موقت با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به شکل نقطه‌ای و محلی رخ می‌دهد.

اثر این شرایط جوی برای روز ۲ بهمن در استان‌های سمنان، قم، نیمه جنوبی خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، یزد، شمال‌شرق اصفهان، کرمان، سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان، برای جمعه ۳ بهمن در استان‌های
خراسان جنوبی، شرق کرمان، سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان، و برای شنبه ۴ بهمن استان‌های شرق کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان است.

اثر این مخاطره نیز سبب ایجاد خیزش گردوخاک و توفان گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای به سبب کاهش دید، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، تابلوها بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده است.

سازمان هواشناسی توصیه کرد: محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و سایر اقدامات پیشگیرانه توسط شهروندان ضرورت دارد.