شناسهٔ خبر: 89003 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست مجازی پنجم شورای تخصصی کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران تاکید شد

ضرورت ریشه‌یابی و خشکاندن دلایل حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی در کشور

اسکان بشر پنجمین نشست شورای تخصصی کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران با موضوع " حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی و بافت فرسوده" با حضور اساتید مطرح دانشگاه به‌طور مجازی در فضای وبینار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجمین نشست کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران به ریاست دکتر محمدمهدی مظاهری، دبیر کل این کمیته و با حضور اساتید مطرح دانشگاههای کشور به طور ویدئو کنفرانس و از طریق وبینار برگزار شد.

در این نشست که آقایان غلامرضا اعوانی، استاد فلسفه دانشگاه پکن، سومبات هاکوپیان، کارآفرین و استاد دانشگاه الزهرا (س)، علی‌اکبر موسوی موحد، رئیس دبیرخانه گسترش علم و فناوری جهان اسلام، دبیرکل سازمان اقتصادی اکو و همچنین اساتیدی از دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، هنر و آزاد اسلامی نیز حضور داشتند، موضوع دلایل حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اهم موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، شامل بررسی دلایل حاشیه‌نشینی، ضرورت خشکاندن ریشه‌های بروز حاشیه‌نشینی، توجه به تحولات و دگرگونگی‌های عمیق شهرنشینی جدید و الزام به آمایش صحیح زمین از سوی مسئولان بود.

همچنین در این نشست، پدیده حاشیه‌نشینی و دلایل ایجاد سکونت‌گاه‌های غیررسمی از سه منظر محیط‌زیست، اقتصاد و مباحث فرهنگی و اجتماعی مورد بحث واقع شد و اساتید حاضر در این نشست تاکید کردند که به دلیل وقوع بحران‌های پیاپی در اقتصاد کشور، امروزه نظاره‌گر گسترش حاشیه‌نشینی در اکثر شهرهای کشور هستیم.

در ادامه این هم اندیشی، اساتید حاضر تصریح کردند که تمامی جامعه در بروز چنین معضلاتی سهیم هستند و ضرورت دارد تا سهم هر نهاد در این موضوع به درستی مشخص شود تا با یک برنامه‌ریزی مناسب بتوان از وقوع چنین رویدادهای ناگواری جلوگیری به عمل آورد.

در خاتمه، حضار بر این موضوع تاکید کردند که با ایجاد شهرهای جدید یا نوسازی بافت‌های فرسوده، جلوی حاشیه‌نشینی گرفته نمی‌شود؛ بلکه برای برطرف کردن این معضل، می‌بایست با برنامه‌ریزی صحیح و سریع، شرایط برای توزیع و دسترسی به منابع را برای آحاد جامعه فراهم ساخت تا با رفع فقر و ناعدالتی، مردم رفاه را در زندگی خود جاری سازند.

قابل ذکر است تاکنون موضوعات متفاوتی در نشست‌های این شورای تخصصی در کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد، پیرامون سبک زندگی در دوران کرونا و پساکرونا، همگرایی منطقه‌ای و تأثیرات اقتصادی آن بر زندگی شهروندان، مبحث جغرافیا و سلامت مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفته است.