شناسهٔ خبر: 89187 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

استفاده از توان داخل با نگاه لجستیک به توسعه/ حل مسایل کشور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها

برگزاری مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزیر راه و شهرسازی گفت: درصدد هستیم تا بر اساس توسعه منابع انسانی، توسعه فناوری و رویکردهای نوآورانه و همچنین با فرصتی که شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها فراهم می‌آورند، به توسعه در کشور شتاب دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای سند تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، اظهار کرد: امروز ما شاهد امضای سند تفاهم مشترک بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودیم که این موضوع نشان از تحول و توسعه در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: با تاسیس مرکز جهادی پیشرفت در شرکت راه‌آهن، حرکت به‌سوی دانش‌بنیان شدن و استفاده از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل موجود در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است تا در برنامه‌های توسعه علمی و توسعه فناوری، دستاوردها عملیاتی شوند.

اسلامی عنوان کرد: امروز یکی از سه‌شنبه‌های ریلی بود که در خدمت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودیم. درصدد هستیم تا بر اساس توسعه منابع انسانی، توسعه فناوری و رویکردهای نوآورانه و همچنین با فرصتی که شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها فراهم می‌آورند، به توسعه در کشور شتاب دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در تلاشیم که به‌گونه‌ای عمل کنیم تا بدون نیاز و وابستگی به بیگانگان، بتوانیم چرخ توسعه در کشور را با تغییر نگاهی که به وجود آمده که یک نگاه لجستیکی به توسعه است، استفاده از توان داخل را تغییر دهیم تا به امید خدا به نتیجه برسیم.

اسلامی تصریح کرد: امروز بیش از ۱۰۰ مسئله و موضوع که در دستور کار راه‌آهن قرار داشته است، بر اساس پژوهش‌هایی که انجام‌شده، به سرانجام رسیده‌اند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه، امروز راه‌حل‌های برطرف شدن ناکارآمدی‌های داخلی به دست آمده است و اکنون یکی پس از دیگری در راه‌آهن به اجرا گذاشته می‌شوند؛ به‌طوری‌که مردم عزیزمان نیز تغییر رفتار و بهبود وضعیت و کیفیت عملکرد را در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شاهد هستند و ما مصمم هستیم که این مسیر را ادامه ‌دهیم.

امضای سند تفاهم مشترک به منظور گسترش همکاری‌ها 

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حاشیه این نشست، در جمع خبرنگاران گفت: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با امضای تفاهم‌نامه مشترک، شاهد یک رویداد خوب فناوری در کشور بودیم.

وی گفت: این سند موجبات راه افتادن یک مرکز علم و فناوری در راستای دانش و فن‌آوری‌های به‌روز در توسعه راه‌آهن خواهد بود.

غلامی عنوان کرد: کاری که در اینجا انجام گرفته است، استفاده از دستاوردهای علمی و همکاری و مشاوره اساتید و نخبگان دانشگاهی را مضاعف کرد که این موضوع وظیفه متقابلی را برای جمعیت علمی کشور در این حوزه فراهم می‌آورد.

ببینید|برگزاری مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: این رویکرد می‌تواند هم به استقلال علم و فناوری در این حوزه و هم به توسعه و تعمیق آن، کمک نماید. البته هم‌اکنون نیز جامعه علمی ما وضعیت خوبی را در حوزه‌های مختلف علمی دنیا دارند؛ اما با این همکاری‌ها، در تولید فناوری و طرح‌های توسعه و آموزش‌های مبتنی به دانش‌های فناوری روز، می‌توانیم حرفی برای منطقه خودمان داشته باشیم تا بین دارندگان این دانش و فناوری جایگاه بهتر و بیشتری را کسب کنیم.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون آمادگی مجموعه علمی کشور برای همکاری در همه حوزه‌های علمی و فناوری در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد، افزود: خوشبختانه این همکاری‌ها در سطح گسترده شکل گرفته‌اند و حتماً آینده خوبی را به لطف خدا در این حوزه رقم خواهند زد.

غلامی گفت: با این تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید، دانشگاه‌ها نیز درگیر موضوع خواهند شد. اکنون چند دانشگاه مانند شهید بهشتی، علم و صنعت، ابوعلی سینا و یزد به‌طور مستقیم در پروژه‌ها همکاری می‌کنند. ازاین‌پس این تفاهم‌نامه به‌منظور گسترش همکاری‌ها به کار گرفته خواهد شد.