شناسهٔ خبر: 89227 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

آغاز بهسازی و آسفالت ۱۰۰۰۰کیلومتر راه روستایی در کشور

58.jpg معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از ابتدای مهر ماه امسال بهسازی و آسفالت ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی اولویت دار در کشور کلید خورده که سهم استان ها براساس ظرفیت و آمادگی آن‌ها مشخص می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان)، شعبانعلی خاوری در پایان سفر به استان لرستان با اشاره به پروژه های طرح ابرار در کشور اظهار داشت: با واگذاری ساخت راه‌های روستایی به سازمان راهداری و ضرورت کار جهادی و بسیجی در این حوزه، براساس سیاست‌های مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری، طرح ابرار ۱ (اقدام‌ برای راه‌های اولویت‌دار روستایی) با هدفگذاری اجرای ۲۰۰۰ کیلومتر در سال ۹۸ و ۳۵۰۰کیلومتر در سال ۹۹ آغاز شد. 

وی ادامه داد: با اقدامات جهادی در استان‌ها در پایان شهریور ۹۹ موفق شدیم ۷۰۰۰ کیلومتر از شبکه راه‌های روستایی کشور را بهسازی و آسفالت که ۱۵۰۰ کیلومتر بیشتر از برنامه و قبل از زمان‌بندی محقق شد.

خاوری افزود: بر همین اساس مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در مهر ماه سال جاری در برنامه گرامیداشت روز روستا، بهسازی و آسفالت ۳۵۰۰ کیلومتر دیگر را به سازمان راهداری تکلیف کردند که با توجه به هدفگذاری برنامه ششم توسعه در اولویت راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار کشور و وجود ۸۴۱۲ روستای فاقد راه آسفالته با این شرایط، طرح ابرار ۲ بر پایه طرح ابرار ۱ تعریف شد و در قالب این طرح بهسازی و آسفالت ۱۰۰۰۰ کیلومتر راه روستایی کلید خورد.

وی با بیان اینکه سهم استان‌ها از این طرح براساس ظرفیت و آمادگی آن‌ها مشخص می‌شود و سازمان در این رابطه محدودیتی ندارد، گفت: تنها مشکلی که در رابطه با اجرای پروژه‌های راه روستایی در کشور وجود دارد، استانی شدن اعتبارات و ظرفیت قیر پروژه‌های راه روستایی است و این شاید شرایط را برای ادامه کار سخت‌تر کند. 

خاوری گفت: با این وجود اما با توجه به نگاه مثبت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، امیدواریم این نقیصه را نیز پوشش داده و در پایان امسال و سال آینده خبرهای خوشی در این حوزه برای مردم داشته باشیم. 

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواستار همراهی مجلس شورای اسلامی در افزایش اعتبارات راه روستایی و رفع موانع اعتباری شد و گفت: مجمع خیرین راهسازی در وزارت راه و شهرسازی با مشارکت افراد حقیقی تشکیل شده است اما با توجه به هزینه‌های بالای راهسازی تاکنون خیلی موفق نبوده، اما بنیادهای علوی و برکت در راستای پروژه‌های محرومیت‌‌زدایی به این مقوله ورود کرده‌اند که با استقبال سازمان، تفاهم‌نامه‌های خوبی در این زمینه منعقد شده است.

خاوری طول همه راههای روستایی کشور را  ۲۰۶۰۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۱۱۰۰۰ کیلومتر یعنی معادل ۵۳ درصد آسفالت است و در حال حاضر ۳۸۵۰۰ روستا در کشور بالای ۲۰ خانوار  جمعیت دارند و متوسط بهره‌مندی این روستاها از راه آسفالته ۸۰ درصد است که این شاخص در استان لرستان ۸۶ درصد یعنی ۶درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸۴۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه دسترسی آسفالته برخوردار نیستند که ۲۱۴ روستای آن در استان لرستان واقع شده است.

براساس این گزارش معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایان سفر خود به لرستان از پروژه‌های بازسازی پل‌های آسیب دیده از سیل استان لرستان از جمله پل‌های سپهبد شهید سلیمانی(بابازید)، پران پرویز و حیات الغیب و تعریض محور خرم آباد- پلدختر بازدید کرد.