شناسهٔ خبر: 89408 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

تصویب محاسبه پلکانی تعرفه خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی/ تعرفه ثابت خدمات بندری؛ با ایجاد زیان مالی برای بخش خصوصی و دولت همراه بود/ بنادر محل ماندگاری و توزیع کالا نیست/ ضرورت دارد کالای وارد شده در یک مدت زمان مشخص از بنادر خارج شود

منتصر کوهساری معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب نحوه محاسبه پلکانی برای تعرفه خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی خبر داد و اعلام کرد: نحوه محاسبه تعرفه ثابت خدمات بندری؛ با زیان مالی برای بخش خصوصی و دولت همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری با اشاره به اینکه تعرفه‌های خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی بر حسب مدت زمان تعریف و مصوب شده است، اظهار کرد: این تعرفه بر حسب مدت زمان ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۵، ۶۰ روزه و بیشتر محاسبه می شود و بر همین اساس قیمت برای هر دوره زمانی متفاوت است و به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به جلسات برگزار شده تصمیم گرفت به منظور مدیریت کاهش قیمت برای کالاهای اساسی، تعرفه خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی را بر حسب پایه ۳۰ روز ثابت نگه دارد، اما به این مسئله توجه نشده بود که هم واردکننده و هم سرمایه گذار، بخش خصوصی است و نباید به گونه ای پیش رفت که یکی از آنها آسیب ببیند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: زمانی که تعرفه به صورت ۳۰ روزه و ثابت تعریف شد، شاهد کاهش انگیزه وارد کننده برای خروج کالا از بنادر بودیم و ماندگاری کالا در انبارها افزایش یافت و به جای اینکه بندر محل گذر کالا باشد، بندر به محلی برای ماندگاری یا توزیع کالا تبدیل شود، که این اتفاق نادرست است.

کوهساری با اشاره به اینکه باید کالای وارد شده در یک مدت زمان مشخص از بنادر خارج شود و به این ترتیب بتوانیم کالاهای دیگر را در انبارهای بنادر جایگزین کنیم، بیان کرد: اگر صاحب کالا، کالایش را در بندر نگه دارد،  کشتی هایی که پای اسکله قرار دارند یا در لنگرگاه هستند با مشکل دموراژ روبرو شده و خسارت زیادی به کشور بابت پرداخت این هزینه تحمیل می شود.

وی با بیان اینکه نحوه محاسبه تعرفه خدمات بندری در بخش کالاهای اساسی از وضعیت ثابت به پلکانی تغییر کرده است، گفت: پیش از این مصوب بود که تعرفه خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی به صورت پایه ثابت ۳۰ روزه باشد؛ یعنی اگر صاحب کالا ۱۰۰ روز نیز کالایش را در بندر نگهداری می کرد، بر اساس پایه یکماه محاسبه می شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر اما تعرفه خدمات بندری در بخش کالاهای اساسی بر اساس کتابچه تعرفه و به صورت پلکانی مصوب شده است و در بازه های زمانی ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۵، ۶۰ روزه و بیشتر بر حسب میزان تناژ، محاسبه می شود.

به گفته کوهساری، پیش از این مصوبه، تعرفه ها در حوزه کالاهای اساسی به صورت پلکانی محاسبه می شد اما با گذشت زمان لغو شد و به حالت پایه ثابت یک ماهه درآمد که مجددا مصوب شد تا نحوه محاسبه تعرفه خدمات بندری در بخش کالاهای اساسی به صورت پلکانی مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ماندگاری کالا در بنادر، دوره چرخش کالا در انبارها را کم کرد و این اتفاق زیان بزرگی به سرمایه گذاران بخش خصوصی بود و انگیزه را برای فعالیت آنها در بنادر کشور کاهش داد، اظهار کرد: با اصلاح این مصوبه در بخش کالاهای اساسی و نحوه محاسبه تعرفه ها به صورت پلکانی، شاهد ایجاد انگیزه مجدد برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران در بنادر خواهیم بود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه همه تعرفه های خدمات بندری به صورت پلکانی است، خاطرنشان کرد: از محاسبه پلکانی تعرفه ها در رابطه با تمامی کالاها مدنظر قرار گرفته بود، اما در حوزه کالاهای اساسی مصوبه ای داشتیم که این نحوه محاسبه را تغییر داد و در نهایت نیز مجددا مصوب شد تا به حالت اولیه خود بازگردد.