شناسهٔ خبر: 89434 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی کشور خبر داد

پایداری جو و تداوم آلودگی‌ها در شهرهای پرجمعیت و صنعتی/ ورود سامانه بارشی جدید از پنج‌شنبه/ بارش در ارتفاعات و مناطق سردسیر به شکل برف

آلودگی شهر کارشناس سازمان هواشناسی کشور از پایداری جو در کشور تا روز پنج‌شنبه خبر داد و اظهار کرد که از بعدازظهر پنج‌شنبه با ورود سامانه بارشی جدید، شاهد بارش برف و باران در برخی از مناطق خواهیم بود.

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح وضعیت آب‌وهوای کشور پرداخت و اظهار کرد: از امروز تا پنجشنبه در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و پایدار به همراه افزایش نسبی دما، افزایش غلظت جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت را خواهیم داشت.

وی گفت: از اواخر وقت پنجشنبه با ورود سامانه بارشی به کشور، بارندگی‌ها همراه با کاهش نسبی دما در مناطق شمال غرب شروع می‌شود و این بارندگی‌ها روز جمعه در غرب کشور، دامنه‌های زاگرس مرکزی و استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی واقع شدند و همچنین مناطقی از شمال غرب کشور ادامه خواهد داشت.

رفیعی عنوان کرد: روزهای شنبه و یکشنبه این بارش‌ها شدت بیشتری پیدا خواهند کرد و گستره این بارش‌ها در سواحل دریای خزر، به‌ویژه غرب سواحل را در بر خواهد گرفت و همین‌طور غرب و شمال شرق کشور نیز به همین‌گونه خواهند بود.

کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: روز دوشنبه فعالیت این سامانه بارشی به شرق سواحل دریای خزر، مناطق شرقی و شمال شرق کشور محدود می‌شود و به‌تدریج این سامانه کشور را ترک خواهد کرد.

وی گفت: طی این مدت بارش‌هایی که در ارتفاعات و مناطق سردسیر روی می‌دهد، به شکل برف خواهند بود؛ به‌طوری‌که در مناطق غرب و جنوب غرب کشور بارش‌ها به‌صورت رعدوبرق و وزش باد بوده و در مناطق مستعد نیز وقوع تگرگ را پیش‌بینی می‌کنیم.

به گفته رفیعی با توجه به اینکه این سامانه با جریانات جنوبی گرم همراه خواهد بود، در دامنه‌های رشته کوه البرز مرکزی غربی و همین‌طور زاگرس مرکزی و شمالی سبب ذوب برف می‌شود و این شرایط سبب افزایش حجم روان آب در مناطق کوه‌پایه‌ها خواهد شد.

وی بابیان اینکه از نظر شرایط دمایی، دمای هوا از روز جمعه در شمال غرب و غرب کشور بین ۵ تا ۸ درجه کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: این کاهش دما از روز شنبه در سواحل دریای خزر ۶ تا ۱۰ درجه خواهد بود و از روز یکشنبه نیز مناطق شرقی، شمال و بخش‌هایی از جنوب شرق و مرکز کشور نیز کاهش دما بین ۶ تا ۸ درجه را خواهند داشت.

رفیعی درباره وضعیت هوای تهران گفت: امروز آسمان تهران صاف تا کمی ابری به همراه غبار محلی است و در بعدازظهر افزایش ابر را خواهد داشت. حداکثر دمای تهران امروز به ۱۵ درجه و فردا به ۱۶ درجه بالای صفر خواهد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم که فردا حداقل دما به ۶ درجه بالای صفر برسد.

به گفته وی حداقل دمای صبح امروز تهران به ۵ درجه بالای صفر می‌رسد.