شناسهٔ خبر: 89609 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن زمینه‌ساز رشد نخبگان است/ راه‌آهن با اقدامات جهادگرانه تمامی برنامه‌های دشمنان را بر هم زد

برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌های راه‌آهن در دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی  وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن با تلاش خود و اقدامات جهادگرانه تمامی برنامه‌های دشمنان را تغییر داده و تاکنون نسبت به گسترش و مقاوم‌سازی زیربناها کشور در این عرصه، اقدامات مؤثری انجام داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه‌های راه‌آهن در دهه فجر که امروز (۱۹ بهمن) در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر به امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، شهدا و تمام افرادی که در اعتلای انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند، اظهار کرد: همکاران راه‌آهن، در تمامی این مدت با غیرت و با همت در هر شرایطی از کشور به‌صورت کاملاً مجاهدانه و خاضعانه در خدمت ملت بودند.

وی افزود: شرکت راه‌آهن در این ایام یک لحظه هم دست از تلاش بر نداشته و اقدام آن‌ها تاریخ‌ساز بوده و باعث توسعه کشور شده و روزهای خوبی را برای ما رقم زده است.

اسلامی عنوان کرد: همه ما در این ایام فرخنده درک می‌کنیم که کشور ما از زیر سلطه بیگانگان، قدرتمندان و تسلط استکبار خارج شده و پایه‌های پیشرفت در کشور روز به روز تحکیم بخشیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم که تحریم‌ها و همچنین اخباری که ناشی از تحریم است و افراد ضدانقلاب و ناآگاه آن را منتشر می‌کنند، ذهن ما را نسبت به حقیقت انقلاب مخدوش کند.

 وی بابیان اینکه اکنون کشور ما مملو از نیروهای ارزشمند است و ظرفیت زیادی در این بخش وجود دارد که هرکدام از آن‌ها یک دستاورد محسوب می‌شود، افزود: برگزاری این مراسم برای ما یک افتخار است و امروز شاهد بویدم که به‌صورت تجمعی ۱۰۵ پروژه ریلی به ارزش ۱۴۴۵ میلیارد تومان افتتاح شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش کنیم که اکثر این پروژه‌ها، پیش‌ازاین یک نوع وابستگی به کشورهای خارجی داشته و تحریم‌های ظالمانه که در این حوزه ایجاد شد ما را از دست‌یابی به این فناوری‌ها محروم کردند؛ اما ما توانستیم این اقدام را با تجهیزات و با همت نیروهای خدمت‌گذار و بدون وابستگی به کشورهای خارجی فراهم کنیم و در آینده هم گام‌های محکم‌تری را در این حوزه بر خواهیم برداشت.‌

شکست برنامه‌های دشمن با اقدامات جهادگرانه

 عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: تاکنون کشورهای خارجی نتوانستند در این مسیر ما را شکست دهند و آن‌ها تلاش کردند با هدف قرار دادن نیروها و صنایع مشکلات زیادی برای ما به وجود آورند؛ اما راه‌آهن با تلاش خود و اقدامات جهادگرانه تمامی برنامه‌های دشمنان را تغییر داد و نسبت به گسترش و مقاوم‌سازی زیربناها کشور در این عرصه، اقدامات مؤثری انجام داده است.

وی گفت: ما تمام توسعه و اقدامات خود را یکی پس از دیگری مستحکم کردیم و امروز روان‌تر و گسترده‌تر می‌توانیم گام‌های توسعه را برداریم و آینده روشنی را در حوزه صنعت حمل‌ونقل ریلی رقم بزنیم.

اسلامی اظهار کرد: توسعه ایمنی و گسترش سیر و حرکت قطار با سرعت بالاتر و با اتصال به مراکز بار یکی از اهداف ما بوده است و باعث شده که راه‌آهن اقتصادی‌تر شود و اکنون ما شاهد بازگشت سرمایه در این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه اتصال به مرکز بار و اتصال افزایش قطار سیر و حرکت و کمک کردن به بالا بردن رشد اقتصادی یکی از این اقدامات شرکت راه‌آهن طی مدت اخیر بوده است، افزود: ما امروز شاهد خودکفایی در تولید واگن باری و مسافری هستیم که این خود یک حرکت جهادی در این عرصه به شمار می‌رود.

ضرورت قطع وابستگی در تولید واگن مسافری و لوکوموتیو

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ما نباید در حوزه واگن مسافری و لوکوموتیو کشور، هیچ‌گونه وابستگی به خارج داشته باشیم و باید این اهداف را از طریق رقابت با سایر سازندگان به مرحله اجرا بگذاریم.

 اسلامی گفت: ما باید شکوفایی و گام‌های مستحکم‌تری را در این حوزه برداریم و اکنون تمامی این اقدامات با همت هیات مدیره راه‌آهن انجام شده است.

وی یادآور شد: اکنون مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن که زمینه‌ساز رشد نخبگان است با پیشبرد اهداف توسعه ما از طریق مسئله یابی و حل مسئله و با توجه به ظرفیت داخلی کشور، زمینه‌ساز توسعه بهره‌وری و توسعه در کشور به‌ویژه در راه‌آهن شده است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اکنون سیستم‌های مدیریتی و توسعه راه‌آهن نمونه معیار پیشرفت هستند که نباید متوقف شوند و ما باید با تلاش خود بتوانیم آن‌ها را حمایت کرده و روش آن‌ها را دنبال کنیم.