شناسهٔ خبر: 89614 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه‌آهن عنوان کرد

تحولی نوین در صنعت ریلی کشور با آغاز به کار مرکز داده‌های جدید راه‌آهن/ ۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی سوخت با بهره‌برداری از ۳۴.۵ کیلومتر خط ریلی/ ۳۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از تولید داخل

برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌های راه‌آهن در دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد که با ایجاد مرکز داده‌های جدید راه‌آهن جمهوری اسلامی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان، تحولی نوین در استفاده از اطلاعات و داده‌ها در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح پروژه‌های راه‌آهن در دهه فجر که امروز (۱۹ بهمن) با حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر به‌تمامی همکاران و دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، اظهار کرد: اکنون طی این مراسم، ۱۰۵ پروژه به ارزش یک هزار و ۴۴۵  میلیارد تومان در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی تقدیم مردم عزیز کشورمان می‌شود.

وی افزود: به مناسبت دهه فجر، در بخش‌های فنی، زیربنایی، هوشمندسازی، مسافر و ناوگان ۱۰۵ پروژه در ۱۸ منطقه و در ۱۹ استان که استان تهران و البرز نیز مشمول آن‌ها می‌شوند، توزیع شده است.

رسولی عنوان کرد: در حوزه فنی و زیربنایی ۶ طرح در قالب ۵۱ پروژه به ارزش ۸۷۴ میلیارد تومان، در حوزه ناوگان ۵ طرح در قالب ۱۱ پروژه به ارزش ۳۹۷ میلیارد تومان، در حوزه مسافری هم ۵ طرح در قالب ۳۶ پروژه که شامل خدمات ایستگاهی و خدماتی است به ارزش ۴۸ میلیارد تومان و در حوزه هوشمندسازی هم ۷ پروژه به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی از پروژه‌هایی که امروز به افتتاح می‌رسند، مقیاس بزرگ دارند و هر یک به‌تنهایی می‌توانستند به‌طور جداگانه افتتاح شوند که طی آن امکان تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران و سازندگان این پروژه‌ها نیز فراهم می‌آمد.

 وی با بیان اینکه امروز ۹ پروژه ریلی با ایجاد خطوط فرعی و اتصال به مراکز بار نیز که جزو سیاست‌های برنامه ششم به شمار می‌روند به افتتاح خواهند رسید، افزود: اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط اصلی و یک هزار و ۵۲۰ کیلومتر خطوط آنتنی داریم که به مراکز عمده بار وصل خواهند شد.

ببینید |برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌های راه‌آهن در دهه فجر 

رسولی گفت: امروزه خطوط اصلی شبکه ریلی کشور با اتصال به چشم‌های بار در دستور کار بهره‌برداری قرار گرفته و در سیاست کلی برنامه ششم هم در دستور کار راه‌آهن قرار دارد تا چشمه‌های بار به خطوط اصلی متصل شوند.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته، بسته سیاستی با یک مدل مالی را طراحی کردیم تا این پروژه‌ها با سرعت جهادی و با شتاب بیشتری انجام شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تاکنون ۴۸ میلیون تن بار جابه‌جا شده که برای ۱۱ هزار ۶۴ کیلومتر بوده است و با بهره‌برداری از ۳۴.۵ کیلومتر، به ۹ مرکز بار متصل خواهیم شد که قابلیت جابه‌جایی و دسترسی به ۵.۵ میلیون تن بار را دارد که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی سوخت و ۹۷ میلیارد تومان هم درآمد مستقیم به همراه خواهد داشت.

رسولی گفت: اکنون ۵۳۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از تولید داخل و استفاده حداکثری از توان داخلی را انجام دادیم. همچنین احیای ماشین‌آلات را هم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: امروز ۴ خطه شدن مسیر تهران - لشکری را افتتاح کردیم و در آینده نزدیک مسیر تهران -پیشوا و تهران -کرج هم تبدیل به چهار خطه می‌شوند.

وی افزود: همچنین خرید جک بالابر برای تعمیرات واگن انجام شده که ارزش ریالی آن ۳۶ میلیارد تومان است که ۱۸ مرکز تعمیرات، به این جک‌ها مجهز شده‌اند.

رسولی عنوان کرد: ساخت و بهره‌برداری ۲۵۰ دستگاه ناوگان جدید هم امروز به بهره‌برداری می‌رسد و در مرحله نهم و دهم نیز ۲۰۵ دستگاه‌ها ناوگان مسافری به ارزش ۳۶۱ میلیارد تومان ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد مرکز داده‌های جدید راه‌آهن جمهوری اسلامی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌هایی است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد و طی آن تحولی نوین در استفاده از اطلاعات و داده‌ها در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به وجود می‌آید.