شناسهٔ خبر: 89683 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به مناسبت دهه فجر انجام شد

افتتاح بیش از ۵۶ کیلومتر از طرح‌های روستایی در ۶ شهرستان آذربایجان‌غربی

0FEC62E6-F88F-4AF2-A1F9-AA973DF246E5.jpeg مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی از افتتاح بیش از ۵۶ کیلومتر راه روستایی در شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، شاهین‌دژ، تکاب، پیرانشهر و ماکو به مناسبت دهه مبارک فجر، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان‌غربی) ارسلان شکری، با اشاره به افتتاح طرح‌های روستایی در ۶ شهرستان به مناسبت دهه مبارک فجر، گفت: این طرح‌ها در شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، شاهین‌دژ، تکاب، پیرانشهر و ماکو مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، طول طرح‌های روستایی افتتاحی دهه مبارک فجر را ۵۶/۹ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به مرحله بهره‌برداری رسیدند.
وی با بیان اینکه پروژه‌های افتتاحی ارومیه شامل روکش آسفالت در محورهای ارتباطی این شهرستان و همچنین احداث و تعریض دو پل است، اظهار کرد: آسفالت بیش از ۲۲ کیلومتر از محورهای ارومیه با صرف ۵۵/۵ میلیارد ریال اعتبار روکشی شد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به بهسازی و احداث پل سه دهنه ۱۶ متری هاشم‌آباد ارومیه با صرف ۱۱ میلیارد ریال اعتبار، گفت: علاوه بر این، تعریض یک دهانه ۱۰ متری نازلو با هزینه ۱۵ میلیارد ریالی از دیگر پروژه‌های افتتاحی دهه مبارک فجر در مرکز استان بوده است.
شکری با اشاره به پروژه‌ افتتاحی مهاباد، اعلام کرد: در این شهرستان نیز آسفالت ۶ هزار و متر حد فاصل کیتگه - خلیفان با صرف ۲۴ میلیارد ریال روکشی شد.
وی در ادامه با اشاره به افتتاح روکش آسفالت محور بیوران - کیله سردشت، افزود: ۴ کیلومتر از آسفالت این محور با صرف بیش از ۱۴ میلیارد ریال اعتبار، روکشی شد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه در ماکو نیز آسفالت ۶ هزار و ۹۴۲ متر از بزرگراه کشمش‌تپه - بازرگان روکشی شد، خاطرنشان کرد: برای این پروژه نیز بیش از ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
شکری، همچنین به روکش ۳۲ هزار و ۵۰۰ متر از آسفالت محور شاهین‌دژ - تکاب اشاره کرد و گفت:  برای پروژه مذکور، ۹۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
وی، با بیان اینکه اصلاح محور هندسی روستایی هولاسو شاهین‌دژ از دیگر پروژه‌‌های افتتاحی دهه مبارک فجر بود، اظهار کرد: برای اجرایی شدن این پروژه بیش از ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، درباره افتتاح پروژه تعریض ۴ دهنه پل‌های تمرچین نیز گفت: برای این پروژه نیز ۲ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

کلنگ‌زنی طرح‌های‌روستایی در ۱۳ شهرستان

شکری در ادامه با اشاره به کلنگ‌زنی چندین طرح روستایی در دهه مبارک فجر، اعلام کرد: مجموع طول این پروژه‌ها ۹۷/۲ کیلومتر بوده و شامل روستاهای ۱۳ روستای آذربایجان‌غربی می‌شود.
به گفته این مقام مسئول با اجرایی شدن پروژه‌های راههای روستایی، درصد برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته در استان آذربایجان غربی به بالغ بر ۸۶ درصد رسیده است که نشان از اهتمام ویژه دولت در خدمات رسانی به روستاها و افزایش نشاط و امید به زندگی در روستاها به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولیدی کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، همچنین اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای طرح‌های کلنگ‌زنی شده دهه مبارک فجر را ۷۸۰ میلیارد ریال دانست.
وی، کلنگ زنی پروژه بهسازی و آسفالت  محور نقده - اشنویه، کلنگ زنی پروژه بهسازی و آسفالت  محور نقده - پیرانشهر، ادامه روکش آسفالت محور سلماس - تازه شهر - گلوگاه شهید شیرازی  به طول ۷ کیلومتر را از جمله مهم‌ترین پروژه‌های کلنگ‌زنی شده اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در دهه مبارک فجر ذکر کرد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کلنگ‌زنی شده این اداره‌کل در دهه فجر را پروژه تعریض و ساماندهی محور روستایی سیلاب - هدر سلماس اعلام کرد و گفت: این پروژه در راستای ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی استان، کلنگ‌زنی شد و مقرر است در طول ۷ کیلومتر و با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریالی اجرا شود.
شکری، تعریض از دو سمت هر لاین به طول ۳/۵ متر، اجرای ۸ عدد ابنیه شامل پل یک دهانه ۲ متری در ۵ کیلومتر اول و ۱۳ عدد ابنیه پل یک دهانه ۲ متری و یک عدد پل چهار دهانه ۶ متری در کیلومتر ۲ را از ویژگی‌های این پروژه دانست

آذربایجان‌غربی یکی از مهم‌ترین مسیرهای بین‌المللی ناوگان عمومی مسافر و کالا به شمار می‌رود، این استان در ورودی کریدورهای بین‌المللی جنوب شرق، جنوب و شرق به غرب قرار گرفته به طوری‌که تمامی کریدورهای بین‌المللی به سمت اروپا از آذربایجان غربی که در مسیر معروف راه ابریشم قرار گرفته، عبور می کند، با توجه به عبور کریدورهای بزرگراهی جنوب شرق از این استان، آذربایجان‌غربی به لحاظ حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافر جز مسیرهای مهم بین‌المللی است.
این استان از  ۱۸ هزار کیلومتر شبکه راه‌های اصلی، روستایی و فرعی برخوردار است و با وجود ۵ پایانه مرزی و به ویژه قدیمی‌ترین گمرک زمینی کشور در آذربایجان‌غربی، یعنی مرز بازرگان، سهم ۲۳ درصدی از مجموع مرزهای کشور را از آن خود کرده است.
سالانه ۵ میلیون مسافر در مسیرهای درون و برون استانی آذربایجان‌غربی تردد می‌کنند. ضمن آن که بیش از ۷۰ درصد از واردات و ۲۰ درصد از صادرات زمینی کشور از مرزهای این استان انجام می‌گیرد و فعالیت ۱۴۱ شرکت داخلی باربری، ۳۲ شرکت بین‌المللی باری و مسافربری، ۱۳۰ شرکت، موسسه و شعبه مسافربری با ۶۵۰ دستگاه اتوبوس، ۹۰۰ دستگاه مینی‌بوس، ۱۲۵۰ دستگاه سواری و بیش از ۴۰۰۰ نفر راننده دارای کارت هوشمند از ویژگی‌های حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و در این میان عمر ناوگان اتوبوس‌های جاده‌ای این استان با یازده سال، جزو جوانترین ناوگان‌های کشوری محسوب می‌شود.
اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل آذربایجان‌غربی علاوه بر مسئولیت سازماندهی و مدیریت موارد گفته شده، مسئولیت توسعه و بهبود جاده‌های استان را نیز بر عهده دارد که به همین منظور بخشی از طرح‌های اجرا شده‌ از سوی این اداره‌کل، طی ایام مبارک دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی‌ شد..

برچسب‌ها: