شناسهٔ خبر: 89684 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان:

بیش از ۱۱ هزار نفر در طرح اقدام ملی در استان اصفهان افتتاح حساب کرده‌اند

ارم اقدام ملی اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تاکنون ١١ هزار و ۵۰۰ نفر جهت طرح اقدام ملی مسکن افتتاح حساب کردند.

امیرزاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، در خصوص وضعیت طرح های مسکن در سطح استان اصفهان اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد‌ مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد دیگر نیز بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده همچنین از این میزان سهم استان اصفهان در این طرح ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد است.  

وی بیان داشت: متقاضیانی که قصد بهره‌مندی از مزایای این طرح را دارند باید خود و افراد تحت تکفلشان، فاقد زمين مسكونی يا واحد مسكونی (از ۱۳۸۴/۰۱/۰۱ به بعد) بوده و از تاريخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ از هيچ يك از امكانات نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين، واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌ای خريد و يا ساخت واحد مسكونی استفاده نكرده باشد.  

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› متقاضیان در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن) حائز اهمیت است.  

وی ادامه داد: متأهل و یا سرپرست خانوار بودن متقاضی، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، در شهرهاي جديد سابقه سكونت حداقل پنج سال در شهر جديد مورد تقاضا و يا در شهر مادر، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...) و توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهيلات بانكي) از دیگر شرایط متقاضیان جهت بهره‌مندی از طرح اقدام ملی مسکن است.  

زاغیان گفت: امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانكي، در خصوص متقاضيان واجد شرايط بر اساس اعلام دستگاه يا نهاد مربوطه وجود دارد و آنان باید توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات را داشته باشند.  

وی اذعان داشت: از مجموع ثبت نام شوندگان طرح اقدام ملي مسكن در سطح استان حدود ٤٢ هزار متقاضي حائز شرايط اولیه شدن (فرم ج سبز) و پس از بررسی و احراز ٥ سال سكونت، استعلام بانك، استعلام ثبت اسناد مالکیت و حذف متقاضیانی که اقدام به تكميل مدارك ننمودند، تاكنون حدود ١١ هزار و ۵۰۰ متقاضی پالايش و افتتاح حساب کردند.  

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به سوال دیگر در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های انبوه‌سازی استان گفت: برای طرح‌های انبوه سازی اقدام ملي مسکن، مراحل تخصيص زمين و تهيه نقشه طي شده و در مرحله اخذ پروانه ساختمان است.  

وی ادامه داد: با توجه به کمبود اراضی دولتی در شهرهای بزرگ جهت مدیریت زمین نیاز به انبوه سازی و استفاده از فناوری‌های نوین است.  

زاغیان با بیان اینکه در شهرهای بالا و زیر ۲۵ هزار نفر در  مسکن مهر مشکل حقوقی نداریم، عنوان کرد: در این شهرها مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان واگذار و در مواردی بعضا تبدیل به خود مالک شده و فقط ۴۸ واحد در  شهرضا در دست تکمیل است.