شناسهٔ خبر: 89697 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندارن اعلام کرد:

ایمن سازی ۱۶۵ نقطه پرتصادف در استان مازندران در سال ۹۹/ اجرای بیش از ۱۶۰ كیلومتر روكش آسفالت ‌در مازندران

مهندس نجفی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مازندران به تشریح اقدامات این اداره کل در سال ۹۹ که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، پرداخت.

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص اقدامات این اداره کل در سال ۹۹ که به سال جهش تولید ملقب شده است، در بحث نوسازی و بازسازی ماشین آلات راهداری و میزان صرفه جویی وکار انجام گرفته اظهار داشت: براساس حجم ترافیك ورودی و خروجی محورهای شریانی و استراتژیك بودن محورهای استان، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران در سال جاری نسبت روند نوسازی و کاهش سن ناوگان راهداری اقدام کرد.

وی ادامه داد: خرید ۳ دستگاه ماشین‌آلات جدید از محل اعتبارات ملی(۳دستگاه لودر) به چرخه ناوگان راهداری مازندران با اعتباری بالغ بر ۱۰۷ میلیارد ریال در سال جاری اقدام شد و همچنین تا پایان سال جاری نسبت به خرید و  نوسازی ۳ دستگاه گریدر و سه دستگاه لودر دیگر نیز اقدام کند.

وی افزود:‌ با توجه به اینکه در سال جاری میزان اعتبارات راهداری افزایش قابل توجه‌ای داشت این اداره کل در راستای تزریق اعتبار جهت بازسازی، اقدامات هزینه‌ای و جاری، تأمین ماشین‌آلات و خرید و تجهیز قطعات ماشین‌آلات راهداری، اقدام کرد به همین دلیل میزان آمادگی و ارایه خدمات راهداری در محورهای پرتردد و برفگیر به ویژه در محورهای اصلی هراز، كندوان وسوادکوه و کیاسر در حد مطلوب است. لازم به ذکر است که تداوم روند نوسازی و کاهش سن ناوگان راهداری از برنامه های این اداره کل به شمار می‌آید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران درخصوص آخرین اقدامات در بحث تعمیرات اساسی و نگهداری پل های بزرگ و ابنیه فنی راه های کشور اظهار داشت: متاسفانه به زیرساخت‌های راه‌های استان طی حوادث قهری (سیل سال ۹۷و ۹۸) به میزان ۵۳۱۱ میلیارد ریال خسارت وارد شد.

وی افزود:‌در این زمینه مبلغ ۸۳۲ میلیارد ریال (معادل ۱۵درصد خسارات وارده) جهت مرمت، بهسازی، ایمن‌سازی و بازسازی مناطق خسارت دیده به این اداره کل ابلاغ شد.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا این اداره کل با عقد قراردادهای اقدام به بازسازی مناطق مذکور کرد که بخش کثیری از پروژه‌ها به اتمام رسیده و مابقی پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۸۰ درصد در حال اجرا هستند.

نجفی درخصوص اهم پروژه های در حال اجرا و خاتمه یافته در سال ۹۹ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران، گفت:‌از جمله این موارد می‌توان به ساماندهی رودخانه ماشالک و تثبیت پایاب پل کمربندی نوشهر، احداث پل درویشان شهرستان نکا، احداث دیوار ضامن، حائل، زهکش و مرمت ابنیه فنی موجود در محور دوآب – بلده در سه قطعه، احداث پل منگل شهرستان سوادکوه شمالی، مرمت و بهسازی ابنیه فنی و تثبیت نقاط رانشی آسیب دیده ناشی از سیل محورهای استان اشاره داشت.

اینفوگرافیک|پروژه‌های جهش تولید سال ۱۳۹۹ در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران

وی افزود: همچنین اهم عملیات‌های انجام گرفته در محورهای استان می‌توان به احداث رادیه و برید به مساحت ۱۲۱۵ متر مربع در قالب ۱۲ پروژه، احداث دیوار گابیونی به طول ۹۰۳ متر و ارتفاع ۳ تا ۹ متر (ارتفاع متوسط ۷۰/۴ متر) در قالب ۱۸ پروژه، احداث دیوار سنگ و ملات به طول ۶۵۰ متر و ارتفاع ۳ تا ۹ متر (ارتفاع متوسط ۶۰/۴ متر) در قالب ۱۱ پروژه، احداث دیوار بتنی به طول ۴۱ متر و ارتفاع ۴ تا ۷ متر در قالب ۳ پروژه، احداث زهکش به طول ۹۳۵ متر و عمق ۳ تا ۵ متر در قالب ۱۰ پروژه، احداث ۹ دستگاه آبرو (دالی و باکسی) به دهانه ۲ تا ۸ متر و بطول ۶۴ متر در قالب ۷ پروژه، احداث پل موقت ۵ دهانه ۱۲ متری به عرض ۶ متر (بالارستم) و تعریض و ترفیع عرشه و احداث رمپ ورود و خروج پل منگلاب  بابلسر اشاره کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای استان مازندران در بحث اصلاح و ایمن سازی راه‌های شریانی استان از جمله حذف و اصلاح نقاط پرحادثه اظهار داشت:‌ بر اساس آخرین کارشناسی به عمل آمده در حال حاضر، ۱۰۷ نقطه پُرتصادف درمازندران وجود دارد. تعداد نقاط پر تصادف شناسایی شده در سال گذشته ۲۱۹ نقطه بود که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی راهداران در سال گذشته از تعداد نقاط مذکور  ۱۶۵ نقطه ایمن سازی شد.

وی افزود: با توجه به شناسایی نقاط جدید پر تصادف در سال جاری (۵۳ نقطه) و مابقی نقاط باقی مانده (۵۴ نقطه) از سال گذشته، در حال حاضر ۱۰۷ نقطه پر تصادف در جاده های مازندران شناسایی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به انتشار آمار حوادث رانندگی سال گذشته و بررسی وضعیت عملکردی این اداره کل در ارتقای ایمنی، مازندران موفق به کاهش متوالی چهارساله در فوتی های ناشی از تصادفات ترافیکی در راه های برون شهری و روستایی شده است که این مهم با شناسایی و رفع نقص نقاط پر تصادف در ارتباط است.

نجفی در مورد کارهای انجام گرفته در سال ۹۹ در موضوع نگهداری راه های شریانی استان در قالب روکش، گفت:  در راستای ارتقاء ایمنی اجرای نهضت لکه‌گیری و روکش آسفالت محور ارتباطی جاده‌های مازندران با جدیت و تلاش راهداران در حال اجراست. قرار گیری سه بندر، خط ریلی شمال جنوب و کریدور اصلی غرب به شرق و شمال به جنوب و جاذبه های گردشگری فراوان، این استان را در رتبه دوم پرترددترین استان کشور قرارداده است.

وی افزود:  به همین سبب رویه بهینه‌سازی راه ها به همراه ایمنی مناسب میتواند بهترین عملکرد را جهت جابه‌جایی کالا و مسافر به همه کاربران جاده‌ای ارائه دهد. در این زمینه این اداره کل به منظور تسهیل در  آمد و شد کاربران جاده‌ای در سال جاری اقدام به اجرای بیش از ۱۶۰ كیلومتر روكش آسفالت در راه های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی استان به تناژ تقریبی ۱۲۷هزار تن، لكه گیری رویه های آسفالتی محورهای شریانی و اصلی استان به میزان ۵۷۶ هزارمتر مربع به تناژ ۸۱ هزار تن و عملیات درزگیری راه های شریانی، اصلی و فرعی استان به میزان ۴۳ کیلومتر کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران بابت اقدامات انجام گرفته در  ایمن سازی و نگهداری و بهسازی راه های شریانی استان تصریح کرد:‌ ایمن‌سازی و بهسازی راه‌های استان با توجه به حجم بالای حمل و نقل امری ضروری است،از این رو با اجرای پروژه‌های مناسب در این زمینه شاهد افزایش ایمنی و کاهش حوادث در سطح جاده‌های استان خواهیم بود.

وی افزود:‌اجرای بیش از ۳۵ کیلومتر نیوجرسی به عنوان جدا كننده، تعمیر و نگهداری گاردریل ۷۰ کیلومتر از محورهای استان، اجرای خط‌كشی محورهای اصلی، فرعی و روستایی بیش از ۳۴۱۵ كیلومتر، نصب علایم اخطاری، انتظامی و اخباری  بیش از ۱۷۰۰۰عدد و تعمیر و نگهداری علائم بمیزان ۱۵۰۰ عدد، تهیه و نصب تابلو اطلاعاتی با اولویت نقاط پرتصادف بیش از ۶۱۷ مترمربع و تعمیر و نگهداری بمیزان ۷۳۲ عدد بخشی از اقدامات این اداره کل است.

نجفی در مورد اقدامات انجام گرفته در توسعه راه‌های روستایی در سال جهش تولید، اظهار داشت:‌ با توجه به انتزاع اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی از اداره کل راه و شهرسازی و ادغام آن با اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای و پیرو آن انتقال اعتبارات مربوطه به این سازمان اقداماتی در جهت بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی و همچنین ایمن سازی و ارتقاء سطح ایمنی جاده‌های روستایی انجام گرفت.

وی افزود: به این ترتیب محصولات کشاورزی و باغی روستائیان در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید در زمان کمتر و با ایمنی بالاتر به بازار عرضه شد که می‌توان در این مورد به اجرای بهسازی مسیر بطول ۲۹کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳۰میلیارد ریال، اجرای بهسازی و آسفالت در راه‌های روستایی استان بطول ۱۲ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۰  میلیارد ریال و اجرای لکه‌گیری و روکش آسفالت در راه‌های روستایی استان به‌طول ۲۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال اشاره داشت.

وی افزود: در همین زمینه می‌توان اجرای خط‌کشی در جهت افزایش ایمنی راه‌های روستایی استان بطول ۱۰۰۰کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال، ایمن‌سازی در راه‌های روستایی استان از قبیل اصلاح قوس، اجرای دیوار حفاظتی، نصب نیوجرسی و گاردریل، لکه‌گیری با آسفالت سرد و گرم، تنقیه آبروها، شانه‌سازی و رفع افتادگی شانه راه‌ها و مرمت و شن‌ریزی از جمله اقدامات به‌عمل آمده در سال جهش و تولید است که در مجموع تاکنون مبلغ ۱۹۵میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران در پایان تصریح کرد:‌ لازم بذکر است که در سال ۹۹ اعتبار مصوب ۵۰۳ میلیارد ریال و تخصیص ۱۲۶میلیارد ریال در قالب ۱۷۴پروژه تعریف شده است که امیدواریم در آینده نزدیک با افزایش اعتبار و تخصیص در جهت بالابردن ایمنی و بهسازی راه‌ها و آسفالت روستایی گام‌های بلندی برداشته شود.