شناسهٔ خبر: 89707 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

به مناسبت ایام دهه فجر روی داد

آغاز عملیات اجرایی باند دوم راه ترانزیتی سربیشه به ماهیرود با حضور وزیر راه و شهرسازی

وزیر 2 به مناسبت ایام دهه فجر، عملیات اجرایی باند دوم راه ترانزیتی سربیشه به ماهیرود با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی سفر خود به استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: ما دو راه ارتباطی داریم که یکی محور ارتباطی شرق به غرب و دیگری محور ترانزیتی است که از مرز ماهیرود به استان فراه در افغانستان می‌رود.

وی افزود: برای ما تکمیل این پروژه‌ها و توسعه ظرفیت این راه‌ها در اولویت قرار دارد. زیرا این راه‌ها بار ترانزیتی دارند و در اقتصاد کشور و استان خراسان جنوبی موثر هستند.

اسلامی اظهار کرد: بر این اساس ما دیروز ۹۰ کیلومتر بزرگراه در این استان افتتاح کردیم که ۲۰ درصد افتتاحات حوزه راه در دهه فجر مربوط به این استان بوده است. همچنین به همین میزان راهی که افتتاح شد پروژه شروع شده و تا شب عید نیز ادامه خواهد داشت.  

وزیر راه و شهرسازی گفت: محور سربیشه به ماهیرود یک راه روستایی فرعی بوده است که با این بار ترافیکی که روزافزون افزایش پیدا می‌کرد باید مطالعات لازم را انجام و با اخذ مصوبات لازم ظرفیت این راه گسترش پیدا می‌کرد. به این منظور دو نوع اقدام انجام داده که ادامه خواهد داشت. یکی اینکه وضعیت موجود راه فعلی را بهبود و تعریض کنیم و یکی اینکه یک باند جدید احداث کنیم. از این ۱۲۰ کیلومتر تا آخر سال هیچ قطعه‌ای نخواهد ماند که پیمانکار نداشته باشد. 

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که هم اکنون همه پروژه‌ها فعال هستند. رساندن یک پروژه به آستانه بهره‌برداری مراحلی دارد. راهسازی کاری زمانبر و پیوسته است که همگی زمان می‌برد و نیازمند اعتبار است.

اسلامی عنوان کرد: اعتبارات استان در این خصوص سال ۹۶ مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان و سال ۹۷ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. اما ما برای سال آینده اعتبارات بودجه و اعتبارات مکملی که از ماده ۵۶ برای این استان گرفته شد بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. این مسأله یعنی اینکه روند صعودی در این حوزه وجود داشته که نسبت به متوسط کشوری خیلی بیشتر است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ادامه راه‌آهن از زاهدان به زابل و نهبندان، بیرجند، قائنات و اتصال به شبکه ریلی کشور تا گناباد و یونسی در دست کار است‌. بخشی از آن با یک کنسرسیوم خارجی قرارداد امضا شده که آنها متعهد شده اند از بیرجند تا یونسی را کار کنند ولی به دلایل برخی موارد انجام نشده است.

وی افزود: بخش دوم نیز که مربوط به بیرجند تا زاهدان است و ما هر دو پروژه را در ردیف پروژه‌هایی قرار دادیم که از ردیف بازار سرمایه تامین مالی شود، یعنی صندوق پروژه تشکیل دهیم و با فروش سهام پروژه تامین مالی کنیم که مردم نیز در پروژه سهیم شوند. استقبال خوبی نیز در اولین پروژه‌هایی که به این سمت برده ایم انجام شده است و امیدواریم با مصوباتی که اخذ شده بتوانیم مقدمات و تضامین لازم را اخذ کنیم و به محض کلید خوردن این تامین مالی، پروژه انجام خواهد شد.