شناسهٔ خبر: 8972 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسید آقایی مطرح کرد:

انعقاد قرارداد طراحي ایستگاه‌های قطار با شرکتی فرانسوی/ زمان و ارزش طراحي ۳ ايستگاه راه‌آهن

مراسم امضا قراداد توسعه ايستگاهای اصلی راه آهن  ايران توسط فرانسه معاون وزیر راه با بیان اینکه شرکت طراح فرانسوی ۳ ایستگاه راه‌آهن تهران، قم و مشهد را در مدت زمان ۲۰ ماه طراحی نوین انجام می‌دهد، گفت: رقم اولیه قرارداد طراحي ۷ میلیون یورو است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه ۱۰ تیرماه با شرکت ارپ فرانسه قرار‌داد توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن اصلی کشور را منعقد کرد.

محسن پورسید آقایی در اين مراسم اظهارداشت: فرصت طلایی برای تفکر جدید در یکپارچه‌سازی حمل و نقل و توسعه شهری فراهم است که پیش از این به آن نپرداخته بودیم.

وی ادامه داد: با ادغام بخش راه و شهرسازی، توسعه شهری با محوریت حمل و نقل پررنگ‌تر شد.

پورسید آقایی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، گفت: برای تردد آسان و ارزان به شهرهای اصلی و جلوگیری از حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ، موضوع قطارهای حومه‌ای در دستور کار قرار گرفت که مانع گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود و امکان زندگی زیبا و راحت را برای مردم  فراهم می‌‌آورد.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: با امکان سیستم حمل ونقل حومه‌ای، سیستم سریع و ارزان در اختیار مردم است تا به راحتی از محل زندگی خود حرکت کرده و به شهرهای محل کار برساند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه یکپارچگی حمل و نقل دنبال می‌شود گفت: این امر موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی است.

وی به امضای قرارداد با شرکت طراح فرانسوی برای توسعه ایستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشور ما حتی یکی از خطوط متروی کشور با ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها ایستگاه مشترک ندارد.

پورسید آقایی ادامه داد: ۷ خط مترو در تهران داریم که هنوز یکی از آنها به فرودگاه و یا راه‌آهن متصل نیست که به تازگی قرار است یک شاخه فرعی به فرودگاه مهرآباد وصل شود.

مدیرعامل راه‌آهن  با بیان اینکه امروز به دنبال طراحی ایستگاه‌های چندوجهی هستیم گفت: در این ایستگاه‌های چندوجهی باید قطار مسافری، قطار حومه، مترو، تاکسی شهری و اتوبوس‌های شهری به یکدیگر متصل شوند.

معاون وزیر راه افزود: مفاهیم جدید طراحی توسط شرکت فرانسوی انجام می‌شود و کار اصلی ساخت و ساز برعهده پیمانکاران ایرانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه زمان طراحی ایستگاه‌های راه آهن تهران، مشهد و قم حدود ۲۰ ماه است، گفت: رقم اولیه قرارداد ۷ میلیون یورو است و هماهنگی‌ها در این‌باره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام شده است.

پورسید آقایی گفت: شرکت طراح فرانسوی AREP تجربه خوبی در حفظ ایستگاه‌های قدیمی و طراحی جدید برای بهسازی آنها دارد و ایستگاه‌های موجود با حفظ هویت توسعه می‌یابد.

وی بیان کرد: در هر ۳ ایستگاه راه آهن تهران، مشهد و قم طراحی‌ها حفظ می‌شود و معماری قبلی باقی می‌ماند، فقط مدرن‌سازی دنبال می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: شرکت مشاور ایرانی به عنوان ناظر با AREP همکاری می‌کند؛ نظارت و تحویل‌گیری اسناد نیز بر عهده شرکت مشاور ایرانی است و پس از آن عملیات ساخت کلاً توسط پیمانکار ایرانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایستگاه‌ راه‌آهن تهران سایت ۱۷۰ هکتاری بازطراحی می‌شود، گفت: بخش‌هایی داخل این سایت نظیر تعمیرات لوکوموتیو و فنی خارج می‌شود.

طراحي ایستگاه راه‌آهن تهران، مشهد و قم

همچنين در این مراسم مدیرعامل شرکت ارپ فرانسه با اشاره به طراحی ایستگاه چندوجهی در شهر تهران برای اتصال انواع حمل و نقل گفت: ترمینال دو ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد و بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه آهن قم از جمله اقداماتی است که انجام می گیرد.

«اتین تریکو» اظهار داشت: جانمایی ایستگاه‌های راه‌آهن جدید شهر تهران در حوزه شهری تهران بزرگ با هدف افزایش دسترسی ریلی از اهدافی است که در این قرارداد دنبال می‌کنیم.

وی به طراحی ایستگاه چندوجهی شهر تهران با هدف دسترسی آسان به انواع شقوق حمل و نقل درون شهری و برون شهری اشاره کرد و گفت: جانمایی و طراحی ایستگاه راه‌آهن تندرو شهر تهران به عنوان مبدأ شبکه راه‌آهن تندرو از دیگر برنامه‌های ما است.

مدیرعامل شرکت ارپ فرانسه با بیان اینکه جانمایی و طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن حومه شهر تهران با هدف پوشش حداکثری شهرهای اقماری شهر تهران از دیگر اهداف ما است، ادامه داد: بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه‌آهن تهران با رویکرد ساخت یک ایستگاه و سایت مدرن، به عنوان محرک باز‌آفرینی شهری حوزه پیرامون ایستگاه راه‌آهن تهران هم در دستور کار ما قرار دارد.

وی به طراحی ایستگاه چندوجهی شهر مشهد با هدف دسترسی آسان به انواع حمل و نقل درون شهری و برون شهری و ایجاد امکان پذیرایی از قطارهای برقی تهران – مشهد اشاره کرد و گفت: بهینه‌سازی طرح جامع محوطه ایستگاه راه‌آهن مشهد با رویکرد توسعه سایت ایستگاه راه‌آهن و محرک بازآفرینی شهری حوزه پیرامونی ایستگاه راه‌آهن مشهد و بررسی و طراحی ترمینال دو ایستگاه راه‌آهن مشهد از دیگر برنامه‌های ما است.

مدیرعامل شرکت ارپ فرانسه افزود: بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه آهن قم با رویکرد توسعه سایت ایستگاه راه‌آهن قم و محرک بازآفرینی شهری حوزه پیرامونی شهر قم و اتصال مستقیم از طریق باغراه به حرم حضرت معصومه (س) از دیگر اهداف ما است.

وی ادامه داد: ارتقای ایستگاه کنونی قم برای پذیرایی از قطارهای حومه‌ای تهران و قطارهای تندرو تهران - قم- اصفهان از دیگر برنامه‌های شرکت ارپ است.

تریکو با اشاره به رویکردهای اساسی مطالعات این پروژه، گفت: توسعه ایستگاه چندوجهی، توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی، پوشش راه‌آهن‌های تندرو و پوشش راه‌آهن‌های حومه‌ای از مهمترین رویکردهای ما در این طرح مطالعاتی بوده است.

نظر شما