شناسهٔ خبر: 89734 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد:

رونق ۹۵ درصدی ترانزیت کالا در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/رشد ۷۱ درصدی واردات کالای اساسی از طریق بندر چابهار/ صادرات از دروزاه ملل ۳۸۱ درصد افزایش یافت

بندر چابهار بهروز آقایی از رشد ۹۵ درصدی تزانزیت کالا و ۷۱ درصدی واردات کالای اساسی در سال ۹۹ از طریق بزرگترین بندر اقیانوسی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم جنوب شرق کشور به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

وی در ادامه با بیان این که بندر چابهار پیوند دهنده تعاملات منطقه ای است، افزود: این بندر کانون جدیدی برای صادرات انواع کالاهای ایرانی محسوب می شود، این کالاها نه تنها از مبادی نواحی شرقی کشور وارد چابهار می شوند، بلکه صادرات محصولاتی از شمال غرب و مرکز کشور نیز از طریق این موقعیت ممتاز جغرافیایی صورت می پذیرد. 

وی با اشاره آمار تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار ادامه داد: بندر چابهار در سه حوزه دریایی، بندری و مخابراتی از تجهیزات مدرن و به روزی برخوردار است که به واسطه دستگاه های جانمایی شده در این بندر، آمار تخلیه و بارگیری کالا از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است.

آقایی با بیان این که ۹ درصد کالاهای اساسی کشور از ابتدای امسال از طریق بندر چابهار وارد شده است، اضافه کرد: واردات کالاهای اساسی از طریق این بندر استراتژیک نسبت به سال گذشته ۷۱ درصد افزایش یافته است.

وی گندم، جو دامی، ذرت، برنج، شکر، محصولات کشاورزی، روغن نباتی و مواد غذایی را از جمله کالاهای اساسی برشمرد که از طریق بندر چابهار وارد شده است.

این مقام مسئول با بیان این که صادرات کالا در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در بندر چابهار ۳۸۱ درصد رشد داشته است، گفت: صادرات محصولات کشاورزی و دامی و گوشت و فراورده های گوشتی از طریق این بندر بزرگ اقیانوسی با رشد ۱۰۰ درصدی و کالای ساختمانی با ۷۴۸ درصد رشد همراه بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با مقایسه آمار ترانزیت کالا در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ در بندر چابهار، بیان کرد: امسال محصولات کشاورزی، گندم، شکر، گوشت و فراورده های گوشتی، مواد غذایی، ماشین آلات  از طریق بندر چابهار ترانزیت شده که رشد ۹۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است .