شناسهٔ خبر: 89735 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره مدیریت بحران راه و شهرسازی قم عنوان کرد:

محدودیت منابع مانع از تهیه نقشه حریم گسل‌ها درقم شده‌است

گسل قم رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: محدودیت منابع مانع از انجام مطالعات مربوط به تهیه نقشه تعیین حریم‌های گسل‌ها در این استان شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(قم)، محمدصادق پیشوایی با بیان این‌که ۱۱ گسل اصلی در سطح استان قم شناسایی شده است، افزود: این گسل‌ها شامل ایندوس، کوشک‌نصرت،‌ قمرود، ‌البرز، ‌حاجی‌آباد،‌ خضر،‌ بیدهند، حوض سلطان،‌ زفره،‌ تلخاب و کهک می‌باشد.

وی با بیان این‌که طول این گسل‌ها زیاد است،‌ اضافه کرد: طول گسل ایندوس حدود ۱۰۰ کیلومتر،‌ کوشک نصرت ۲۳۰ کیلومتر و خضر ۴۰ کیلومتر است که از شهر قدس می‌گذرد و انتهای آن به گسل البرز در مسیر کاشان متصل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که میزان جابه‌جایی و انرژی آزاد شده در مناطق نزدیک گسل بیش‌تر از سایر مناطق است،  ساخت واحدهای مسکونی و سایر اماکن در محدوده گسل‌ها خطرات زیادی به دنبال دارد.

پیشوایی بیان کرد: بر اساس آیین نامه «طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله» ساخت ساختمان‌های بااهمیت و بلندمرتبه، زیرساخت‌های حیاتی و حساس در محدوده گسل‌ها و تا فاصله ۲۵۰ متر ممنوع است و ساخت سایر ساختمان‌ها باید با مطالعات و اعمال تمهیدات ویژه‌ای باشد.

وی افزود: درحال حاضر شهرک قدس از جمله مناطقی در شهر قم است که در نزدیکی گسل قرار دارد و در نزدیکی ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری از این شهرک،‌ گسل خضر کاملا قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: باید مطالعات فاز یک و دو تعیین حریم گسل‌های سطح استان قم انجام شود و در نهادهای ذیربط از جمله استانداری و شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی، تصویب و ابلاغ شود و در مرحله بعد شهرداری و نظام مهندسی بر قوانین اجرایی نظارت کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: فاز یک مطالعات مربوط به تعیین حریم گسل‌های استان قم در سال ۹۷ انجام شده، ولی به دلیل محدودیت بودجه و در اولویت نبودن این طرح،‌ هنوز مطالعات فاز ۲ انجام نشده است.

به گفته وی،‌ تاکنون مطالعه‌ای که مشخص کند چه تعداد واحد مسکونی در استان قم در حریم گسل احداث شده،‌ انجام نشده است، ولی در منطقه‌ای مانند شهرک قدس،‌ تعداد معدودی از واحدهای مسکونی در نزدیکی گسل خضر ساخته شده است.

وی با بیان این‌که با انجام این مطالعات نقاط ایمن و غیرایمن از حوادث مربوط به زمین مشخص می‌شود، گفت: تعیین حریم‌های گسل گام اول برای مدیریت ساخت و ساز ایمن برابر مخاطرات ناشی از زلزله است که در حال حاضر روند مطالعه این طرح در انتظار اختصاص بودجه می‌باشد.