شناسهٔ خبر: 89785 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

انجام ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در پایانه‌های مرزی در ۴ سال گذشته/ سازماندهی اولین سامانه مدیریت یکپارچه در پایانه‌های مرزی در مرز بازرگان

محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی روز شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور در اتاق بازرگانی ایران با بخش خصوصی و اعضای این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور در اتاق بازرگانی ایران با بخش خصوصی و اعضای این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسلامی در این جلسه با تبریک ایام فرخنده پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و میلاد امام محمد باقر گفت: مسائل مختلفی وجود دارد که ما باید با اتاق بازرگانی ایران این تنظیمات سیاستی و کارکردی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم در بستر زمان نتیجه نتایج قابل انتظار را دریافت کنیم.

وی افزود: ما در بحث مربوط به حمل و نقل با یک عارضه مواجه بودیم که دو بخش داشت. یک بخش این بود که هر چقدر راه‌ها به مرز نزدیک می‌شد به دلایلی که نیازی به ذکر ندارد ما متوقف شده بودیم. بنابراین ما تمرکز ویژه‌ای را گذاشتیم تا راه‌های منتهی به مرز و پایانه‌ها را بتوانیم تقویت و استاندارد کنیم و ظرفیت آن‌ها را گسترش دهیم. این کار شروع شده و با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. در بخش‌هایی کار را به ثمر رساندیم و در بخش‌های نیز هنوز در حال انجام کار هستیم.

وی در ادامه به نابسامانی پایانه‌های مرزی در گذشته اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی در ۴ سال گذشته در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی هزینه کرده است و تقریبا می‌توان گفت نیمی از پایانه‌های مرزی با طراحی جدید احداث شده‌اند و حداقل ۱۰ پایانه در ۴ سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و چند مورد هم نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسلامی ادامه داد: نابسامانی موجود در این پایانه‌ها جای دفاع نگذاشته و غیرقابل قبول بود و به همین خاطر این موضوع پیگیری شد و با مصوبه رئیس جمهور در ستاد اقتصادی هماهنگی دولت در ماه گذشته، جلسات شورای پایانه‌های مرزی تشکیل شد که نمایندگان اتاق بازرگانی نیز در این جلسات حضور دارند.

وی تاکید کرد:‌ تلاش داریم تا با سازماندهی یک سامانه مدیریت یکپارچه در پایانه‌های مرزی که اولین آن در مرز بازرگان به کار گرفته خواهد شد، مشکلات موجود در این پایانه‌ها را مرتفع شود. به نحوی که تشریفات عبور از مرز و اقداماتی که دستگاه‌ها نیازمند انجام آن هستند در پسکرانه انجام و پایانه‌ها محل تجمع، توقف و رسوب کالا نباشد.

اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع ترانزیت ادامه داد: آمریکایی‌ها با تمام قوا برای تحریم ما به شکل مویرگی بر روی همه شریان‌ها خیمه زده‌اند و تلاش کرده‌اند که این حوزه را مسدود کنند. در مقابل ما به رغم همه محدودیت‌هایی که داشتیم تلاش گسترده‌ای داشتیم تا بتوانیم روی راه‌های جایگزین کار کنیم و با تعاملات دو و چندجانبه مسیر هایی را باز کرده و اجازه ندهیم که ترانزیت کشور از بین برود و آسیب ببیند. بنابراین سعی کردیم با وسایل مکمل و شیوه‌های متنوع، ترانزیت را از آسیبی که بیشتر و بیشتر این حوزه را متاثر می کرد مصون نگاه داریم که نتایج خوبی نیز در این حوزه گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع که اکنون برای ما حائز اهمیت است تا شکوفایی اقتصادی را در کشور دنبال کنیم، این است که ما مومن و پایبند به دو اصل هستیم. نخست اصل حاکمیت برند است تا برندهای معتبر ایرانی قدرتمند بتوانند فعالیت کنند و پشتیبانی شوند تا هر کسی نتواند وارد این عرصه شود و آبروی تجارت کشور را ببرد. موضوع دوم نیز ایجاد قدرت لجستیک است و ما به دنبال تحقق این امر هستیم و به این منظور در حال توسعه زیرساخت‌ها و گسترش ظرفیت ها هستیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته‌ حائز اهمیت در این زمینه این است که بتوانیم تسهیلگر، تسریع کننده و پشتیبان بخش تجارت بین المللی و خارجی کشور باشیم. به نحوی که صادرات و واردات کشور بتواند بدون وقفه در اقصی نقاط عالم وظایف خود را انجام و اهداف برنامه‌‌ای خود را محقق کند.

اسلامی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: ما وقت بیشتری برروی دیپلماسی حمل و نقل گذاشته‌ایم و شاید این دوره پر تماس‌ترین دوره وزارت راه با کشورهای گوناگون بوده و این تماس‌ها نتیجه بخش نیز بوده است. یعنی تماس‌های تلفنی، ویدئو کنفرانسی و  کمیسیون های مشترک کمیته های ترانزیت و حمل و نقل و همه تلاش های موثری در حال انجام است و هر کجا لازم باشد نقش ایفا کنیم.

وی افزود: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متضامناً برای پیشبرد برنامه های توسعه ترانزیت در تلاش و فعالیت هستند و این تلاش ها را به صورت کاملاً مستمر برای تسهیل و تسریع و تقویت ترانزیت و جایگاه ترانزیت ایران ادامه خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما حوزه پایانه های مرزی را با ایجاد یک ساختار مشترک با ترانزیت یکپارچه می بینیم تا بتوان سرپنجه صادرات و واردات کشور را که در مرزها اتفاق می‌افتد، تقویت کنیم.

اسلامی ادامه داد: در بحث گسترش کریدورها ما هم بحث کشتی‌های رورو و هم تعامل با گرجستان، کردستان عراق، عراق و افغانستان تلاش‌های زیادی انجام شده است. برای نمونه اقدامات فراوانی برای شکل گیری خط ریلی جدید میان ایران و افغانستان صورت گرفت و هم اکنون فرصت های زیادی در این خصوص وجود دارد. در بحث کریدورها بحث استفاده از فرصت ریل را گسترش داده ایم. حجم باری که روی ریل در حوزه ترانزیت رفته حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به دوره قبل از کرونا افزایش یافته است. فقط ما سال گذشته در مرز آستارا-آستارا با کشور آذربایجان بیش از ۴۵۰ هزار تن بار در عرض ۱۰ ماه جابجا کردیم که تا پایان سال شمسی ما می تواند به بیش از ۷۰۰ هزار تومان نیز برسد. بنابراین هم زیرساختی که می‌تواند ما را متصل کند و هم مسیر های جدید، ترکیبی از تصمیمات و پیگیری هایی است که گسترش ترانزیت را بتواند محقق کند.

اسلامی خاطر نشان کرد: ما در جهت گسترش ظرفیت حمل و نقل، ایجاد شرکت‌های بزرگ مقیاس و ناوگان روزآمدی که بتواند با کنوانسیون‌های جدید کار کند را هدف قرار داده ایم و سازمان حمل و نقل جاده ای به این کار اهتمام دارد تا تلاش شود شرکت‌های بزرگ مقیاسی داشته باشیم که در تراز بین المللی سهم ایران را در حمل و نقل بین المللی پیدا کنند. در بحث نوسازی ناوگان نیز از فرصت بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی علی رغم همه مخالفت‌ها و مزاحمت هایی که ایجاد شد یک مسیری باز کردیم و امیدواریم سری نخست نسل جدید کامیون هایی که تحت این فرصت قانونی به زودی برای شماره گذاری می‌رود بتوانند تاثیری بر بهبود ایمنی و ارتقاء بهره‌وری ناوگان حمل و نقل داشته باشند.

اسلامی ادامه داد: موفقیت ما در بسته پایانه‌های مرزی مبحث دیجیتال کردن سیستم لب فعالیت‌هایی که در حوزه کرونا صورت گرفت تقریباً می‌توان گفت که کل سیستم های حمل و نقل به صورت دیجیتالی به یک دیتابیس کامل و سامانه جامع تجارت متصل شده‌اند و ما تقریبا هیچ کار دستی نداریم. دیتابیس ها شکل گرفته و با یکدیگر کار می‌کند و در سال جاری تمام کارهای نیمه تمام به منصه ظهور رسید و امروز ما پوشش کاملی در این حوزه داریم. آنچه امروز ما تجربه می‌کنیم این است که دیتای ما بر بستر واحدی حرکت می‌کند و با سایر دستگاه‌ها نیز لینک شده است و با اعمال مدیریتی که برروی اصلاح و ساماندهی فرآیندها انجام خواهد شد و یک نظام یکپارچه که بتواند با پایانه های مرزی به یک مرکز قانونمند دارای یک مدیریت و رهبری واحد تبدیل کند مبدل کند تا گام‌های خوبی در این را برداریم و به نتایج خوبی برسیم.

وی گفت: آنچه در توسعه زیرساخت ها برای ما اهمیت دارد است که زیرساخت هایی که به پیشرفت ملی کمک می‌کند را در اولویت قرار دهیم. به این منظور در دو هفته آینده آزادراه جنوبی البرز و تهران(آزادراه غدیر) را افتتاح خواهیم کرد. آزادراهی ۱۶۰ کیلومتری و یک مگاپروژه است که ظرف ۵ سال اجرا شده و نسبت به راه‌های دیگری که در کشور ساخته شده بود، یک رکورد محسوب می شود؛ این آزادراه بهترین عملکرد را به لحاظ مدیریت و سرمایه‌گذاری داشته است از آبیک تا چرمشهر امتداد دارد و بار ترافیکی بخش مهمی از کریدور شرقی غربی و شمالی جنوبی را که وضعیت خسته کننده‌ای داشت برمی‌دارد و تحول بزرگی برای ناحیه پایتخت است.

اسلامی گفت: همچنین حدود ۷ پروژه اولیه مهم از جمله راه‌آهن چابهار-زاهدان، پروژه ریلی رشت-بندر انزلی و دیگر پروژه‌هایی که ما را به مراکز بار متصل می کنند، کمک می کنند که حمل و نقل بهبود یابد و قیمت تمام شده، سرعت جابجایی و ایمنی و بهره‌وری را با خود به ارمغان می آورد. همچنین امیدورایم فعالیت صندوق توسعه حمل و نقل که تاخیری در راه‌اندازی آن صورت گرفته است به زودی آغاز شود و آرزوهایی که برای آن ترسیم شده است را محقق کند.