شناسهٔ خبر: 8981 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش خبری پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

ضرورت سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در ناوگان هوایی برای ۱۰ سال آینده/ دو سناریو برای تامین هواپیما در شرایط تحریم یا رفع تحریم‌‌ها

هواپیما بر اساس برآوردهای صورت گرفته صنعت حمل و نقل هوایی ایران برای ۱۰ سال آینده نیازمند فعالیت ۴۰۰ هواپیما است که نشان می‌دهد ناوگان هوایی کشور به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر حدود ۲۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی ایران وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰ فروند عملیاتی است. بخش ناوگان هوایی برای ۱۰ سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

با بررسی میزان پروازها و جابجایی مسافران از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۳ (در مدت ۹ سال) مشاهده می شود تعداد پروازها ۶۰ درصد و تعداد جابجایی مسافران نیز ۴۶ درصد رشد داشته است.

بر این اساس در سال ۱۳۸۴، تعداد ۲۰۹ هزار و ۱۰۸ پرواز انجام شد که از طریق آن ۲۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۴۵ مسافر جابجا شدند. در سال ۱۳۹۳ نیز ۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۸۶۴ مسافر با ۳۴۴ هزار و ۹۶۵ پرواز جابجا شدند.

اگر روند فعلی رشد پروازها و مسافران یعنی رشد ۶۰ درصدی در بخش پروازها و ۵۶ درصدی در بخش مسافری طی ۹ سال گذشته را در نظر بگیریم، در ۹ سال آینده با احتساب همین میزان رشد تعداد مسافران از ۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار مسافر به بیش از ۶۶ میلیون مسافر و تعداد پروازها به حدود ۵۵۲ هزار پرواز در سال افزایش می‌یابد.

بر اساس اسناد بالادستی کشور و پیش بینی‌های صورت گرفته با در نظر گرفتن روند فعلی رشد سالانه استفاده از حمل و نقل هوایی، ناوگان هوایی ایران طی ۱۰ سال آینده به ۴۰۰ هواپیما نیاز دارد.

گرچه تحریم‌ها مانعی سخت برای تامین این میزان هواپیما در بخش حمل و نقل هوایی شده اما همانطور که در این ۳۶ سال صنعت هوانوردی توانست همچنان فعال بماند و اخیرا نیز در همین شرایط ۱۷ فروند هواپیمای جدید خریداری شده است قطعا راهکارهایی برای تامین هواپیما حتی در شرایط تحریم وجود دارد. به طوریکه در حال حاضر برخی ایرلاین‌ها در اوج تحریم‌ها توانستند تجهیزاتی مانند توربین‌های ۲۵ مگاواتی را برای صنعت تامین كنند و با دانش و علمی كه دارند می‌توانند توربین‌های ۱۵مگاواتی را برای صنعت هوایی بدون وابستگی به خارج تولید كنند.

البته وزیر راه و شهرسازی اخیرا در مراسم سالگرد تاسیس شرکت فرودگاه های کشور ضمن امیدواری به نتیجه مذاکرات ۱+۵ و ایران گفت: ما برای هر دو سناریو برنامه داریم حتی در شرایطی که روند فعلی ادامه داشته باشد برای تامین هواپیما برنامه ریزی خواهیم کرد.

در حاشیه همان جلسه، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «صنعت هوایی ایران فقط در حوزه ناوگان نیاز به سرمایه‌‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در ۱۰ سال آینده دارد تا بتوانیم جایگاه صنعت هوانوردی کشور را در کل منطقه به تدریج ارتقا دهیم»./

نظر شما