شناسهٔ خبر: 89822 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

ارتقای بهره‌وری و کاهش خطرپذیری در حوزه ساختمان‌ها با افزایش ایمنی ساختمانی/دفترچه فناوری‌های نوین ساختمان به زودی منتشر می‌شود

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اگر بتوانیم در صنعت ساختمان کشور، مطابق با اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز توسعه، بهره‌وری را افزایش دهیم، قطعا در سطح اقتصاد ملی و حتی اقتصاد خرد تاثیرات بسیاری را خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی در ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان با بیان این مطلب گفت: بی‌تردید مبحث ساختمان و اجرای پروژه‌های ساخت و ساز بخش مهمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد و اگر بتوانیم بهره‌‌وری را در این بخش افزایش دهیم، به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد. تدوین سند جامع ساختمان می‌تواند در این خصوص بسیار دارای اهمیت باشد.

وی ادامه داد: در حوزه ساختمان با چند مسئله مهم مواجه هستیم. اولین مسئله بهره‌برداری و مبحث ایمنی در ساختمان‌هاست. ما در کشوری با مخاطرات مختلف به سر می‌بریم و باید تلاش کنیم تا در صورت مواجهه با خطراتی مثل زلزله، سیل، فرونشست و آتش‌سوزی ساختمان‌های مان کمترین آسیب را ببینند. بنابراین یکی از محورهای مهم این است که ساختمان‌ها ایمنی قابل قبولی در مقابل مخاطرات داشته باشند. برای تحقق این امر، در ساختمان‌های جدید، توجه و اجرای آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان باید به رعایت شود. ما مجموعه‌ خوبی از مقررات ملی ساختمان را داریم که پیشگیری از مخاطراتی که به آن اشاره شد را به طور کامل در برمی‌گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی در خصوص ایمنی ساختمان‌های موجود کشور نیز گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۳ میلیون ساختمان موجود در کشور داریم که از لحاظ شرایط ایمنی وضعیت مناسبی ندارند. زلزله کرمانشاه و حادثه پلاسکو نیز زنگ خطری بود که تاکید داشت بر اینکه باید در حوزه ایمنی ساختمان‌ها کار بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: به همین منظور اقدام سازمان‌یافته‌ای صورت گرفت و ما در مرکز تحقیقات برای دو مقوله آتش و زلزله دستورالعمل‌هایی را تهیه کردیم که در قالب مقررات ملی ساختمان قرار خواهند گرفت. در خصوص موضوع زلزله نیز در حوزه ساختمان‌های متداول شهری، کار مشترکی را در همکاری با سازمان مدیریت بحران و شهرداری به انجام رساندیم و دستورالعمل ساده شده‌ای را تحت عنوان بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول برای ساختمان‌های ۳ تا ۴ طبقه پیش‌بینی کردیم که اجرای آن نیز بسیار سهل و آسان است.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مقرر شده است تا این دستورالعمل در همکاری با شهرداری تهران، منتشر شود و شهرداری این امکان را فراهم کند تا فرآیند صدور پروانه ساختمانی برای ساختمان‌هایی که می‌خواهند مقاوم‌سازی انجام دهند در مدت زمان کوتاه و با هزینه کم انجام شود تا مالکان به ارتقای تاب‌آوری در ساختمان‌ها گرایش پیدا کنند. قطعا اگر بتوانیم وضعیت ساختمان‌های متداول را ارتقا دهیم، میزان خسارات وارده مالی و جانی در حوادثی مانند زلزله بویژه زلزله ۷ و بالای ۷ ریشتر بسیار کاهش خواهد یافت.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: افزایش ایمنی ساختمان‌ها، موضوع بسیار مهمی در حوزه افزایش بهره‌وری و کاهش خطرپذیری است.

وی با اشاره به مبحث انرژی به عنوان یک محور مهم در کشور ادامه داد: بارها گفته شده است که میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها در کشور بیش از حد متوسطی است که در دنیا وجود دارد. ما در مرکز تحقیقات ویرایش‌های مختلف مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را تدوین نموده‌ایم و روش‌های مختلفی را در آن پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم برای کاهش مصرف انرژی در اختیار مهندسان قرار دهیم. با توجه به تجارب گذشته معتقدیم که اجرایی شدن ویرایش جدید می‌تواند در کاهش مصرف انرژی در کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، استقرار سامانه پایش انرژی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را به عنوان یک اقدام شاخص در حوزه انرژی برشمرد و در این خصوص افزود: این اقدام مهم از سوی مرکز تحقیقات و با همکاری وزارت نفت و نیرو در خصوص پایش انرژی در ساختمان‌های جدید و ساختمان‌های موجود صورت گرفته است. اگر بخواهیم ممیزی انرژی و رده‌بندی انرژی صورت گیرد نیازمند به داده‌های قابل استناد هستیم که با استقرار سامانه پایش انرژی بیش از پیش میسر خواهد شد.

شکرچی‌زاده گفت: یک گام جدی را در خصوص بهسازی  انرژی ساختمان‌های موجود داریم که بخش دولتی می‌تواند پیشگام این موضوع باشد و با اجرای آن در بخش دولتی می‌تواند زمینه‌ خوبی برای فرهنگ‌سازی در این حوزه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با وورد به مبحث صنعتی‌سازی گفت: با اینکه عمر ساختمان‌سازی در کشور ما طولانی است ولی به صنعتی‌سازی به عنوان یک روش نوین خیلی توجه نکرده‌ایم و کمتر از ۵ یا ۱۰ درصد است. همچنین، در مرکز کار جدی را برای تغییر نگرش به صنعتی‌سازی در مبحث ۱۱ را انجام داده‌ایم و با تلاش معاونت مسکن و ساختمان امیدواریم در چند ماه اینده ویرایش جدید را منتشر نماییم.

وی افزود: سه معیار مهم در صنعتی‌سازی مشتمل بر بهره‌برداری از منابع، افزایش سرعت ساخت و ساز و بهبود و یکسان‌سازی کیفیت به صورت کمی در مبحث ۱۱ طرح و تشریح شده است.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شکرچی‌زاده در بخش پایانی سخنان خود در ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، گفت: دفترچه فناوری‌های نوین ساختمان که سال‌ها قبل در این مرکز تدوین شده است، با اعمال تغییرات جدید و معرفی فناوری‌های مورد تایید مرکز تحقیقات به زودی منتشر خواهد شد. قطعا همراهی سازمان نظام مهندسی، ادرات کل راه و شهرسازی، دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان می‌تواند یاریگر ما در افزایش بهره‌وری در ساختمان و دستیابی به توسعه پایدار باشد.