شناسهٔ خبر: 89850 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تشکیل ۴ کارگروه‌ برای ساماندهی نیروی انسانی در وزارت راه و شهرسازی

جلسه معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان ها و شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل چهارکارگروه با عناوین ساماندهی نیروی انسانی، رفاه کارکنان، تربیت مدیران آینده و استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

نعمت‌الله ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تشکیل چهار کارگروه ساماندهی نیروی انسانی، رفاه کارکنان، تربیت مدیران آینده و استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دومین نشست معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه روز گذشته ۲۶ بهمن در ساختمان دادمان تشکیل شد، از تشکیل جلسات به شکل فصلی خبر داد و گفت: در این نشست، موضوع منابع انسانی هم در ستاد و هم در شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه، براساس آماری که سازمان امور اداری و استخدامی در خصوص تعداد پست‌های مصوب، باتصدی و بلاتصدی ارایه کرده بود، مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد تا پایان سال جاری در خصوص پست‌های بلاتصدی که در ستاد، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وجود دارد، تصمیم‌های جدی گرفته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مقرر است تا کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ساماندهی نیروهای انسانی تشکیل شود. وظیفه این کمیته، بروز رسانی اطلاعات نیروی انسانی و برنامه‌ریزی جهت تعیین تکلیف وضعیت پست‌های بلاتصدی با عضویت معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تا پایان سال است.

به گفته ترکی، مقرر است بعد از جمع‌بندی جلسات کمیته، نشستی با سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار و در آن جلسه، چالش‌ها و مشکلات وزارت راه و شهرسازی در حوزه منابع انسانی موشکافی شود و در نهایت بتوان با ارایه پیشنهادها و راهکارهای مشخص، مشکلات موجود را حل و فصل کرد.

به گفته ترکی، تشکیل کمیته رفاه کارکنان برای همسان‌سازی نظام پرداختی رفاهی کارکنان از دیگر موضوعات مورد بررسی در نشست معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بود.

وی در این خصوص توضیح داد: مصوب شد تا کمیته رفاه وزارت راه و شهرسازی موضوع‌های رفاه، مسکن و هم‌افزایی در خصوص استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات رفاهی یکدیگر را مورد بررسی قرار دهد. انتظار است تا با تشکیل این کمیته اقدامات ارزشمندی برای همکاران در حوزه تامین مسکن، پرداخت تسهیلات، امکانات رفاهی برداشته شود. هدف از این اقدام ایجاد شرایط مساوی برای تمامی کارمندان وزارت راه و شهرسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از موضوعات مطرح شده دیگر که مورد تاکید وزیر نیز بوده، موضوع تربیت مدیران‌ آینده است که در آن خصوص نیز بررسی شد که نزدیک به یکهزار نفر از افراد مستعد که شایستگی احراز پست‌های مدیریتی در سطح مدیران میانی را دارند مورد شناسایی قرار بگیرند. در ابتدا فراخوان شرایط احراز پست‌ها اعلام خواهد شد و افراد پس از ثبت نام توسط کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفه‌ای وزارت متبوع مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و افرادی که موفق به کسب امتیاز لازم شدند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی، گواهی‌نامه مدیران آینده را دریافت خواهند کرد.  انتظار می رود با این اقدام در آینده از بین افراد مستعد شناسایی شده و آموزش دیده برای پست‌های مدیران میانی استفاده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای بند پ ماده ۷ و ۸ قانون برنامه ششم توسعه که به استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تاکید دارد، مقرر شد تا کارگروه استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تشکیل شود. وظیفه این کارگروه رصد و پیگیری استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد خواهد بود که با تحقق این هدف و اتصال سامانه‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به سامانه وزارت متبوع در آینده می‌توان، قیمت تمام‌شده هر کدام از خدمات و فعالیت‌های ستاد، شرکت‌ها و سازمان‌ها وابسته در غالب داشبورد مدیریتی جهت استفاده مقام عالی وزارت، مدیران ارشد و تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار بگیرد.

ترکی یادآور شد: این سامانه و این داشبورد تا امروز وجود خارجی نداشته است اما در راستای یکپارچه‌سازی و ایجاد وحدت رویه، مقرر شد تا در کارگروه نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با رویکرد جلوگیری از موازی کاری شکل بگیرد.