شناسهٔ خبر: 90043 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن:

۲۰۰ میلیاردتومان برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌ حاشیه‌ای چابهار سرمایه‌گذاری شد/احداث ۳ مدرسه و یک کتابخانه توسط خیرین در چابهار/آمادگی بنیاد برای تخصیص زمین به خیرین برای احداث مرکز بهداشت

حاشیه نشینی در چابهار معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ضمن ارایه عملکرد بنیاد مسکن در ساماندهی شرق چابهار از سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیاردتومانی برای بخشی از این ساماندهی خبر داد و از خیرین درخواست کرد تا در ساماندهی آن منطقه، بنیاد را همراهی کنند.

جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روند ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار را که برعهده بنیاد مسکن قرار گرفته است، توضیح داد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون از امکانات بنیاد، تملک دارایی‌ها و امکانات عمران روستایی، حدود ۲۰۰ میلیاردتومان برای ساماندهی بافت حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار هزینه شده است، گفت: ساماندهی شرق چابهار شامل پنج روستای کمب، حوت‌آباد، رمین، عثمان‌آباد، قلعه‌سر با وضعیت نابسامان از نظر بهداشتی، سکونتی، خدماتی و تصرفاتی با اختیاری که وزارت راه و شهرسازی برعهده بنیاد مسکن قرار داد، آغاز شد.  

معاون بنیاد مسکن ادامه داد: سند بخشی از اراضی که باید در چابهار ساماندهی و به مردم واگذار شود از سوی وزارت راه و شهرسازی به بنیاد مسکن  منتقل شده است. برای ساماندهی پنج روستا شرق چابهار، از مشاور تهیه کننده طرح جامع شهر کمک گرفته شد. در همین خصوص، تمامی فضاهایی که کاربرد عمومی و تحت تصرف قرار گرفته بود تا حد امکان به ساکنان بافت های حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی واگذار شده است و برای مابقی اراضی خالی نیز کاربری های عمومی پیش بینی شده است.

حق شناس توضیح داد: پرونده حدود ۷۸۰۰ خانوار شناسایی و کامل شده و برای این تعداد، قطعات زمین در نظر گرفته شده است. این افراد چنانچه در کاربری عمومی قرار داشته باشند، جابه جا خواهند شد. هم اکنون حدود یکهزار و ۱۰۰ نفر به بانک معرفی شدند که این تعداد پرونده های شان آماده است و برای دریافت تسهیلات باید به بانک مراجعه کنند.

سند واحدهای مسکونی به شرط مقاوم‌سازی به مردم واگذار می‌شود

به گفته مقام مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک امکاناتی فراهم کرده است تا به این افراد و برای هریک از سرپرستان خانوار، تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد و ۲۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت تا واحد مسکونی مقاومی توسط آنها احداث شود. پس از ساخت واحدهای مسکونی مقاوم سند خانه‌ها به سرپرست خانوار ارایه می‌شود.

وی روند ساماندهی سایر فضاهای عمومی را بدین شرح اعلام کرد: در فضاهای عمومی بازگشایی معابر شروع شده است و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد معابر بازگشایی شد. هم اکنون تردد در داخل این مناطق در جریان است و حدود ۱.۵ میلیون مترمربع تسطیح و نوسازی شده و ۵ هزار مترمکعب مصالح زیرسازی و روسازی به منطقه وارد کردیم.  

به گفته حق شناس، حدود ۱۰۰ هزار مترمریع زیرسازی خیابان‌های این پنج روستا که بافت حاشیه‌ای داشتند نیز انجام و ۵۷ هزار مترمربع آسفالت و حدود ۱۷۰۰ مترمربع پیاده رو سازی انجام شد که در اینکار مردم نیز استقبال و همکاری خوبی داشتند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن تصریح کرد: شرط دولت برای واگذاری سندهای واحدهای مسکونی برای ساکنان بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی که در حال ساماندهی است مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی بوده که تسهیلات به آن ها پرداخت می‌شود.  

وی اعلام کرد: هم اکنون ۳ مدرسه توسط خیرین مدرسه‌ساز در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های نابسامان چابهار در حال تکمیل و یک کتابخانه فرهنگی توسط خیرین در حال ساخت است. بنیاد مسکن آمادگی دارد تا به خیرینی که تمایل به احداث خانه بهداشت، مدرسه و سایر امکانات دارند، زمین تخصیص دهد.

برای تجهیز مدارس بافت‌های حاشیه‌ای چابهار منتظر مساعدت سازمان برنامه و بودجه هستیم

حق شناس بخش دیگری از ساماندهی چابهار را در همکاری بنیاد با سازمان برنامه و بودجه برشمرد و گفت: بنا شده است پارک محلی در همکاری با سازمان برنامه و بودجه تجهیز شود. سازمان برنامه و بودجه به بنیاد قول مساعدت داده است تا برای این منظور منابعی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد تا برای تجهیز پارک و مدارس قبل از پایان سال اقدام کند. امید است تا اینکار انجام شود و برای سال جدید (۱۴۰۰) مدارس تجهیز شده به بهر‌ه‌برداری برسد.

معاون بنیاد مسکن توضیح داد: تاکنون از امکانات بنیاد مسکن، از منابع تملک دارایی‌ها، از محل امکانات عمران روستایی حدود ۲۰۰ میلیاردتومان هزینه شده است. پیش‌بینی می شود برای ساماندهی کامل ۲۰۰ میلیاردتومان دیگر سرمایه نیاز دارد که امیدواریم این میزان سرمایه توسط سازمان برنامه و بودجه در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد.

دیواره سازی و بسترسازی ۴ کیلومتر از مسیر ۵ روستای در حال ساماندهی چابهار برای محافظت از سیل

وی در عین حال خاطرنشان کرد: برای امنیت و ایجاد اقدامات توسعه‌ای در منطقه چابهار ۲۰۰۰ واحد مسکونی تحت تاثیر سیل احتمالی قرار دارند که  در این باره نیازمند ساماندهی این مسیر ۴ کیلومتری از منظر بسترسازی و دیواره‌سازی هستیم. امید است تا اعتبارات در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد و با اینکار بتوانیم هم مسیر و هم رواناب‌ها و سیل احتمالی را ساماندهی کنیم.