شناسهٔ خبر: 90066 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران:

۳۰۰۰۰۰ آزمایش کنترل کیفی، برای افتتاح پروژه آزاد راه " غدیر" انجام شده است

قالیباف مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران از نقش آفرینی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و البرز گفت: ۳۰۰هزار آزمایش کنترل کیفی، برای افتتاح پروژه آزاد راه " غدیر" انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد نوعی قالیباف، مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران و مدیر منطقه ۳ آزمایشگاه‌های کشور، با بیان اینکه بیش از ۲۹۶ هزار آزمایش به منظور کنترل کیفیت عملیات اجرایی پروژه آزاد راه غدیر توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است، اظهار داشت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حضور موثر و انجام دقیق و سریع آزمایشات فنی و مطالعات مورد نیاز، نقش بسزایی در سرعت و کیفیت عملیات احداث پروژه آزادراه کنارگذرجنوبی تهران، به طول ۱۵۸ کیلومتر داشته است.

وی افزود: آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک استان تهران و البرز برنامه مطالعاتی و استقرار واحدهای آزمایشگاه محلی خود در پروژه غدیر را از سال ۹۴ آغاز کردند و تمامی آزمایش‌های کیفی لازم برای بهره برداری مطلوب از این پروژه را با دقت و سرعت بالا ، با حضور متخصصین و تجهیزات به روز شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به سرانجام رساندند.

قالیباف اضافه کرد: پروژه آزادراه غدیر با هدف کاهش چشمگیر بار ترافیکی، تسهیل و تسریع در تردد، پدافند غیرعامل و کاهش آلودگی هوا ، در مجاورت استان‎های قزوین، البرز، تهران و سمنان ساخته شده است و با اتمام این پروژه، کمربندی جنوبی تهران تکمیل و تردد خودروهایی که از استان‌های شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق می‌روند تسهیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از آزادراه کمربندی تهران رونق چشمگیری در توسعه مناسبات حمل و نقلی ایمن و با کیفیت ، برای ۱۴ استان و حتی کشورهای همسایه ایجاد خواهد شد تصریح کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران در این پروژه در قطعات ۲، ۳، ۴ و تقاطع غیر همسطح شمس آباد فعال بوده و در مجموع نزدیک به ۱۳۵ هزار آزمایش در این محورها انجام داده است که شامل ۱۳۰ هزار آزمایش در آزمایشگاه های محلی مستقر، ۳ هزار آزمایش مربوط به مقاومت مصالح، ۱۰۲ متر حفاری دستی و ماشینی به منظور انجام مطالعات ژئوتکنیک و مکانیک خاک و۲ هزار و ۴۰۰ مورد بررسی های تعیین شاخص ناهمواری راه ( IRI) انجام شده است.

قالیباف ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۸۴۳ سری نمونه برداری آسفالت، بیش از ۱۵۰ هزار نقطه آزمایش دانسیته، ۳۴۳ سری آزمایشات CBR ،۷ مورد طرح اختلاط آسفالت، ۸ مورد طرح اختلاط بتن توسط مهندسین خبره با بهره گیری از تجهیزات خاص در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان انجام شده و نتایج تجزیه و تحلیل آن با دقت و سرعت بالا تحویل کارفرما و پیمانکار پروژه شده است. در این پروژه همچنین آزمایش‌های غیر مخرب و آزمایشات کنترل کیفی جوش به روشهای ut و vt و بازرسی چشمی توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران انجام شده است. کنترل کیفی عملیات بازتاب نور، خط کشی جاده ، شبرنگ و علائم انجام شده و در مجموع ۱۸۳ اکیپ- روز کار آزمایش کنترل کیفی جوش توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران همچنین با اشاره به اینکه در بخش مربوط به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز نیز بیش از ۱۳۷ هزار آزمایش در پروژه غدیر انجام شده است گفت: حدود ۱۲۵ هزار آزمایش‌ کنترل کیفی عملیات خاک شامل دانسیته، تراکم نسبی، دانه‌بندی و ضخامت راکفیل، حدود ۶ هزار آزمایش شامل مقاومت فشاری و مغزه گیری عملیات بتن، بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ آزمایش کنترل کیفی عملیات آسفالت شامل مارشال، تراکم نسبی و قیرپاشی، ۲۲ مورد ارائه طرح اختلاط بتن و آسفالت، ۱۹۱ نمونه آزمایش مرغوبیت مصالح سنگی، ۶۴ نمونه آزمایش فیزیکی و شیمیایی سیمان، ۱۹۸ آزمایش بازتاب نور خط کشی و کیفیت رنگ، یک هزار و ۶۸۸ آزمایش تعیین نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) و طبقه‌بندی خاک و vss و همچنین ۸۹۱ آزمایش شامل میلگرد، قیر، فلزات و ژئوتکستایل و غیره انجام شده است .

وی با بیان اینکه در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز از ۱۵۸ کیلومتر پروژه غدیر، ۸۸ کیلومتر محور اصلی و ۱۳ کیلومتر واریانت و تبادل در استان البرز واقع شده است، افزود: میانگین تعداد آزمایش‌های کنترل کیفی پروژه انجام شده در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز ۱۳۸ مورد آزمایش در هر کیلومتر بوده است .

قالیباف ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان های تهران و البرز برای ارائه خدمات کنترل کیفی مطلوب در کوتاه‌ترین زمان، بیش از ۲۵ نفر از کارشناسان مجرب و آموزش دیده خود را با بهره‌گیری بیش از ۱۰ دستگاه خودرو به ‌همراه تجهیزات مدرن آزمایشگاهی در طول اجرای پروژه در این قطعات مستقر کرده است.

گفتنی است، آزادراه غدیر بخشی از کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و بخشی از کریدور ترانزیت آسیایی است که موجب تسهیل تردد خودروهایی که از استان‌های شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق می‌روند، می‌شود. این آزادراه یکی از پروژه‌های مهم کشور است که در یک زمانبندی فشرده با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان در مدت پنج سال اجرا شده و یکی از افتخارات مهندسی و عمران کشور محسوب می شود که بر پایه توان داخلی و دانش مهندسان ایرانی توسط وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اجرا شده است.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر)، قرار است ۷ اسفند ۹۹ توسط ریاست محترم جمهوری و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی افتتاح و زیر بار ترافیک خواهد رفت.