شناسهٔ خبر: 90178 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواپیمایی کشوری تشریح کرد

جزئیاتی درباره اظهارات معاون وزارت بهداشت پيرامون عدم رعايت حداکثر ۶۰ درصد ظرفيت پذيرش مسافر

لوگو سازمان هواپیمایی کشوری سازمان هواپيمايی کشوری در خصوص اظهارات معاون وزارت بهداشت پيرامون عدم رعايت حداکثر ۶۰ درصد ظرفيت پذيرش مسافر توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري در پاسخ به اظهارات ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور مبني بر سوار نكردن ايشان در يكي از پروازها توسط شركت هواپيمايي مربوطه آن هم به دليل پربودن ۷۵ درصد از صندلي هاي آن پرواز، مطالبي را جهت تنوير افكار عمومي اعلام مي دارد:

ضمن تشكر از زحمات آقاي حريرچي و همكاران ايشان از ابتداي شيوع ويروس كرونا در كشور، ذكر اين نكته ضروري است كه از آغاز شيوع بيماري كرونا در كشور به جهت اينكه مسوولیت مدیریت و برنامه ریزی برای مقابله با ويروس كرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور واگذار شد، سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان متولی سیاست گذاری در صنعت حمل و نقل کشور در كنار تمامي ارگان‌ها خود را مكلف و مقيد دانست تا در جهت حفظ سلامت شهروندان از تمام توان خود در جهت مقابله با این بحران استفاده نماید.

سازمان هواپيمايي كشوري از اظهارات ايشان در يك برنامه تلويزيوني اينگونه برداشت كرده است كه ايشان از قبل بليتي تهيه نكرده و همانند مسافران عادی قصد تهيه بليت و سوار شدن به هواپيما را داشتند اما ظاهرا به جهت تكميل ظرفيت پرواز، شركت هواپيمايي مربوطه از سوار كردن ايشان امتناع كرده است.

به طور حتم سازمان هواپيمايي كشوري اين موضوع را بررسي و ليست مسافران آن پرواز را از شركت هواپيمايي مربوطه مطالبه خواهد كرد و چنانچه آن شركت براساس تكميل ظرفيت ۶۰ درصد ايشان را نپذيرفتند، در راستاي عمل به مسئوليت اجتماعي از آقاي حريرچي دعوت خواهيم كرد تا از عوامل اين شركت هواپيمايي به جهت رعايت دقيق پروتكل هاي بهداشتي مصوب وزارت بهداشت و سازمان هواپيمايي كشوري تقدير و تشكر لازم به عمل آيد. اما چنانچه براساس مطالب ايشان تعداد ظرفيت پرواز بيش از ۷۵ درصد بوده است قطعا طبق روال گذشته با متخلفين برخورد خواهد شد و نتيجه را به اطلاع ايشان و عموم خواهيم رساند.

حال بايد توجه داشت كه از ابتداي شیوع ويروس كرونا، با همراهي شرکت هاي هواپيمايي و اقدامات صورت گرفته، اكنون صنعت هوانوردي تنها يكي از شقوق حمل و نقل در كشور به شمار مي رود كه به طور جدي رعايت پروتكل ها و دستورالعمل هاي بهداشتي را در دستور كار قرار داده و با جديت تمام به اجراي دستورالعمل ها همت گمارده است تا بدان جا كه فارغ از اینکه در عرصه بین المللی شرکت‌های هواپیمایی نسبت به استفاده ۱۰۰درصدی و یا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پروازها چه عقیده تخصصی و فنی دارند و در عمل چگونه است،  امروز بحث استفاده از حداكثر ۶۰ درصد ظرفيت با همکاری شرکت‌های هواپیمایی در پروازها به یک فرهنگ و خواست عمومی تبدیل شده است.

یعنی اگر شرکتی بخواهد محدودیت ۶۰ درصدی را رعایت نکند مسافران آن را نمی پذیرند و نكته حائز اهميت، همراهی و هماهنگ بودن شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری در اجرای فاصله گذاري اجتماعي و استفاده از حداكثر ۶۰ درصد ظرفيت علی رغم تحريم ها، محدوديت ها و مشكلات عديده اقتصادي كه در اين صنعت وجود دارد. که از همین جا از شركت هاي هواپيمايي بابت این هماهنگی و همراهی قدردانی می‌کنیم.

همچنين لازم به ذکر است، به صورت مستمر بازرسي هاي لازم توسط دفاتر تخصصي سازمان هواپيمايي كشوري از پروازها به عمل آمده و در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد و مجازات هاي لازم صورت گرفته است كه مصداق اين امر لغو مجوز پرواز برخي مسيرهاي شركت هاي هواپيمايي در ماه‌های گذشته بوده كه گزارش آن به اطلاع عموم رسانده شد.

گفتنی است, زنجیره صنعت حمل و نقل هوایی کشور با محوریت و مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری با اجراي صحيح دستورالعمل‌ها و پروتكل هاي بهداشتي در جهت حفظ سلامت شهروندان فعالیت می نمایند لیکن ايكاش اين فشارها و حساسيت ها در ساير شقوق حمل ونقل نيز اعمال مي شد كه براي تاييد اين امر مي توان سري به متروي تهران زده و با يك محاسبه سرانگشتي دريافت كه يك شهروند روزانه به طور متوسط يك ساعت در مترو به سر مي برد که تقريبا به اندازه يك سفر هوايي است اما با چه ميزان ظرفيت و با رعايت كدام فاصله گذاري اجتماعي و آيا در حمل و نقل بين شهري نيز واقعا  پروتکل ها رعايت مي شود؟

در پایان مجددا از کلیه شرکت‌های هواپیمایی که در اجرای دستورالعمل استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش مسافر با سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد مرکزی مقابله با کرونا همکاری و همراهی داشته اند قدردانی می‌نماییم.