شناسهٔ خبر: 90201 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص):

آزادراه غدیر سهم ایران از ترانزیت منطقه را افزایش می‌دهد

بازدید وزیر راه و شهرسازی از کمربند جنوبی تهران (آزادراه غدیر) فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: هدف از اجرای این پروژه تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب است که نقش بسزایی در افزایش سهم ترانزیت ایران منطقه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر در روز پنجشنبه ۷ اسفند اظهار داشت: آزادراه غدیر به طول ١٥٨ کیلومتر، دارای ٦ خط عبوری (رفت و برگشت) است که نقطه ابتدایی آن در محدوده ٣٦ کیلومتری آزادراه قزوین- کرج و در ٥ کیلومتری غرب شهرستان آبیک در استان قزوین واقع شده است.

سردار محمد هدف از اجرای این پروژه را تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور دانست و گفت: این آزادراه سبب کوتاه شدن مسیر و تسهیل عبور و مرور بین مناطق شمال غرب کشور به مناطق شمال شرق کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند، گفت: این‌ آزادراه علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود.  

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آزادراه غدیر با سهم ٣٠درصدی دولت و ٧٠درصدی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ساخته شده و ارزش روز آن هفت هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد، گفت: آزادراه غدیر که پیشتر با نام آزادراه جنوبی تهران و البرز شناخته می‌شد نقش بسزایی در توسعه مناسبات حمل و نقلی کشورهای منطقه، افزایش درآمد ناخالص ملی، کاهش مصرف انرژی، ارتقای سهم بازار ترانزیت و کاهش سوانح و خسارت‌های مالی دارد.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، سردار محمد اضافه کرد: گرچه ۷۰ درصد منابع مالی این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تامین شده است اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی، قرارگاه به عنوان چتر حمایتی، اجرای این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است، به گونه‌ای که حدود ۸۰ درصد آزادراه غدیر توسط بخش خصوصی اجرا شده است.