شناسهٔ خبر: 90226 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آیین افتتاح آزادراه غدیر:

پیش‌‌بینی جابه‌جایی ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار در سال نخست بهره‌برداری از آزادراه غدیر/ توسعه ۱۰۰۰ کیلومتری آزادراه‌های کشور تا پایان دولت

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، آزادراه غدیر را شریانی اصلی در استان‌های تهران و البرز خواند و پیش‌بینی کرد در سال نخست بهره‌برداری از این پروژه ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار از طریق این ابرپروژه جابه‌جا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آیین افتتاحیه آزادراه غدیر که روز پنجشنبه هفتم اسفندماه با حضور رییس‌جمهور انجام شد، به ارائه گزارشی از این پروژه و وضعیت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور پرداخت و گفت: خوشبختانه اقدامات و پروژه‌های بسیار بزرگی در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در بخش‌های ریلی، بزرگراهی و آزادراهی در حال انجام است و با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان سال جهش تولید، تعدادی از این پروژه ها در اولویت بهره برداری قرار گرفته‌اند تا بتوانیم بخش‌های زیادی از شبکه حمل و نقل کشور را تکمیل کنیم.

وی افزود: در این راستا در بخش ریلی هشت پروژه به طول هزار و ۵۳۰ کیلومتر معادل ۱۳ درصد مسیرهای ریلی فعلی، در بخش آزادراهی ۹  پروژه به طول ۶۶۰ کیلومتر معادل ۲۷ درصد آزادراه‌های موجود کشور و در بخش بزرگراهی ۷۷ پروژه به طول هزار و ۸۰۰ کیلومتر معادل ۱۱ درصد بزرگراه‌های کنونی کشور در اولویت قرار گرفته‌اند که پیشرفت فیزیکی این پروژه ها به طور میانگین بیش از ۸۵ درصد است و به مرور زمان آماده بهره‌برداری و افتتاح خواهند شد.

خادمی عنوان کرد: در بخش آزادراهی با بهره‌برداری از آزادراه غدیر، امسال ۲۲۱ کیلومتر آزادراه در کشور به بهره‌برداری رساندیم که ۲/۵ برابر متوسط ساخت آزادراه‌‌ در کشور است و با توجه به اینکه سالانه در کشور حدود ۸۰ کیلومتر آزادراه ساخته می شد، اقدام و عملکردی بسیار مهم و ارزشمند است که طول آزادراه های کشور را به ۲ هزار و ۶۸۵ کیلومتر رسانده است.

وی با اشاره به توسعه ۳۲ درصدی آزادراه‌های کشور در سال‌های اخیر ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳۰ کیلومتر آزادراه دیگر افتتاح خواهد شد تا بدین ترتیب در دولت تدبیر و امید هزار کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسیده باشد و طول آزادراه های کشور ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که اقدامی بسیار بزرگ در تکمیل شبکه آزادراهی کشور است.

وی گفت: خوشبختانه مجموعه‌ای از پروژه‌های آزادراهی در اطراف استان‌های تهران و البرز شامل آزادراه غدیر در جنوب استان های تهران و البرز، آزادراه تهران شمال و ادامه آزادراه شهید همت به عنوان کنارگذر شمالی شهر کرج در دست انجام است که قطعاً با بهره برداری از این آزادراه ها یک تحول ترافیکی و عملکرد بسیار خوب در ساماندهی ترافیک منطقه انجام خواهد شد.

وی آزادراه غدیر را شریانی اصلی در استان‌های تهران و البرز برشمرد و به تشریح جزئیات این پروژه راهبردی پرداخت و تصریح کرد: این آزادراه از منطقه آبیک در غرب استان‌های البرز و قزوین شروع می‌شود و با گذر از لبه جنوبی استان‌های البرز و تهران به منطقه چرمشهر در شهرستان ورامین تهران و آزادراه حرم تا حرم متصل می‌شود و علاوه بر اینکه ترافیک شهرهای تهران و کرج را کاهش می‌دهد، می‌تواند ترافیک شهرستان‌‌های جنوبی این دو استان شامل، نظرآباد، ماهدشت،  ملارد، ورامین، پاکدشت و ‌اشتهارد را جمع‌آوری و ساماندهی کند. بنابراین این آزادراه علاوه بر اینکه ترافیک شرق به غرب و غرب به شرق را هدایت و کلیه راه‌های منتهی به استان های البرز و تهران را به صورت یک حلقه ارتباطی به هم متصل خواهد کرد، یک تبادل ترافیکی را در این محورها ایجاد خواهد می‌کند و نقش به‌سزایی در روان‌سازی و کنترل ترافیک را در این دو کلانشهر خواهد داشت. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشخصات این ابرپروژه افزود: این آزادراه در کیلومتر های صفر، ۹۰ و ۱۲۰ و ۱۵۸ چهار آزادراه را قطع می کند و یکی از آزادراه های منحصر به فرد در بحث تبادل ترافیکی خواهد بود. در ساخت این پروژه حدود ۵۱ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شده که معادل حجم خاکبرداری بزرگترین سد خاکی کشور یعنی سد کرخه است. همچنین در ساخت این پروژه ۵/۵ کیلومتر پل و حدود ۵۰ کیلومتر تبادل و ۲۲۰ کیلومتر عملیات راهسازی انجام شده است  که در نوع خود یک کار بی‌نظیر است. در بخش ایمنی، حداکثر شیب این آزادراه ۴ درصد است و بنابراین سرعت مجاز در آزادراه ۱۳۰ کیلومتر است که به نخستین آزادراه با این سرعت در کشور بدل شده است. در بخش سرمایه‌گذاری این پروژه راهبردی نیز تاکنون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در این پروژه انجام شده است و ارزش روز پروژه ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن را قرارگاه خاتم الانبیا و ۳۰ درصد را دولت سرمایه گذاری کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که در سال اول حدود ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار از این آزادراه منتقل شود و در سال بیستم این عدد به حدود ۸۰ میلیون تن بار و ۷۰ میلیون مسافر خواهد رسید که در نوع خود بی‌نظیر است. در بخش کاهش مصرف سوخت سالانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد که معادل مصرف سوخت یک روز کشور در طول سال است. همچنین با بهره‌برداری از این آزادراه، آلاینده های زیست محیطی نیز سالانه تا حدود ۲۷۰ هزار تن کاهش می‌یابد و مدت سفر نیز حدود ۲ ساعت کم خواهد شد و بنابراین در یک دوره بیست ساله نزدیک به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از این پروژه سودآوری خواهیم داشت.