به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز سهشنبه ۱۲ اسفند در همایش ملی "مدرسه ایرانی-معماری ایرانی" که در محل مدرسه ماندگار و تاریخی دارالفنون برگزار شد، نیاز مبرم هر کشوری را تبدیل فکر و اندیشه به طرح و برنامه و طرح و برنامه را به اقدام و عمل و ارتقاء مستمر آنها در بستر زمان دانست تا موجبات شکلگیری رشد و شکوفایی جامعه را فراهم کند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره امیرکبیر و اقدامات او از جمله پایهگذاری مدرسه ارزشمند دارالفنون، تعلیم، تربیت و آموزش و پرورش را جزوی لاینفک از جامعه خواند و افزود: باید دانش و مهارت را در کنار یکدیگر رشد دهیم تا اثربخشی لازم را شاهد باشیم؛ ما امروز نیازمند دانشگاهی با ۹۰ درصد دانشآموخته بیکار نیستیم. این موضوع یعنی به بطالت گذراندن جوانی و سرمایه جوان کشور؛ ما باید به تعلیم و تربیت در سطوح گوناگون و به رشد و تحقق نتایج حاصل از آن اهتمام ویژه داشته باشیم و تحولی پدید آوریم تا جامعه ما از تحصیلکرده شدن و کسب دانش سرخورده نشود؛ بلکه نشاط و پویایی را تجربه کند.
اسلامی، مدرسه را بنایی عمومی و پرتکرار خواند که همواره میتواند، سمت و سوی هویتی و چیستی جامعه را مشخص کند؛ زیرا معماری برونداد فرهنگ جامعه است و ریشه در فرهنگ دارد.
وی گفت: اگر ما از فرهنگ اصیل ایرانی مراقبت و مواظبت نکنیم، همچون گذشته که کاهلی کردهایم و نتوانستهایم از معماری ناب ایرانی و اسلامی بهره ببریم، دوباره شاهد نابهنجاریهای دوباره در این حوزه خواهیم بود. بنابراین باید این کاهلی را متوقف کنیم و اجازه دهیم که بازگشت به ما به شهرسازی و معماری بازگشت به اصل خویش باشد؛ از گذشته و ثروت ملی کشورمان استفاده کنیم و نسل جدید را در این مسیر تعلیم دهیم و تربیت کنیم.
اسلامی با تاکید بر لزوم بازگشت به خویش و بهرهگیری از ثروت ملی و داشتههای جامعه در حوزه شهرسازی و معماری، تربیت نسل جدید در این مسیر و خلق آثاری متناسب با این رویکرد خاطرنشان کرد: حفاظت از میراث، تنها شامل حفاظت از بخش فیزیکی و ملموس آنها نمیشود؛ بلکه ما باید ثروت عظیمی که از گذشتگان در قالب اندیشه به ما رسیده است را حفاظت و با خلق آثار، این اندیشهها را تکرار کنیم تا آیندگان نیز نه به عنوان بنایی فیزیکی بلکه به شکل اندیشه و فکر آن را حس و دریافت کنند و در یک فرآیند پیوسته و قدرتمند به نسلهای آینده منتقل شود.
وی با اشاره به اهتمام ویژه وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی از تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) پس از یک فرآیند بسیار سخت در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد و عنوان کرد: در این طرح اجازه ندادهایم، هویت و معنویت این بارگاه مقدس و نیاز به تشرف که جهتگیری اساسی مشهد بهعنوان شهری زیارتی است با رفتارها و ساخت و سازهای ناهنجار و غیرمرتبط، بیش از این آسیب ببیند و این شهر و فضای معنوی آن را از آنچه که باید باشد، منحرف کند.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم به دو وظیفه مهم این وزارتخانه در طرحهای جامع شهری اشاره و تصریح کرد، یکی از این دو وظیفه این است که اجازه ندهیم هیچ شهری بدون طرح جامع و تفصیلی باشد؛ موضوعی که متاسفانه در گذشته وجود داشته است و بسیاری از شهرها، فاقد طرحهای جامع و تفصیلی و تصرف در ساخت و سازها بودهاند؛ اما ما تلاش خواهیم کرد، شهری بدون این طرحها نباشد.
ببینید|برگزاری همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی-معماری ایرانی» با حضور وزیر راه و شهرسازی
اسلامی گفت: عملیاتیکردن نظام کنترل شهرسازی، اقدام دیگری است که ما به صورت تضامنی انجام دادهایم تا نهادهای ذینفع و ذیربط و صاحبان فکر و اندیشه را در حوزه معماری ایرانی-اسلامی فعال کنیم تا پس از دههها انتظار، یک نظامسازی در این حوزه شکل گیرد و از این طریق بتوانیم روند ساخت و سازهای نابهنجار را کنترل کنیم.
اسلامی با بیان اینکه نباید برای مدرسهسازی خست به خرج دهیم، تصریح کرد: باید زمین کافی و مورد نیاز برای مدرسهسازی تخصیص داده شود تا دست طراحان برای طراحی فاخر فضاهای فرهنگی و آموزشی باز باشد.
وی گفت: در دولتهای یازدهم و دوازدهم، حداقل ۵۰۰ مدرسه در سایتهای مسکن مهر احداث شده و به همین تعداد مدرسه نیز با کمک دولت، بخش خصوصی و خیرین مدرسهساز در حال ساخت است تا ظرفیتسازی برای تعلیم و تربیت، با نگاهی متناسب با اقلیم هر منطقه در کشور انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد، این جریانسازی که در قالب مسابقه و نمایشگاه طراحی و معماری مدارس در نهمین همایش و نمایشگاه "مدرسه ایرانی-معماری ایرانی" انجام شده است با حمایت از برگزیدگان و سرمشق قرار دادن طرحهای برگزیده آنان تداوم یابد و طرحهای برگزیده به ساختمانهایی متناسب و زیبا تبدیل شود تا دیگر فضاهای آموزشی نیز از آنها الگو گیرند و در جهت کاهش نابهنجاری در ساخت و ساز و رشد و گسترش ساخت و سازهای مناسب و متناسب و بهنجار گام برداریم.