شناسهٔ خبر: 90456 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:‌

اعلام مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای بندرچابهار/ تخفیف ۸۰ درصدی حقوق و عوارض کشتی‌های لاینر وارد شده به بندر/ تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه‌های تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به سایر بنادر جنوبی

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، مشوق‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌‌ای در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، درباره مشوق‌های تعرفه‌ای از جمله معافیت‌ها و تخفیف‌های ارائه شده در بندر شهیدبهشتی چابهار، اظهار کرد: تخفیف ۸۰ درصدی تمامی ردیف‌های حقوق و عوارض وارده بر کشتی‌های لاینر وارد شده به بندر چابهار و تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه‌های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) متعلق به کشتی‌های لاینر نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور، از مهم‌ترین مشوق‌های تعرفه‌ای در نظر گرفته شده است.
 مشوق‌های تعرفه‌ای
وی با بیان اینکه تخفیف ۸۰ درصدی در هزینه‌های توقف کنار اسکله، تخفیف ۶۰ درصدی در هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی، لایروبی برای خطوط کشتیرانی لاینر از دیگر مشوق‌ها است، افزود: تخفیف ۷۵ درصدی در هزینه انبارداری کانتینرهای خالی و تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و ترانزیت خارجی را می‌توان از دیگر تخفیفات نام برد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به ارائه تخفیف پلکانی در THC کانتینری وارده به خطوط کشتیرانی، اشاره کرد و گفت: واگذاری اراضی به صورت اجاره بلندمدت در قالب قراردادهای سرمایه‌گذاری به روش‌های B.O.T، B.L.T، B.O.O.T و B.O.O و نیز امکان برنامه‌ریزی و اجرای حمل و نقل ترکیبی از دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده است.

آقایی ادامه داد: امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت رقابتی به صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت به متقاضیان و سرمایه‌گذاران و نیز ورود تجهیزات موضوع قرارداد مشارکت در بندر چابهار تابع مقررات حاکم بر مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی را می‌توان از دیگر موارد نام برد.

وى همچنین از معافیت سه ماهه در انباردارى کانتینر خالی که برای صادرات و ترانزیت وارد بندر شده‌اند و نیز معافیت در پرداخت هزینه THC تخلیه کانتینرهای خالی که برای صادرات و ترانزیت وارد بندر چابهار می شوند، خبر داد.
 
مشوق‌های غیرتعرفه‌ای
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه به مقوله مشوق‌های غیر تعرفه‌ای در بندر شهیدبهشتی چابهار اشاره و اظهار کرد: تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیردولتی جهت خرید و تامین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهیدبهشتی چابهار از جمله مشوق‌های تعرفه‌ای است.
 
آقایى افزود: عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت ۵ سال در مدل‌های مالی و نیز احتساب نرخ بازگشت داخلی سرمایه ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه‌گذاری از دیگر مشوق‌های حضور در بنادر چابهار است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خَن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت ۵ سال از زمان بهره‌برداری دیگر مشوق غیرتعرفه‌ای در بندر شهیدبهشتی چابهار است.