شناسهٔ خبر: 90461 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

به زودی انجام می‌گیرد؛

رونمایی از پارت دوم تجهیزات هندی‌ها در بندر چابهار/بخش دیگری از تعهدات سرمایه‌گذاری هند در بندر شهید بهشتی محقق می‌شود

بندر چابهار مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پارت دوم تجهیزات بندری از محل تعهدات ۸۵ میلیون دلاری هند‌ ها در چابهار، به زودی وارد بندر شهید بهشتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: بر اساس قرارداد سرمایه‌گذاری هند در چابهار، آن‌ها به ورود ۸۵ میلیون دلار تجهیزات در بندر شهید بهشتی متعهد شده‌اند که از این میزان در مرحله نخست ۲ جرثقیل ساحلی ۱۴۰ تنی که از مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات بندری به شمار می‌روند، بهمن‌ماه امسال وارد این بندر شد.

وی ارزش تجهیزاتی را که در فاز نخست در بندر چابهار رونمایی شد ۸.۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با ورود این تجهیزات قابلیت تخلیه و بارگیری سالانه در بندر شهید بهشتی تا ۲۰ میلیون تن ارتقا پیدا کرده و ۱۰ درصد تعهدات هند در زمینه تجهیزات در این بندر محقق شد‌.

این مقام مسئول اضافه کرد: همانطور که پیش‌بینی شده بود، کشتی حامل پارت دوم این تجهیزات شامل ۲ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی ۱۰۰ تنی با ارزش ۷.۵ میلیون دلار، ۲۶ اسفندماه در بندر شهید بهشتی پهلو می‌گیرد و ۲ دستگاه دیگر نیز در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ وارد این بندر خواهد شد.

وی با بیان این که تا نیمه ۱۴۰۰، ۳۰ درصد از تعهدات ۸۵ میلیون دلاری هند در چابهار، محقق می‌شود، اذعان کرد: با ورود این تجهیزات و با توجه به ظرفیت ایجاد شده در بندر شهید بهشتی دیگر هیچ محدودیتی در تخلیه و بارگیری انواع گروه‌های کالایی وجود نخواهد داشت.

آقایی خاطرنشان کرد: قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر شهید بهشتی بر اساس توافقنامه ایران، هند و افغانستان، موسوم به چابهار منعقد و در این راستا نشست‌های متعددی  به منظور افزایش ترافیک کالا، خرید تجهیزات و تبادلات اقتصادی برگزار شده که انتقال بیش از ۳۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی و صادراتی بین بنادر این کشور و بندر چابهار از مهم ترین نتایج آن است.