شناسهٔ خبر: 90470 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد

تعریف ۱۸ هدف و ۴۶ اقدام راهبردی در برنامه استراتژیک شرکت فرودگاه‌ها/ تدوین برنامه استراتژیک در چهار فاز

مظفر معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تعریف ۱۸ هدف محوری برای تبدیل شدن به شرکتی برتر، نوآور و چابک در ارائه خدمات ایمن ناوبری هوایی و فرودگاهی منطقه و نیز ۴۶ اقدام ابتکاری راهبردی در برنامه استراتژیک خبر داد.

احمد مظفر، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۸ هدف محوری برای تبدیل شدن این شرکت به شرکتی برتر، نوآور و چابک در ارائه خدمات ایمن ناوبری هوایی و فرودگاهی منطقه تعریف شده است، افزود: برای ۴۶ اقدام ابتکاری راهبردی در برنامه استراتژیک نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته چندین تلاش برای تدوین برنامه استراتژیک شرکت انجام شده بود که نخستین اقدام، در سال ۸۵ با امضای توافقنامه و قرارداد پژوهشی با دانشگاه عالی دفاع ملی (با موضوع طراحی چشم‌انداز و برنامه استراتژیک شرکت) بود که محقق نشد. دومین اقدام، طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت شامل تشکیل شورای راهبردی تدوین برنامه راهبردی و تشكیل کارگروه‌های پنج‌گانه (ایمنی، اقتصادی، تسهیلات، ارتباطات و منابع انسانی)، برگزاری جلسات هم‌اندیشی، تهیه و ارسال پرسشنامه به تمام فرودگاه‌ها و تهیه گزارش‌های تحلیل محیطی حوزه‌های مختلف بود. خروجی آن تهیه پیش‌نویس چشم‌انداز، مأموریت و بیانیه ارزش‌های شركت برای نخستین بار، تعیین حوزه‌های راهبردی  و تهیه نسخه اول نقشه استراتژیك شركت شد که متأسفانه علی‌رغم اقدامات خوبی که به انجام رسیده بود اجرایی نشد.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی اظهار کرد:  طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ اقداماتی در راستای استفاده از مشاور بین‌المللی انجام شد که هیات مدیره وقت با برگزاری مناقصه بین‌المللی موافقت کردند و با شش شرکت از کشورهای انگلیس، هلند، اسپانیا و هند مذاکرات و جلساتی برگزار شد که به عقد قرارداد منجر نشد. سال ۹۷ معاونت برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی کارگروه اجرایی تدوین برنامه راهبردی و کمیته‌های تخصصی (ایمنی و امنیت، اقتصادی، زیرساخت، منابع انسانی، کیفیت، مسئولیت اجتماعی و ذی‌نفعان) را تشکیل داد که با تغییرات مدیریتی به سرانجام نرسید.

وی گفت: سال گذشته با توجه به اهمیت موضوع مدیریت استراتژیک و دیدگاه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این موضوع در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی‌ها و استفاده از تجارب گذشته، پروژه تدوین برنامه استراتژیک شرکت در چهار فاز  شامل تدوین مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های سازمانی، نقشه استراتژیک شرکت، کارت امتیازی متوازن (BSC)، اهداف استراتژیک، شاخص‌های کلان و پروژه‌های کلان شرکت تدوین و در نهایت طی دو جلسه اختصاصی هیات مدیره در ۵ بهمن ۹۹ تصویب شد.

امکان برخورداری از ابتکار عمل و هدایت هوشمندانه

مظفر با تأکید بر اینکه اجرای مدیریت استراتژیک امکان برخورداری از ابتکار عمل در روندهای پیش رو را فراهم می‌کند، افزود: با اجرای این مدیریت، شرکت همواره در فعالیت‌های خود کنش گر خواهد بود و می‌تواند سرنوشت خود را با هدایت هوشمندانه رقم بزند و تغییر و تحولات آینده را حتی‌المقدور تحت کنترل خود مدیریت کند. خروجی این موضوع باعث ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بیشتر، ارتباطات مؤثر و تخصیص اثربخش منابع می‌شود.

وی تصریح کرد: رویکرد اصلی این سند که با همت تمام واحدهای شرکت و مشارکت فعال معاونان، مدیران کل و تمام لایه‌های سازمان تدوین شده، تحقق شرکتی برتر و چابک در ارائه خدمات ایمن ناوبری هوایی و فرودگاهی در منطقه است.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی با بیان اینکه جهت‌گیری اصلی این سند، توسعه هوشمندانه بازار و حرکت در راستای چابک سازی سازمانی است، توضیح داد: بر اساس این برنامه، تغییر نقشه استراتژی شرکت در قالب ۱۸ هدف استراتژیک تعریف شده و بدیهی است، با تحقق اهداف سنجه‌های تعریف شده، شاهد تحقق چشم‌انداز شرکت و تبدیل شدن به شرکتی برتر، نوآور و چابک در ارائه خدمات ایمن ناوبری هوایی و فرودگاهی منطقه خواهیم بود.

وی عنوان کرد: همچنین با هدف حصول اطمینان از تحقق اهداف کمی تعریف شده در سند استراتژیک، ۴۶ اقدام راهبردی (ابتکار استراتژیک) در سطح شرکت لحاظ شده که برای تمام آن‌ها منشور پروژه و برنامه زمان‌بندی مشخص، تعریف و بودجه مورد نیاز تحقق آن نیز مشخص شده است. با انجام این امر ضمن هدفمند کردن تخصیص منابع در شرکت گام بلندی در راستای تخصیص اثربخش بودجه و ایجاد ارتباط مؤثر بین برنامه بلندمدت و مکانیسم تخصیص بودجه برداشته و زیرساخت‌های لازم برای اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد ایجاد می‌شود.

تصویب اسناد جهت ساز شرکت

مظفر با بیان اینکه برنامه‌ریزی، به عنوان فرآیندی مستمر، منظم، منطقی و آینده‌نگر به منظور هدایت و جهت‌دهی به فعالیت‌های جمعی در شرکت برای رسیدن به اهداف مطلوب ضروری است، توضیح داد: اهمیت برنامه‌ریزی در مدیریت و نقش آن در پیشرفت و تعالی سازمان‌ها غیرقابل انكار است و میزان موفقیت در سازمان با میزان تحقق و پیشرفت به سوی اهدافی سنجیده می‌شود كه در برنامه‌های سازمان ترسیم و اعلام می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه انتظار حصول موفقیت بدون برنامه‌ریزی، غیرمنطقی است، افزود: كمك به شفاف ساختن آینده سازمان، تبیین ارزش‌های سازمان و ایجاد درك و بینش مشترك بر اساس آن‌ها، افزایش همگرایی و انسجام سازمانی، تخصیص بهینه منابع محدود، ایجاد ارتباط بین مدیران ارشد با سطوح مختلف سازمان، افزایش كیفیت تصمیم‌گیری‌ها، ارزیابی مناسب عملكرد سازمان، كمك به برقراری ارتباط با جامعه و ذینفعان و جلب حمایت آنان و نیز افزایش آگاهی هیات مدیره از مسائل جاری و عملیاتی سازمان برخی از مزایای برنامه‌ریزی هستند.

مظفر نخستین اقدام در راستای مدیریت استراتژیک شرکت را تدوین اسناد جهت ساز شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌ها و تصویب آن در هیات مدیره شرکت عنوان کرد و گفت: برای تدوین اسناد جهت ساز شرکت، توقعات و الزامات نهادها و سازمان‌های بالادستی (داخلی و بین‌المللی) در قالب بررسی بیش از ۳۰۰۰ صفحه سند ملی و بین‌المللی احصا و در کنار این امر بهینه کاوی از شش کشور برتر دنیا در حوزه دامنه فعالیت شرکت انجام شد که پس از برگزاری جلسه‌های متعدد تحلیلی، مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت تدوین و پس از تصویب هیات مدیره ابلاغ شد.

وی مأموریت شرکت را ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی عنوان کرد و افزود: بر اساس چشم‌انداز تعریف شده، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در افق سال ۱۴۱۴، شرکتی برتر، نوآور و چابک در ارائه خدمات ایمن ناوبری هوایی و فرودگاهی در منطقه خواهد بود و ارزش‌های شرکت نیز شامل تعالی، ایمنی و امنیت، توانمندسازی کارکنان، ارتقای رضایتمندی ذینفعان، شفافیت و پاسخگویی، توجه به محیط‌زیست و کمک به توسعه پایدار مناطق مختلف کشوراست.

راهبردهای شرکت در رکود اقتصادی صنعت هوانوردی ناشی از بحران کرونا

مظفر همچنین با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کشورهای مختلف با روند روبه رشد بلایای طبیعی، بحران‌ها، رکود اقتصادی و بیماری‌های واگیردار مواجه شده‌اند، توضیح داد: در تدوین برنامه استراتژیک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در بخش بررسی عوامل خارجی اثرات مختلف این حوادث در گذشته و برای آینده مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت استراتژی‌های مختلفی تدوین شده تا شرکت را برای رویارویی با بحران‌ها و چالش‌های آینده آماده کند.

وی افزود: در استراتژی حاکمیت قانون و توسعه پایدار، برنامه‌ریزی برای شناسایی و کاهش نقاط تهدید کننده سلامت دریافت‌‌کنندگان خدمت در فرودگاه‌ها و هماهنگی با نهادهای قانون‌گذاری در کشور مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از استراتژی‌های چابک‌‌سازی سازمانی و هوشمندی مبتنی بر IT در صدد کاهش اثرات ناپایداری‌های طبیعی، اقتصادی و اجتماعی هستیم. برای مقابله با رکود اقتصادی از استراتژی‌های ارتقای بهره‌‌وری، افزایش سودآوری، مدیریت اقتصادی خدمات، توسعه نظام‌‌های مدیریت اثربخش و افزایش رقابت‌پذیری استفاده می‌شود و برای توسعه کیفی از استراتژی‌های ارتقای امنیت، بهبود ایمنی و ارتقای سطح کیفیت خدمات بهره‌گیری می‌شود.

مظفر تصریح کرد: تدوین و اجرای برنامه استراتژیک شرکت به پاسخگویی، شفافیت و اصل رقابت‌پذیری که از عناصر حاکمیت خوب است، در تمام  سطوح جامه عمل خواهد پوشاند و شرکت را روز به روز در مسیر توسعه و پویایی قرار خواهد داد.

اجرای برنامه استراتژیک؛ کلید و ضرورت موفقیت در حوزه همکاری‌های بین‌المللی

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی همچنین با بیان اینکه شرکت‌هایی که به کسب‌وکارهای بین‌المللی می‌پردازند نیز مانند تمام  کسب‌وکارها، با ضرورت پاسخ به نیازهای خاص مشتریان خود روبه‌رو هستند، گفت: کسب‌وکارهای با ماهیت بین‌المللی که مستلزم ارائه خدمات به مشتریان بین‌المللی هستند، بدون درک کافی از محیطی که کسب‌وکار در آن انجام می‌شود، به موفقیت نخواهند رسید. کشور ایران با موقعیت خاص در منطقه خاورمیانه به عنوان نقطه اتصال اروپا به آسیا از یک سو و توانمندی‌های تخصصی و فنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در بخش نیروی انسانی و زیرساخت‌های فنی، دارای ظرفیت و فرصت بسیار زیادی جهت ایفای نقش محوری در صنعت هوانوردی منطقه است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت سازمان‌های بین‌المللی، تدوین یک استراتژی مشخص و همسو کردن سازمان در جهت اهداف عالی سازمانی است، توضیح داد: تدوین و اجرای درست برنامه استراتژیک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان یگانه سازمان ارائه دهنده خدمات ناوبری هوایی به پروازها و شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی عبوری از فضای کشور و مسافران هوایی در فرودگاه‌های بین‌المللی موجب ایجاد همگرایی فعالیت‌های شرکت با تکیه بر مزیت‌های رقابتی موجود می‌شود و از طریق تأمین زنجیره ارزش خدمات و پاسخگویی به نیاز متنوع مشتریان، کسب موفقیت‌های بیشتر در جذب بیشتر پروازهای عبوری از کشور را در پی خواهد داشت.

مظفر ادامه داد: از سوی دیگر موفقیت صنعت هوانوردی به عنوان یک موتور محرک اقتصادی همواره  در گرو داشتن برنامه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در سطح منطقه و جهان با کشورهای همسایه و نیز با کشورهای صاحب صنعت است و تجربه کشورهای منطقه نشان می‌دهد که وجود یک استراتژی درست در کنار سایر مؤلفه‌های مؤثر داخلی و خارجی موجب دستیابی به اهداف و شکوفایی صنعت می‌شود.