شناسهٔ خبر: 90472 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران خبر داد

شروع عملیاتی معاملات حواله حمل ریلی کالا در سال ۱۴۰۰/ پیشتازی وزارت راه و شهرسازی در حوزه ورود به بورس کالای ایران

فتتاح دو نمایشگاه‌ بین‌المللی ریلی و هوایی در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اهمیت تفاهم‌نامه به امضای رسیده بین این شرکت و شرکت راه‌آهن، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شده و به منصه ظهور می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۱۳ اسفند، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با حضور در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، طی مراسمی تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «همکاری و تسهیل در راه‌اندازی معاملات حواله حمل ریلی کالا در بستر بازارهای بورس کالای ایران» را با سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رساند.

سلطانی نژاد طی این مراسم بر اهمیت توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور تأکید کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید در مورد ورود حواله‌های حمل‌ونقل به بورس است. کالاهایی که وارد بورس می‌شوند زیرساختی برای آن‌ها فراهم می‌شود تا طبق آن به قیمت بازار و سیستم حراج و مناقصه معامله شود.

وی اظهار کرد: در دنیا حواله‌های حمل‌ونقل، در بورس‌های کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد  و فرصت‌هایی فراهم می‌شود تا تولیدکنندگان خود را در مقابل نوسانات حمل‌ونقلی پوشش ریسک بدهند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران تأکید کرد: مرکزی که در بورس کالا با مشارکت شرکت راه‌آهن انجام می‌شود، نویدبخش آن است که تولیدکنندگان ما که در بورس کالا حضور دارند هم‌زمان با انجام معاملات به بهترین قیمت حمل‌ونقل خود را انجام دهند. این زیرساخت شرایطی فراهم می‌کند که شرکت‌های خصوصی در راه آهن سرمایه‌گذاری کنند و حضور پررنگ در عرضه محصولات داشته باشند.

سلطانی نژاد عنوان کرد: خریداران این محصولات می‌توانند از بستر مناقصات بورس کالا از شرایط بهتر بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: با مساعدت مدیرعامل راه‌آهن کارگروهی تشکیل خواهد شد تا معاملات نقد و معاملات آتی حمل‌ونقل مطابق آنچه در بورس‌های بین‌المللی رایج است، انجام شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: وزارت راه و شهرسازی در حوزه ورود به بورس کالا پیشتاز است و پیش از این در حوزه معاملات املاک در بورس کالا انجام شد که بانی آن این وزارتخانه بوده است.

وی با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه هم برای متقاضیان و هم برای عرضه‌کنندگان حواله‌های حمل‌ونقل نویدبخش است، افزود: در سال ۱۴۰۰ این تفاهم‌نامه به منصه ظهور می‌رسد و توافق‌نامه امروز گامی برای ورود عملیاتی به موضوع خواهد بود.

گفتنی است که امروز ۱۳ اسفند، در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی تفاهم‌نامه همکاری و تسهیل در راه‌اندازی معاملات حواله‌های حمل‌ونقل کالا در بستر بازار بورس کالای ایران بین مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران به امضا رسید.

با امضای این تفاهم‌نامه، تولیدکنندگان حاضر در بورس کالا هم‌زمان با انجام معاملات به بهترین قیمت حمل‌ونقل ریلی دست پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. همچنین خریداران می‌توانند از دفتر مناقصات کالا برای دریافت بهترین قیمت حمل‌ونقل بهره‌مند شوند.