شناسهٔ خبر: 90568 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کاظمیان عنوان کرد؛

انجام ۶ پروژه‌ تحقیقاتی در دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در ۸ سال اخیر

غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی از انجام ۶ پروژه‌ تحقیقاتی در دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در ۸ سال اخیر خبر داد.

غلامرضا کاظمیان، مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برخی از مهم‌ترین پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی این دفتر از سال ۱۳۹۲ تاکنون پرداخت و گفت: در این مدت ۶ پروژه تحقیقاتی مهم توسط این دفتر آغاز شده است که برخی به سرانجام رسیده و تعدادی نیز کماکان در حال انجام است.

وی در ادامه به تشریح این پروژه‌ها پرداخت و افزود: مدیریت اراضی بالادست سدها (موردپژوهی سد طالقان) از جمله این پروژه‌ها است که در سال ۱۳۹۳ برای مدیریت آلاینده‌ها و پسماندهای پیرامون زمین‌های بالادست سدها و جلوگیری از آلودگی سدها و کاهش پراکندگی مدیریتی در پیرامون پهنه‌های آبی و با نیم‌نگاهی به امکان استفاده از گردشگری و گذران اوقات فراغت در آنها به طور سامان‌یافته در دستور کار قرار گرفت.

کاظمیان، مطالعات مباحث مدیریتی حوزه نفوذ آزادراه تهران-شمال را دیگر طرحی خواند که در سال ۱۳۹۳ توسط دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران برای هدایت و مدیریت استفاده از اراضی در حوزه نفوذ بزرگراه قزوین-رشت و جلوگیری از تبدیل زمین‌های کشاورزی به کاربری‌های تجاری و کنترل و تعدیل مداخلات در اراضی جنگلی این محدوده انجام شده است.

به گفته وی این طرح با استفاده از ساز و کارهای قانونی، مالی و پولی با توجه به گرایش‌های گسترده برای بورس‌بازی در اقتصاد کشور به‌ویژه مناطق بکر طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

وی مطالعات توسعه شرق اصفهان و امکان‌سنجی باز زنده‌سازی زاینده‌رود با تنظیم  و تعدیل روابط، فعالیت و ظرفیت‌های بوم‌شناختی در سال ۱۳۹۴ را دیگر طرح پژوهشی این دفتر خواند و خاطرنشان کرد: پروژه توسعه شرق اصفهان به منظور تلفیق ساختار فعالیت اقتصادی این منطقه و استفاده از آب زاینده‌رود به‌منظور احیای رودخانه و جلوگیری از افزایش مهاجرت از این منطقه تهیه شده است. احیای کشاورزی این منطقه، توجه به سنن حق‌آبه‌ها (صنعت، کشاورزی، شرب و طبیعت) در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی، تنظیم شاخص‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی در تقسیمات اداری به‌ویژه تبدیل روستا به شهر نیز پروژه‌ای بود که در سال ۱۳۹۶ در این دفتر دنبال شد. تنظیم روال‌ها در تبدیل‌ها و توجه به شاخص‌های اقتصادی، جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی با تبدیل روستاها به شهرها، جلوگیری از سیاست‌زدگی در تبدیل‌ها و توجه به صرفه‌ها یا زیان‌های اقتصادی از علل عمده شکل‌گیری این پروژه تحقیقاتی بود.

وی گفت: تدوین الگوی کشاورزی شهری در پارک‌ها و فضاهای تجهیزشده شهرها نیز در سال ۱۳۹۸ برای استفاده موثرتر از فضاهای سبز، کمک به شکل‌گیری پیوندهای اجتماعی و زمینه‌سازی برای مشارکت در مدیریت شهری، استفاده از پسماندهای قابل استفاده در کشاورزی شهری، کاهش فاصله با طبیعت در میان نسل‌های جوان‌تر به‌ویژه در شهرهای بزرگ و در صورت امکان ایجاد اقتصاد کوچک‌مقیاس کشاورزی انجام شده است.

بازنگری در نظام برنامه‌ریزی فضایی کشور با تاکید بر طرح‌های توسعه شهری در سال ۱۳۹۹ دیگر طرحی بود که کاظمیان از انجام آن در این دفتر نام برد و تصریح کرد: این پروژه برای توجه به ویژگی‌های خاص شهرها و مناطق، توجه به ساز و کارهای اقتصادی در تهیه و اجرای برنامه‌های فضایی، حضور واقعی تولیدکنندگان فضا در روند تهیه برنامه‌ها، توجه به ظرفیت‌سازی و همچنین توجه به نقش‌های گروه‌های حاشیه‌ای، صنفی، سمن‌ها و در نهایت امکان شکایت از احکام برنامه‌ها و محلی‌گرایی در دستور کار قرار گرفته است.