شناسهٔ خبر: 90633 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران اعلام کرد:

پرتقاضاترين خطوط هوايی ايران برای پروازهای عبوری/«مسيرهای اقتصادی» آسمان ايران برای ايرلاين‌های دنيا

سیاوش امیرمکری مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران گفت: فرودگاه‌های هاب مهم در اطراف ايران، فرودگاه‌های دبی، قطر، ترکيه و هند بوده که کشور جمهوری اسلامی ايران در مسير برخی از اين فرودگاه‌ها قرار داشته و جذابيت ويژه‌ای برای آنها دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت فرودگاه ها و نوابری هوایی ایران، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران به دلیل باز شدن فضای عربستان برای هواپیماهای قطری را داریم و با توجه به اذعان اغلب شرکت‌های هواپیمایی دنیا مبنی بر امن بودن فضای کشور ما و همچنین‌ با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که ‌چهار راه ترانزیتی دنیا است، استفاده از آسمان ایران برای چه مسیرهای هوایی مناسب است؟ اظهار داشت: همانطور که می‌دانیم عامل تعیین کننده در ایجاد فرودگاه ها، جمعیت گردشگری و تقاضا برای مسافرت هوایی است از این رو کشورهای منطقه نسبت به ایجاد فرودگاه های هاب اقدام کرده اند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ‌سیاوش امیرمکری ادامه داد: فرودگاه‌های هاب مهم در اطراف ایران، فرودگاه های دبی، قطر، ترکیه و هند است، کشور جمهوری اسلامی ایران در مسیر برخی از این فرودگاه ها قرار دارد و جذابیت ویژه‌ای برای آنها دارد.

وی افزود: از این مسیرها می توان به موارد چندانی اشاره کرد از آن جمله، مسیر پروازهای فرودگاه‌های کشور امارات و قطر به چین، اتحادیه کشورهای مستقل CIS مانند روسیه و همچنین آمریکا، از جمله مسیرهای کوتاه اقتصادی و مناسب برای پروازهای این فرودگاه‌ها است و همواره مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد. 

امیرمکری افزود: همچنین مسیر بهینه پروازها از اروپای شمالی به سمت آسیای جنوب شرقی نیز از فراز ایران می گذرد که در حال حاضر با توجه به شرایط هوانوردی دنیا مورد توجه شرکت های مسافربری اروپایی نیست و فقط توسط شرکت های هواپیمایی، نظیر«ایرایندیا» مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: برای پروازهای اروپایی به سمت فرودگاه های کشور امارات، در صورت بودن مسیرهای مناسب، ایران بهترین گزینه است اما باتوجه به عدم مسیر خروجی مناسب از سمت کشور امارات به ایران مورد استقبال واقع نشده است.

وی افزود: در مسیر برگشت مسیرهای مناسب و بهینه توسط  کشور ایران تاسیس شده است و به دلیل هزینه شارژ سرویس ناوبری هوایی مورد استقبال قرار نگرفته بود که با تغییر شرایط و تعدیل مناسب نرخ ها، در حال حاضر مورد استقبال این پروازها قرار گرفته و استفاده می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران امیرمکری اضافه کرد: کشور عمان در سال‌های اخیر نسبت به ارتقای صنعت هوانوردی و توسعه فرودگاه مسقط اقدام کرده است. متاسفانه با توجه به اقدامات سختگیرانه کشور عمان از زمان شیوع بیماری کرونا پروازهای این کشور به حداقل رسیده است و تقاضای مسافرت هوایی بسیار کاهش‌ یافته است، لذا پروازهای این کشور به سمت اروپا و کشورهای CIS  بسیار کم است.